لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

پوشش همزمان انتخابات ۱۴۰۰؛ سانسور اعدام‌های ۶۷ در گزارش رسانه‌های داخلی از زندگی‌نامه رئیسی

انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ ایران روز جمعه، ۲۸ خرداد همزمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا برگزار شد.

  • انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ ایران روز جمعه، ۲۸ خرداد، همزمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز برگزار شد. همچنین بعضی حوزه‌های انتخاباتی شاهد برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری بودند.
  • محسن رضایی میرقائد، ابراهیم رئیسی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و عبدالناصر همتی چهار نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران بودند که از این میان آقای رئیسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رأی به پیروزی رسید.
  • به گفته وزیر کشور ایران در این انتخابات ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار واجد شرایط رای دادن بودند که از این تعداد یک میلیون و ۳۹۲ هزار نفر رای اولی محسوب می‌شدند.
  • در حالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار شد که گروه‌های سیاسی در داخل و خارج از ایران خواستار تحریم «فعال و هدفمند» این انتخابات شده بودند.
۱۸:۳۰ ۲۲.۳.۱۴۰۰

در میانه مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، نیروهای امنیتی چندین فعال حقوق بشر و دادخواه را بازداشت کردند. این چهره‌ها به منظور دیدار با خانواده نوید افکاری به شیراز رفته بودند.

۱۸:۳۱ ۲۲.۳.۱۴۰۰

در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری از میان ۵ کاندیدای اصولگرا، تنها سعید جلیلی به مخالفت صریح و جدی خود با برجام ادامه داد و از رویکرد دولت روحانی در این زمینه انتقاد کرد.

محسن رضایی برجام را یک تعهد بین‌المللی دانست و گفت باید پیگیری شود که همه طرف‌های برجام به تعهدات خود عمل کنند.

ابراهیم رئيسی از سوی عبدالناصر همتی به مخالفت با برجام و رفع تحریم‌ها متهم شد ولی در سخنان خود گفت که از اجرایی شدن برجام حمایت می‌کند ولی خطاب به همتی گفت: «برجام را شما نمی‌توانید اجرا کنید، برجام را یک دولت مقتدر می‌تواند اجرا کند».

۱۸:۴۱ ۲۲.۳.۱۴۰۰

عبدالناصر همتی در بخش دوم مناظره‌ها گفت فقط کسانی مثل سعید جلیلی و کره‌ شمالی مخالف تصویب لوایح پولشویی هستند و دویست کشور جهان این لوایح را تصویب و اجرایی کرده‌اند.

او گفت عدم تصویب این لوایح، باعث شده که تاجران ایرانی در جهان به تروریسم و پولشویی متهم شوند.

اشاره آقای همتی به عدم تصویب دو لوایح مرتبط با پولشویی در مجمع تشخیص مصحلت نظام است که بیش از یک سال است به یک چالش سیاسی بین دولت روحانی و منتقدان دولت تبدیل شده است.

آقای همتی همچنین در بخش دیگری از سخنانش خطاب به ابراهیم رئيسی گفت ایران کره شمالی نیست و او را متهم کرد به دنبال بستن شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام است.

او گفت آقای رئيسی حرف‌های خاصی درباره زنان می‌زند ولی باید بگوید که نظرش درباره گشت ارشاد چیست و موضعش را درباره حرف‌های آقای علم‌الهدی پیرامون زنان روشن کند.

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، پدر همسر ابراهیم رئيسی است که مواضع جنجالی متعددی درباره زنان داشته و در آخرین موضع خود از اینکه «زن وشوهر در منزل همدیگر را با اسم کوچک صدا می‌زنند» انتقاد کرده بود.

۱۸:۵۰ ۲۲.۳.۱۴۰۰

۱۸:۵۱ ۲۲.۳.۱۴۰۰

محسن مهرعلیزاده، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، از ابراهیم رئيسی خواست که از رهبر جمهوری اسلامی برای افرادی که در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ بازداشت شده‌اند، عفو بگیرد.

او گفت تعداد افراد بازداشت شده مشخص نیست و خانواده این افراد نگران هستند و آقای رئيسی که این روزها با مردم مهربان شده است، باید در عمل حرفش را ثابت کند.

در ماجرای گران شدن بنزین در آبان ۹۸ که با تصمیم سران قوا و حمایت رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفت، اعتراض‌های مردم که ابتدا متوجه گرانی بنزین بود و سپس به مخالفت با سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی تسری یافت، با سرکوب گسترده حکومت مواجه شد و بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز ۱۵۰۰ نفر در این اعتراض‌ها کشته شدند.

مقام‌های حکومت ایران تاکنون آمار رسمی درباره تعداد افراد بازداشت شده در این اعتراضات را اعلام نکرده‌اند و دادگاه رسیدگی به اتهامات برخی افراد بازداشت شده کماکان در حال برگزاری است.

۱۹:۰۴ ۲۲.۳.۱۴۰۰

علیرضا زاکانی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در اکانت توییتر خود تصویری از نامه عبدالناصر همتی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد در تاریخ سوم شهریور ۹۸، آقای همتی در مقام رئيس بانک مرکزی ایران خواستار افزایش قیمت بنزین به ۵ هزار تومان شده بود.

آقای زاکانی می‌گوید عبدالناصر همتی قبلا گفته مخالف افزایش قیمت بنزین بوده و این نامه را نشان‌دهنده دروغ‌گویی همتی دانسته است.

موضوع افزایش قیمت بنزین در آبان ۹۸ که منجر به اعتراض مردم و سرکوب گسترده معترضان توسط حکومت شد، از جمله موضوعاتی است که چند بار در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ایران مطرح شد.

۱۹:۱۵ ۲۲.۳.۱۴۰۰

ابراهیم رئیسی در پاسخ به درخواست به عفو افراد بازداشت شده در اعتراض‌های آبان ۹۸ گفت قبلا اسامی این افراد را به رهبر جمهوری اسلامی داده و عفو گرفته است.

او بدون ارائه آمار مشخص گفت افرادی که در جریان اعتراض‌های آبان بازداشت شده و پرونده‌شان را رسیدگی شده، «ارتباط با خارج» و «مسائل خاصی» داشته‌اند.

ابراهیم رئيسی همچنین نقش خود در تصویب گران شدن بنزین را انکار کرد و گفت مسئولیت مسائل مربوط به آبان ۹۸ متوجه حسن روحانی است.

در مناظره امروز، محسن مهرعلیزاده از ابراهیم رئيسی خواست که از رهبر جمهوری اسلامی برای افرادی که در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ بازداشت شده‌اند، عفو بگیرد.

او گفت تعداد افراد بازداشت شده مشخص نیست و خانواده این افراد نگران هستند و آقای رئيسی که این روزها با مردم مهربان شده است، باید در عمل حرفش را ثابت کند.

در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ که ابتدا متوجه گرانی بنزین بود و سپس به شعار و اعتراض علیه سیاست‌های حکومت تبدیل شد، بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، سرکوب گسترده معترضان توسط ماموران حکومت منجر به کشته شدن ۱۵۰۰ نفر شد.

مقام‌های حکومت ایران تاکنون از اعلام آمار دقیق افراد بازداشت شده خودداری کرده‌اند و در ماه‌های اخیر برخی از بازداشت‌شدگان با ارسال نامه‌هایی از زندان نسبت به شرایط بسیار بد زندان‌ها و رسیدگی غیرشفاف و غیرعادلانه به پرونده آنها اعتراض کرده‌اند.

۱۹:۳۴ ۲۲.۳.۱۴۰۰

عبدالناصر همتی در سخنان پایانی خود در سومین مناظره از مردم خواست که رای بدهند تا ۲۸ خرداد به ۲۸ مرداد تبدیل نشود و یک گروه خاص به پیروزی نرسند.

اشاره آقای همتی متوجه «کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲» است که سلسله وقایعی منجر به سقوط دولت محمد مصدق شد.

آقای همتی همچنین با اشاره به برخی از چهره‌های سیاسی مانند محمدجواد ظریف، مصطفی تاج‌زاده، مسعود پزشکیان، علی دایی، عادل فردوسی‌پور و ... گفت این افراد می‌توانند در دولت او حضور داشته باشند.

او همچنین با انتقاد از سیاست‌های انتخاباتی موجود گفت مردم ایران در ۱۲ سال گذشته از شعار «رای من کو» به شعار «رای بی رای» رسیده‌اند.

شعار «رای من کو» در روزهای پس از انتخابات سال ۸۸ توسط معترضان به نتایج انتخابات در خیابان‌ها مطرح شد و شعار «رای بی‌ رای» در ماه‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی توسط مخالفان شرکت در انتخابات برجسته شده است.

۱۹:۳۶ ۲۲.۳.۱۴۰۰

سومین و آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ ایران به پایان رسید. تحریم، تصویب لوایح پولشویی، گران‌شدن بنزین و اعتراض‌های آبان ۹۸ از محوری‌ترین مسائل طرح شده در این مناظره بودند.

۱۲:۳۱ ۲۳.۳.۱۴۰۰

سفر انتخاباتی امیرحسین قاضی‌زاده به شیراز و سفر ابراهیم رئيسی به اصفهان لغو شد. ستاد آقای قاضی‌زاده گفته است سفر به علت تداخل برنامه‌ها لغو شده است ولی ستاد آقای رئیسی اعلام کرده است که «حساسیت بیش از پیش نسبت به سلامت مردم» باعث لغو سفر شده است.

پیش از این برگزاری تجمع حامیان ابراهیم رئیسی در اهواز باعث طرح انتقاداتی علیه او شد. در مناظره کاندیداها که روز شنبه، ۲۲ خرداد، برگزار شد، محسن مهرعلیزاده با انتقاد از تجمع انتخاباتی حامیان ابراهیم رئيسی در اهواز گفت روزانه بیش از ۱۰۰ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا می‌میرند ولی آقای رئیسی تجمع انتخاباتی با حضور چند هزار نفر برگزار کرده است.

او با کنایه به ابراهیم رئيسی گفت که او می‌خواست «سید محرومان» باشد ولی با این وضع موجود ممکن است «سید مرحومان» بشود.

دبیرخانه ستاد ملی مقابله با کرونا نیز امروز در اطلاعیه‌ای با رد اظهارات آقای رئيسی مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اعلام کرده است که در این تجمع، «دستورالعمل های مورد تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا، رعایت نشده است».

ستاد آقای رئيسی در واکنش به این اطلاعیه، اعلام کرده است که دبیرخانه ستاد ملی مقابله با کرونا «دستور مقام‌های سیاسی‌شان برای تولید بیانیه‌های زنجیره‌ای» را اجرایی کرده و به خاطر «تجمع بزرگ» حامیان رئيسی در اهواز «سراسیمه» شده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG