لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۶

بحران کرونا در ایران؛ درخواست دوباره تعطیلی دو هفته‌ای و جلوگیری از عزاداری‌های محرم 


با تشدید بحران کرونا، برخی مقام‌های حوزه بهداشت و درمان ایران درخواست تعطیلی کامل دو هفته‌ای و همچنین جلوگیری از برگزاری مراسم‌ عزاداری محرم را دوباره تکرار کرده‌اند.

در همین راستا، علیرضا صداقت، رئیس بخش آی‌سی‌یو کرونا بیمارستان امام رضا در مشهد، با اشاره به اینکه تلفات کرونا در ایران ناشی از تجمعات عید غدیر و قربان بوده، گفته است « باید به طور کامل جلوی صدور مجوز‌» مراسم عزاداری محرم گرفته شود و «تجمع حتی در فضای باز هم خطرناک است».

شکرالله سلمان‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان، نیز با اشاره به اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مناطق قرمز به حداقل رسیده، خواستار تعطیلی دو هفته‌ای استان خوزستان شده است. درخواست تعطیلی دو هفته‌ای از سوی مقام‌های بهداشت و درمان استان کهگیلویه و بویراحمد نیز مطرح شده است.

وضعیت کرونا در روزهای اخیر در استان خوزستان دوباره به شدت بحرانی شده است و به گفته محمد علوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، در هفته گذشته میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان ۷۷ درصد افزایش یافته است.

در همین حال، جلال جواد‌نژاد، رئیس بیمارستان شهدای یافت‌آباد تهران، نیز از درخواست تعطیلی کامل حمایت کرده و گفته است که باید «علاوه بر وزارت بهداشت باید پای کار آمده و لاک‌داون واقعی انجام شود تا سیکل بیماری متوقف شود».

درخواست تطعیلی دو هفته‌ای ابتدا توسط سعید نمکی، وزیر بهداشت، در نامه‌ای خطاب به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مطرح شد و نامه او برای بررسی به ستاد کرونا ارسال شد ولی قرارگاه کرونا که زیر نظر وزارت کشور فعالیت می‌کند، با این درخواست مخالفت کرد.

علاوه بر مخالفت با تعطیلی دو هفته‌ای، در روزهای اخیر مخالفت با تعطیلی مراسم عزاداری محرم نیز افزایش یافته است.

روز گذشته ائمه جمعه در خطبه‌های نماز بر برگزاری مراسم تاکید کردند و گفتند طبق پروتکل‌های بهداشتی و در فضای باز عزاداری‌ها برگزار می‌شود.

اخیرا محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت که «امسال اجازه تعطیلی هیچ هیئتی را نخواهیم داد» و با تعطیلی روضه‌های خانگی نیز مخالفت خواهیم کرد.

پیش از این در بهمن‌ماه پارسال، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران از نحوه برگزاری برخی مراسم‌های مذهبی مانند نماز جمعه در قم بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی انتقاد کرد، اما با واکنش تند روحانیون و نهادهای مذهبی این شهر روبه‌رو شده و مجبور به عذرخواهی شد.

وزارت بهداشت ایران می‌گوید تاکنون بیش از ۹۳ هزار نفر قربانی کرونا شده‌اند ولی آمارهای رسمی وزارت بهداشت درباره کرونا همواره محل تردید بوده و سازمان نظام پزشکی ایران تعداد واقعی قربانیان کرونا را ۳ تا ۴ برابر آمار رسمی وزارت بهداشت برآورد کرده است.

منبع: خبرگزاری‌های ایسنا و ایلنا، آرشیو رادیو فردا / ر.ح
XS
SM
MD
LG