لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

بورل: مذاکرات اتمی ایران در «زمان قابل قبولی» از سر گرفته می‌شود


جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز پنج‌شنبه گفت که به باور او مذاکرات هسته‌ای با ایران «در زمان قابل قبولی» از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای بورل این مطلب را در یک نشست خبری در دوحه، پایتخت قطر، بیان کرد.

مذاکرات احیای برجام که با حضور ایران و کشورهای حاضر در این توافق و مشارکت غیرمستقیم آمریکا تا ۳۰ خرداد در وین جریان داشت، به دنبال روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی به درخواست تهران متوقف شده و ایران تاکنون به طور مشخص نگفته است که چه زمانی به این مذاکرات بازخواهد گشت.

آمریکا و کشورهای غربی از ایران خواسته‌اند هرچه زودتر به این مذاکرات بازگردد. این کشورها با اشاره به عدول ایران از تعهداتش در چارچوب برجام، از تداوم پیشرفت و توسعه برنامه هسته‌ای این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

اما اظهار نظر مبهم مقام اروپایی که روز پنج‌شنبه منتشر شد تنها یادآور پاسخ مبهم مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله وزیر امور خارجه آن به پرسش درباره زمان آغاز دوباره مذاکرات احیای برجام است.

هفته گذشته ساعتی پس از آن که یک مقام آمریکایی خواستار آن شد که ایران مقصود خود از زمانِ «خیلی زود» برای ازسرگیری مذاکرات برجامی را مشخص کند، وزیر خارجه ایران بار دیگر به دادن پاسخی مبهم در این باره اکتفا کرد.

حسین امیرعبداللهیان در مصاحبه‌ای با سیمانیوز در نیویورک چنین گفت: «تفاوت به‌زودیِ ایرانی با به‌زودیِ غربی خیلی زیاد است.»

ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری جدید ایران، روز ۳۰ شهریور در سخنرانی مجازی برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل به «فتوای رهبر ایران» اشاره و تاکید کرد که ایران هرگز درصدد تولید سلاح کشتار همگانی نیست، زیرا «حرام» است.

او گفت که آمریکا نقض عهد کرده و از برجام خارج شده است و «ایران هرچند آماده مذاکرات است اما به آمریکا اطمینان ندارد».

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، هفته گذشته در سخنرانی خود در مجمع عمومی گفت که کشورش آماده بازگشت به برجام است اما منوط به این‌که تهران نیز «به صورت کامل» آن را اجرا کند.

ایران هنوز تاریخی برای از سرگیری مذاکرات وین یا اعضای هیئت مذاکره کننده مشخص نکرده است.

XS
SM
MD
LG