لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۹

سازمان جهانی بهداشت: هنوز نمی‌توان گفت سرعت انتقال اومیکرون از سویه دلتا بيشتر است


صف مردم در مقابل مرکز بارکلیز در نیویورک پس از شیوع سویه اومیکرون
صف مردم در مقابل مرکز بارکلیز در نیویورک پس از شیوع سویه اومیکرون

ماریا فن کرخوه، مسئول ارشد مقابله با کرونا در سازمان جهانی بهداشت، روز چهارشنبه اول دی گفت هنوز اطلاعات کافی برای تشخیص دامنه و سرعت انتقال اومیکرون در مقایسه با دلتا، سویه قبلی ویروس کرونا، جمع‌آوری نشده است.

حدود یک ماه از شناسایی اولین موارد ابتلا به اومیکرون در آفریقای جنوبی می‌گذرد و تحت تاثیر انتقال این سویه جدید به سایر کشورهای جهان موج جدیدی از ابتلا به ویروس کرونا به خصوص در کشورهای اروپایی و آمریکا به راه افتاده است.

مارین فن کرخوه در یک نشست خبری افزود: «مدت زیادی از گردش این سویه جدید در جمعیت کشورهای جهان و به خصوص جمعیت آسیب‌پذیر نمی‌گذرد و اطلاعاتی که در مورد نحوه و سرعت سرایت آن جمع‌آوری شده هنوز آشفته است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه مدیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز هشدار داد که اقدامات کشورهای ثروتمند برای تزریق دُز تقویتی واکسن کرونا به شهروندان خود شکاف و نابرابری در دسترسی به واکسن را عمیق‌تر و در نتیجه روند مهار ویروس در سطح جهان را طولانی‌تر خواهد کرد.

سازمان جهانی بهداشت از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا بارها هشدار داده که نابرابری فاحش بین کشورهای ثروتمند و فقیر در دسترسی به واکسن را باید از طریق اهداء واکسن بیشتر به کشورهای فقیر و یا تولید ارزان آن حل کرد.

تدروس ادهانوم در یک نشست خبری گفت: «برنامه‌های گسترده و غیرهدفمند تزریق دُز تقویتی واکسن در کشورهای ثروتمند به احتمال فروان به جای پایان دادن به همه‌گیری، آن را طولانی‌تر خواهد کرد. با اختصاص واکسن‌های بیشتر به جمعیت کشورهایی که قبلا واکسینه شده‌اند سایر کشورها از واکسیناسیون محروم شده و در نتیجه ویروس فرصت انتقال و جهش‌های بیشتری پیدا می‌کند».

او افزود: «هیچ کشوری نمی‌تواند با چنین اقداماتی به همه‌گیری ویروس پایان دهد».

طبق آمارهای سازمان جهانی بهداشت، سویه اومیکرون تاکنون حداقل در ۱۰۶ کشور جهان شناسایی شده و به سرعت در حال گسترش است.

شواهد اولیه نشان می‌دهد که سرعت سرایت اومیکرون در مقایسه با سویه‌های قبلی ویروس کرونا بیشتر و در برابر برخی از واکسن‌های موجود مقاوم‌تر است، هر چند به نظر می‌رسد که تزریق دُز تقویتی می‌تواند مقاومت بدن را در برابر سویه جدید بالا ببرد.

ولی مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه تاکید کرد که واکسن‌های موجود در برابر بیماری شديد کووید- ۱۹ به دلیل ابتلا به سویه جدید نیز مقاومت خوبی دارند.

آقای ادهانوم افزود: «فراموش نکنیم که اکثر موارد شدید ابتلا به کوويد و یا فوت مربوط به افرادی است که واکسن نزده‌اند و نه کسانی که دُز تقویتی تزریق نکرده‌اند».

او در عین حال در مورد اهمیت رعایت تمامی مقررات پزشکی و احتیاط در دوران تعطیلات کریسمس و سال نو هشدار داد و گفت: «دُز تقویتی واکسن به معنای مجوز برای برگزاری جشن و اجتماعات نیست».

گروه کارشناسی مشاوره راهبردی سازمان جهانی بهداشت روز جمعه اعلام کرد که حداقل ۱۲۶ کشور جهان برای تزریق دُز تقویتی واکسن برنامه‌ریزی کرده و از این مجموعه، ۱۲۰ کشور تزریق دُز تقویتی را آغاز کرده‌اند.

به گفته این نهاد، هیچ‌یک از کشورهای فقیر جهان در این فهرست نیستند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه و رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG