لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۱

مرکز پژوهش‌های مجلس: ناترازی هزینه و درآمد برق طی چهار سال ۶.۵ برابر شده است


مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید طی چهار سال گذشته ناترازی هزینه تولید و درآمد برق در کشور ۶.۵ برابر شده است.

بر اساس این گزارش که در وبسایت مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده، اختلاف هزینه و درآمد صنعت برق ایران در سال ۹۶ تنها ۴۶۰۰ میلیارد تومان بود، اما در سال جاری خورشیدی به بالای ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

این گزارش می‌افزاید انتظار می‌رود در سال جاری هزینه صنعت برق کشور بیش از ۶۹ هزار میلیارد تومان و درآمدهای آن ۳۹ هزار میلیارد تومان باشد.

علت اوج‌گیری ناترازی هزینه و درآمد برق به سقوط ارزش ریال و تورم افسارگسیخته در کشور برمی‌گردد.

این گزارش می‌گوید شاخص قیمت مصرف کننده (تورم) در کشور از سال ۹۶ تاکنون ۱۷۰ درصد رشد داشته، اما قیمت برق تنها رشدی ۳۲ درصدی داشته است.

مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین با اشاره به پایین بودن راندمان نیروگاه‌های کشور می‌گوید علاوه بر این مشکل، حدود ۱۳.۲ درصد برق تولیدی کشور تنها در مرحله انتقال و توزیع و بدون اینکه به دست مصرف‌کننده برسد، تلف می‌شود.

بخش عمده تلفات برق کشور مربوط به بخش انتقال برق می‌شود که میزان تلفات به ۱۰.۴ درصد می‌رسد و بقیه مربوط به بخش توزیع است.

چنین میزانی از تلفات برابر یک سوم کل مصرف برق خانگی کشور است.

مجموع عوامل یاد شده دست در دست هم داده و باعث شده است قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق در کشور به ۲۱۵ تومان برسد، در حالی که قیمت تکلیفی فروش برق به طور متوسط ۹۶ تومان است.

این گزارش به رشد سالانه ۷ درصدی مصرف برق کشور و کمبود گاز اشاره کرده و می‌گوید چاره‌ای جز رو آوردن به انرژی‌های تجدیدپذیر (خورشیدی و بادی) نیست.

بر اساس این گزارش، هم‌اکنون سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از ظرفیت تولید برق کشور تنها یک درصد است، در حالی که بر اساس برنامه، این رقم بایستی معادل ۵ درصد از ظرفیت تولید برق کشور می‌شد.

آمارهای وزارت نیرو نشان می‌دهد که طی سه سال گذشته، تنها نیمی از برنامه رشد تولید برق محقق شده؛ موضوعی که به کسری شدید برق در سال جاری انجامیده است.

آخرین گزارش وزارت نیرو همچنین نشان می‌دهد که در سال جاری خورشیدی پیش‌بینی شده بود ۳۴۹۶ مگاوات نیروگاه جدید راه‌اندازی شود، در حالی که تا هشت ماه ابتدایی سال تنها ۷۸۲ مگاوات نیروگاه جدید راه‌اندازی شده که تنها ۲۸ مگاوات آن نیروگاه برقی تجدیدپذیر بوده است.

با استفاده از گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس و وزارت نیرو؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG