لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

مدال طلای پارالمپیک ایران با «شادی غیر ورزشی» و استفاده از نماد مذهبی از دست رفت


صادق بیت‌سیاح با پرچمی با نوشته مذهبی پس از پایان مسابقه
صادق بیت‌سیاح با پرچمی با نوشته مذهبی پس از پایان مسابقه

در دهمین روز از بازی‌های پارالمپیک پاریس،‌ کاروان ایران در اتفاقی کم‌سابقه یک مدال طلای خود را به دلیل شادی «غیرورزشی» ورزشکار و استفاده از پرچم مذهبی از دست داد.

صادق بیت‌سیاح روز شنبه، ۱۷ شهریور، در رشته پرتاب نیزه کلاس اف ۴۱ با پرتابی به مسافت ۴۷ متر و ۶۱ سانتیمتر، نه تنها به مدال طلا دست یافت، بلکه رکورد پارالمپیک را هم به نام خودش ثبت کرد.

ورزشکار ۳۷ ساله اهوازی که در پارالمپیک توکیو هم به مدال نقره دست یافته‌ بود، با این پرتاب هفتمین مدال طلای کاروان ایران را به ارمغان آورد و باعث صعود ایران تا رده پانزدهم جدول رده‌بندی مدال‌ها شد.

ساعتی بعد اما، کمیته برگزاری این بازی‌ها، ضمن کنار گذاشتن بیت‌سیاح از مسابقات، این مدال با ارزش را هم از او پس گرفت.

صادق بیت‌سیاح پس از شکستن رکورد پارالمپیک، با کشیدن دستش به زیر گردن خود - ظاهرا به نشان «سربریدن» - به دلیل شادی غیر ورزشی، از سرداور مسابقه یک کارت زرد گرفته بود.

او پس از قهرمانی هم پرچمی با نوشته‌ای مذهبی را در دست گرفته‌ بود، اقدامی که خلاف مقررات پارالمپیک محسوب می‌شود و منجر به صدور کارت زرد دوم برای صادق بیت‌سیاح و حذف او از مسابقات شد. بر اساس مقررات، استفاده از نشان‌های سیاسی یا مذهبی در پارالمپیک مجاز نیست.

در پی این تحولات، علی‌اصغر هادی‌زاده، سرپرست تیم دوومیدانی کاروان ایران، با تائید ضمنی کارت زرد دوم و تاکید بر این‌که استفاده ورزشکار ایرانی از پرچم مذهبی، «بدون اطلاع و هماهنگی مسئولان بوده است»، ادعا کرد که حرکت اول بیت‌سیاح، نه به نشان «سر بریدن»، که صرفا به معنای «رکوردشکنی» بوده‌ است.

کمیته برگزاری مسابقات اما اعتراض کاروان ایران بر اساس این توجیه را نپذیرفت و مدال طلا را برای «ناودیپ»، ورزشکار هندی ثبت کرد. ناودیپ با پرتابی به طول ۴۷ متر و ۳۲ سانتیمتر، ۳۱ سانتیمتر کمتر از بیت‌سیاح به مدال نقره رسیده بود.

مسئولان کاروان ایران از اعتراض مجدد به این تصمیم خبر داده‌اند؛ اما دست‌کم فعلا و بدون احتساب مدال صادق بیت‌سیاح، ایران با ۶ طلا، ۱۰ نقره و ۷ برنز، و مجموع ۲۳ مدال در جایگاه بیست‌ودوم جدول مدال‌ها قرار گرفته‌ است.

استفاده ورزشکاران ایرانی از نمادهای مذهبی در مسابقات بین‌المللی موضوع تازه‌ای نیست و بارها با اعتراض سایر کشورها و کمیته‌های برگزاری مسابقات مختلف هم روبه‌رو شده‌است. اما چند سالی‌ است که سخت‌گیری برگزارکنندگان مسابقات در این زمینه بیشتر شده، موضوعی که مورد توجه سرپرست‌های تیم‌های ایرانی هم قرار گرفته‌ است.

سرباز زدن از مبارزه با رقبای اسرائیلی هم، دیگر اقدام ورزشکاران تیم‌های ایرانی‌ است که خلاف مقررات بین‌المللی محسوب می‌شود. جمهوری اسلامی، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و ورزشکاران ایرانی را از مبارزه با حریفان اسرائیلی، یا حتی دست ‌دادن با آنها بر روی سکو منع می‌کند.

با افزایش حساسیت کمیته‌های برگزاری مسابقات و فدراسیون‌های جهانی، مسئولان کاروان‌های ورزشی ایران، برای جلوگیری از محرومیت ناشی از سرباز زدن از مقابله با رقبای اسرائیلی،‌ به حربه «تمارض» روی آورده‌اند؛ از جمله در همین مسابقات پارالمپیک پاریس، که سعید صادقیان‌پور در وزن منفی ۶۳ کیلوگرم پاراتکواندو، پس از شکست در مرحله یک‌چهارم نهایی، باید با عدنان میلاد، ورزشکار عرب اسرائیلی روبه‌رو می‌شد؛ اما با ادعای «آسیب‌دیدگی» از مسئولان تیم، راهی بیمارستان شد و فرصت دریافت یک مدال برنز را از دست داد.

XS
SM
MD
LG