لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۵

نامه سرگشاده انجمن قلم آمریکا و دیگر نهادهای مدافع آزادی بیان درباره وضعیت بکتاش آبتین


بکتاش آبتین، شاعر و فیلمساز و عضو کانون نویسندگان
بکتاش آبتین، شاعر و فیلمساز و عضو کانون نویسندگان

انجمن قلم (پِن) آمریکا به‌ همراه ۱۸ نهاد مدافع آزادی بیان و حقوق بشر در نامه‌ای سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی با تاکید بر وضعیت جسمی وخیم بکتاش آبتین، شاعر و فیلمساز ایرانی، خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط او و دیگر زندانیان سیاسی شدند.

در این نامه که روز جمعه، ۱۷ دی‌ماه (هفتم ژانویه) منتشر شد، از علی خامنه‌ای خواسته شده تا به بکتاش آبتین، عضو کانون نویسندگان و زندانی سیاسی که هم‌اکنون در اغماست، اجازه دسترسی به «بهترین مراقبت‌های پزشکی ممکن» داده شود.

امضاکنندگان این نامه افزوده‌اند: «ما همچنین خواهان آن هستیم که او (بکتاش آبتین) و همه کسانی‌ که به ناحق به‌ خاطر نوشته‌های خود یا آزادی بیان زندانی شده‌اند، بلافاصله و بی‌قید و شرط آزاد شوند.»

آن‌ها همچنین با بیان این‌که بکتاش آبتین پس از دو بار ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در زندان اوین و محرومیت از مراقبت‌های پزشکی به چنین وضعیتی دچار شده، از حکومت ایران به دلیل انتقال او و رضا خندان مهابادی و کیوان باژن، دو عضو دیگر کانون نویسندگان، به زندان در شرایط همه‌گیری کرونا به‌شدت انتقاد کرده‌‌اند.

انجمن قلم آمریکا شهریورماه امسال جایزه «آزادی نگارش/باربی» خود را به طور مشترک به این سه عضو زندانی کانون اهدا کرد.

آن‌ها با اتهاماتی نظیر «تهدید امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» در مجموع به بیش از ۱۵ سال زندان محکوم و سال گذشته در میانه شیوع ویروس کرونا در ایران جهت اجرای حکم به زندان اوین منتقل شدند.

سازمان‌های امضاکننده این نامه در پایان، با محکوم کردن نقض آزادی بیان و حقوق اولیه انسانی در جمهوری اسلامی «بدرفتاری» با زندانیان و محرومیت از مراقبت‌های پزشکی را «مشکلی سیستماتیک در زندان‌های ایران» دانستند.

دیدبان حقوق بشر، بنیاد عبدالرحمن برومند، بنیاد سیامک پورزند، سازمان مدافعان حقوق بشر و مرکز اسناد حقوق بشر در ایران از دیگر امضاکنندگان نامه اخیر هستند.

کانون نویسندگان ایران نیز با وخیم شدن وضعیت جسمانی بکتاش آبتین روز ۱۵ دی‌ماه با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که مسئولیت جان آقای آبتین و دیگر نویسندگان زندانی، مستقیما متوجه حکومت جمهوری اسلامی و برخی نهادهای وابسته به آن از جمله وزارت اطلاعات و قوه قضاییه است.

در سال‌های اخیر، شمار قابل توجهی از زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران به دلیل اعتصاب غذا یا عدم دسترسی به داروهای ضروری و درمان موثر، عدم انتقال به موقع به مرکز درمانی یا دلایل مشکوک دیگر جان باخته‌اند.

مرگ عادل کیانپور، زندانی سیاسی محبوس در زندان شیبان اهواز، که گفته می‌شود در پی اعتصاب غذا جان باخته است، آخرین نمونه از تکرار وضعیت جاری در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران است.

با استفاده از وب‌سایت انجمن قلم آمریکا و گزارش‌های پیشین رادیوفردا/ آ. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG