لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۳
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۰۳:۴۰ ۲۱.۱۲.۱۴۰۰

ایالات متحده روز جمعه روسیه را به نقض اصول ایمنی هسته‌ای متهم کرد و گفت که نسبت به ادامه حملات نیروهای روسی به تاسیسات هسته‌ای اوکراین نگران است.

جنیفر گرنهولم، وزیر انرژی ایالات متحده، در توییتر نوشت: «ما در حال ارزیابی گزارش‌ها درباره خسارت به یک مرکز تحقیقاتی در خارکیف هستیم. خطرات مربوط به ایمنی در کوتاه مدت چندان نیست، اما روسیه باید شلیک به تاسیسات هسته‌ای را متوقف کند.»

۰۲:۵۳ ۲۱.۱۲.۱۴۰۰

۲۲:۱۵ ۲۰.۱۲.۱۴۰۰

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، می‌گوید «درگیری مستقیم بین ناتو و روسیه» به معنای «جنگ جهانی سوم» است و باید از «پرهیز کنیم».

او که روز جمعه، ۲۰ اسفند، در یک نشست خبری برای اعلام تحریم‌های بیشتر علیه روسیه سخن می‌گفت، تاکید کرد که آمریکا و ناتو « به شکل متحد و با تمام توان نظامی از وجب به وجب قلمرو کشورهای عضو ناتو» دفاع خواهند کرد.

سخنان آقای بایدن صریح ترین هشدار او در واکنش به اظهار نظر برخی از کارشناسان و مفسران در مورد سناریوهای گوناگون در جنگ اوکراین و احتمال مداخله نظامی آمریکا است.

۲۱:۲۷ ۲۰.۱۲.۱۴۰۰

روزنامه نیویورک پست در گزارشی از همکاری واحدهای ذخیره ارتش اوکراین و کارخانه آبجوسازی «پراودا» برای طراحی و استفاده از پهپادهای مسلح به کوکتل مولوتف خبر داده است.

از اولین روزهای حمله نظامی روسیه، ارتش اوکراین از صاحبان پهپادهای کوچک غیرنظامی خواست به طور داوطلبانه پهپاد خود را برای دفاع از کشور در اختیار ارتش قرار دهند و اکنون تصاویری از کاربرد جدید این پهپادها منتشر شده است.

تصاویری که منتشر شده است، یک پهپاد مخصوص فیلمبرداری را نشان می‌دهد با کمک چند قطعه اضافی و تسمه یک بطری آبجو حاوی مواد آتش‌زا زیر آن نصب شده و زاویه دوربین پهپاد احتمال برای مشاهده بهتر اهدافی که روی زمین قرار دارند، مستقیما به سمت پایین تغییر جهت داده شده است.

تغییر کاربری این پهپادها نتیجه همکاری نیروی ذخیره ارتش اوکراین و آبجوسازی «پراودا» در شهر لویو، واقع در غرب اوکراین است.

۱۹:۳۵ ۲۰.۱۲.۱۴۰۰

رئیس‌جمهوری اوکراین برنامه روسیه برای جلب مزدوران جنگی از خاورمیانه برای ادامه حملات به اوکراین را به شدت محکوم کرد.

ولودیمیر زلنسکی روز جمعه گفت این جنگی دشمن بسیار سرسخت است که مصمم است مزدوران را علیه شهروندان ما استخدام کند: قاتلانی از سوریه، کشوری که در آن همه چیز ویران شده است، درست طوری که الان در کشور ما اتفاق می‌افتد.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، مدعی شده است که ۱۶ هزار نیرو از خاورمیانه برای حضور در جنگ اوکراین اعلام آمادگی کرده‌اند و باید به درخواست این افراد پاسخ مثبت داد.

امروز در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهایی نیز از یک گروه نظامی در جمهوری آفریقای مرکزی - کشوری که گروه نظامی «واگنر» روسیه در آن حضور دارد- منتشر شده که برای ورود به صف نظامیان روسی برای جنگ علیه اوکراین اعلام آمادگی کرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه نیز تصاویری از آمادگی نیروهای سوری برای کمک به نیروهای روسیه منتشر کرده است.

۱۸:۱۱ ۲۰.۱۲.۱۴۰۰

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوی ترکیه، با انتقاد شدید از «مواضع نرم» غرب در مقابل اشغال منطقه کریمه اوکراین در سال ۲۰۱۴ توسط روسیه، گفت واکنش قوی غرب در برابر اشغال کریمه می‌توانست مانع از حمله اخیرا روسیه به اوکراین شود.

او همچنین با دفاع از «مبارزه مشروع» اوکراینی‌ها علیه تهاجم روسیه گفت ساختار امنیتی جهان نیاز به شکل‌گیری جدید دارد تا از وضعیت نه صلح و نه جنگ کنونی، خارج شود.

دولت ترکیه در روزهای اخیر برای میانجی‌گیری بین روسیه و اوکراین کوشیده است. وزرای خارجه روسیه و اوکراین روز پنج‌شنبه در شهر آنتالیای ترکیه دیدار کردند، اما این گفتگوها منجر به آتش‌بس نشد.

در همین حال وزیر خارجه ترکیه گفته است ممکن است در آینده ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی، روسای جمهور روسیه و اوکراین دیدار کنند.

۱۷:۳۲ ۲۰.۱۲.۱۴۰۰

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، مدعی شده است که ۱۶ هزار نیرو از خاورمیانه برای حضور در جنگ اوکراین اعلام آمادگی کرده‌اند و باید به درخواست این افراد پاسخ مثبت داد.

ولادیمیر پوتین، رئيس‌جمهور روسیه، نیز از این موضوع استقبال کرده است.

وزیر دفاع روسیه توضیح نداده است که این افراد در کدام کشورها ساکن هستند و روند جذب و اعزام آنها به جنگ اوکراین چگونه خواهد بود ولی گفت این افراد در جنگ علیه داعش با نیروهای روسیه بوده‌اند.

دولت روسیه در سوریه درگیر جنگ با داعش بود. پیش از این بشار اسد، رئيس‌جمهور سوریه، از اقدامات پوتین در اوکراین حمایت کرده بود.

۱۶:۴۰ ۲۰.۱۲.۱۴۰۰

خبرگزاری روسی اینترفاکس روز جمعه گزارش داد که دادستان‌ها از دادگاهی در روسیه خواسته‌اند تا شرکت مادر فیس‌بوک، متا، را در فهرست «سازمان‌های افراطی» قرار دهد.

دادستانی همچنین از ناظر ارتباطات روسیه خواست دسترسی کاربران به خدمات شبکه اجتماعی اینستاگرام را محدود کند.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که در شبانه‌روز گذشته، گزارش‌هایی مبنی بر تغییر «موقت» سیاست شرکت متا منتشر شد.

بر اساس این گزارش‌ها، شرکت متا که اینستاگرام و فیس‌بوک از زیر مجموعه‌های آن هستند، به کاربران این دو شبکه اجتماعی در برخی کشورها اجازه داده است که از شعارهای «مرگ بر پوتین» یا «مرگ بر متجاوزان روسی» استفاده کنند.

این پلتفرم‌ها البته از نفرت‌پراکنی و انتشار محتوای خشونت‌آمیز علیه «غیرنظامیان روس» خودداری خواهند کرد.

۱۶:۰۶ ۲۰.۱۲.۱۴۰۰

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز جمعه، ۲۰ اسفند، گفت پیشرفت‌هایی در مذاکرات مسکو با اوکراین حاصل شده است، اما جزئیاتی در این زمینه ارائه نکرد.

آقای پوتین در دیدار با الکساندر لوکاشنکو، همتای بلاروسی خود، با استناد به اظهارات هیئت مذاکره‌کننده روسیه تصریح کرد که به او گفته شده در روند مذاکره با هیئت اوکراینی «برخی تغییرات مثبت» حاصل شده است.

او افزود که مذاکرات «عملاً به شکل روزانه» ادامه دارد.

۱۵:۰۹ ۲۰.۱۲.۱۴۰۰

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد از دریافت «گزارش‌های موثق» مبنی بر استفاده روسیه از «بمب‌های خوشه‌ای» خبر داد.

بر اساس این گزارش، چندین مورد استفاده نیروهای روسی از بمب‌های خوشه‌ای در مناطق پرجمعیت اوکراین به دست این سازمان رسیده است.

لیز تروسل، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل، در مقر این سازمان در ژنو به خبرنگاران گفت: «به دلیل تاثیرات منطقه‌ای گسترده، استفاده از مهمات خوشه‌ای در مناطق پرجمعیت با اصول حقوق بین‌المللی بشردوستانه ناسازگار است.»

این مقام سازمان ملل هشدار داد:‌ «به مقام‌های روسیه یادآوری می‌کنیم که هدایت حملات علیه غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی، و همچنین به اصطلاح بمباران منطقه‌ای در شهرها و روستاها و دیگر شکل‌های حمله، بر اساس قوانین بین‌المللی ممنوع است و می‌تواند جنایت جنگی محسوب شود».

در همین زمینه، وب‌سایت افشاگر «بلینگ‌کت» که از مراجع تخصصی روزنامه‌نگاری تحقیقی با استناد به منابع مستقل است، تصاویری از بقایای مهمات یافت شده در مناطق غیرنظامی اوکراین منتشر کرده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG