لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

آمریکا روسیه را به سوءاستفاده از شورای امنیت برای انتشار اطلاعات جعلی متهم کرد


لیندا توماس-گرین‌فیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد
لیندا توماس-گرین‌فیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد

ایالات متحده روز جمعه روسیه را متهم کرد که با سوءاستفاده از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به «دروغ‌گویی و انتشار اطلاعات جعلی» می‌پردازد تا زمینه را برای استفاده خود از سلاح‌های شیمیایی یا بیولوژیک در اوکراین فراهم آورد.

لیندا توماس-گرین‌فیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، گفت، روسیه همان سناریویی را اجرا می‌کند که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، ماه گذشته آن را در شورای امنیت پیش‌بینی کرد، این که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، «اتهاماتی را درباره سلاح‌های شیمیایی یا بیولوژیک جعل می‌کند تا حملات شدید خود علیه مردم اوکراین را توجیه کند».

وی اظهار داشت: «انگیزه پشت این دروغ‌ها روشن و عمیقا نگران‌کننده است. ما معتقدیم که روسیه احتمالا برای صحنه‌سازی یا توجیه تاکتیکی عملیات نظامی خود از عوامل شیمیایی یا بیولوژیک برای ترور استفاده کند.»

روسیه درخواست برگزاری نشستی در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بحث درباره ادعاهای خود مبنی بر «فعالیت‌های بیولوژیک» ایالات متحده در اوکراین کرده بود. مسکو اما هیچ سندی در رابطه با ادعای خود ارائه نداده و واشینگتن و کی‌یف نیز آن را تکذیب کرده‌اند.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، گفت، وزارت دفاع این کشور اتهاماتی را مستند کرده مبنی بر این که اوکراین دست‌کم ۳۰ آزمایشگاه بیولوژیک دارد که در آن «آزمایش‌های بیولوژیک خیلی خطرناک» از جمله درباره عوامل بیماری‌زا انجام می‌شود و این آزمایشگاه‌ها هم «با حمایت مالی و نظارت آژانس کاهش تهدیدات دفاعی ایالات متحده» فعالیت می‌کنند.

اوکراین شبکه‌ای از آزمایشگاه‌های بیولوژیک دارد که تحت حمایت‌های مالی و تحقیقاتی ایالات متحده قرار داشته‌اند، اما این آزمایشگاه‌ها متعلق به اوکراین و تحت اداره آن است و بحشی از برنامه‌ای محسوب می‌شود تحت عنوان «برنامه کاهش تهدیدات بیولوژیکی» که هدف از آن کاهش احتمال شیوع بیماری‌های مرگبار، خواه طبیعی و خواه ساخته بشر، است. این تلاش‌های ایالات متحده به سال‌های ۱۹۹۰ برای از بین بردن برنامه اتحاد جماهیر شوروی سابق در زمینه تسلیحات کشتار جمعی بازمی‌گردد.

فیلیپا لنتزوس، مدرس ارشد علم و امنیت بین‌المللی در کینگز کالج لندن در ایمیلی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «این آزمایشگاه‌ها پنهان نیستند. از آنها برای تولید سلاح‌های بیولوژیک استفاده نمی‌شود. همه این‌ها جعل اطلاعات است.»

ایزومی ناکامیتسو، مسئول امور خلع سلاح در سازمان ملل متحد، به شورای امنیت گفت که او از گزارش‌های رسانه‌ها درباره این ادعاها مطلع است. وی سپس تاکید کرد که «سازمان ملل هیچ اطلاعی درباره برنامه‌های تسلیحات بیولوژیک ندارد».

توماس گرینفیلد نیز وجود برنامه‌ تسلیحات بیولوژیک در اوکراین را چنان‌که روسیه ادعا می‌کند تکذیب کرد و گفت تاسیسات آزمایشگاهی که مربوط به سلامت عمومی است برای تشخیص بیماری‌هایی نظیر کووید-۱۹ استفاده شده است.

در همین حال دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه از دریافت «گزارش‌های موثق» مبنی بر استفاده روسیه از «بمب‌های خوشه‌ای» خبر داد.

این نهاد اعلام کرد که چندین گزارش درباره استفاده نیروهای روسی از بمب‌های خوشه‌ای در مناطق پرجمعیت اوکراین به دست آن رسیده است.

لیز تروسل، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل، تاکید داشته که این اقدام بر اساس قوانین بین‌المللی ممنوع است و می‌تواند جنایت جنگی محسوب شود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن
XS
SM
MD
LG