لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۱۸:۱۹ ۲۲.۱۲.۱۴۰۰

وزیر خارجه قطر روز یک‌شنبه، در هجدهمین روز از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، در تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود از همه طرف‌ها خواست تا با رعایت «خویشتنداری» از تشدید تنش‌ بیشتر بر سر اوکراین خودداری کنند.

بر اساس بیانیه‌ای که وزارت خارجه قطر منتشر کرده است، محمد بن عبدالرحمن الثانی در گفت‌وگوی تلفنی با دمیترو کولبا گفت که قطر «همه طرف‌ها را به رعایت خویشتنداری، حل‌وفصل اختلاف‌ها از طریق گفت‌وگوهای سازنده و روش‌های دیپلماتیک و صلح‌آمیز» فرا می‌خواند.

این اظهارات در شرایطی بیان می‌شود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در ۲۴ فوریه فرمان تهاجم نظامی به اوکراین را صادر کرد و در سه هفته گذشته، ارتش روسیه مشغول پیشروی و بمباران اهداف نظامی و غیرنظامی در اوکراین بوده است.

بنابر اعلام سازمان‌های حقوق بشری، گزارش‌های موثقی از حمله ارتش روسیه از جمله استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در نواحی غیرنظامی اوکراین به دست مقامات مسئول رسیده است که می‌تواند در «رده جنایات جنگی» محسوب شود.

در همین حال،‌ خبرگزاری رویترز اوایل روز یکشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که وزیر خارجه قطر برای دیدار با همتای روس خود و رایزنی درباره توافق هسته‌ای با ایران و همچنین تهاجم روسیه به اوکراین عازم مسکو خواهد شد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه قطر را مهم‌ترین «متحد غیرعضو ناتو» خوانده بود.

۱۷:۵۶ ۲۲.۱۲.۱۴۰۰

به کاربران اینستاگرام در روسیه اطلاع داده شده که دسترسی آن‌ها به این شبکه اجتماعی از بامداد دوشنبه ۱۴ مارس (۲۳ اسفند) متوقف می‌شود.

نهاد دولتی ناظر ارتباطات در روسیه در اطلاعیه‌ای به کاربران اینستاگرام در این کشور گفته است که پیش از قطع کامل دسترسی به این شبکه اجتماعی، عکس‌ها و ویدئوهای خود را ذخیره کنند.

این نهاد دولتی، کاربران را تشویق کرده است که به «پلتفرم‌های اینترنتی» روسیه بپیوندند.

این تصمیم پس از آن اجرایی می‌شود که متا به عنوان شرکت مادر پلتفرم‌هایی چون فیس‌بوک و اینستاگرام به کاربران خود در برخی کشورها اجازه داد به نفرت‌پراکنی و انتشار محتوای خشونت‌آمیز علیه مقام‌های کرملین و سربازان روسی بپردازند.

در این اقدام بی‌سابقه فیس‌بوک و اینستاگرام که در واکنش به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین صورت گرفته، انتشار شعارهایی چون «مرگ بر متجاوزان روسی» و «مرگ بر پوتین» مجاز اعلام شده است.

۱۷:۰۲ ۲۲.۱۲.۱۴۰۰

روسیه بیش از ۲۵۰ نفر دیگر را به دلیل اعتراض به جنگ مسکو در اوکراین بازداشت کرد.

سازمان «اُوی‌دی-اینفو» (OVD-Info) که بر دستگیری‌ها در جریان اعتراضات در روسیه نظارت می‌کند، گفت که پلیس ۲۶۸ نفر را در جریان تظاهرات در ۲۳ شهر روسیه بازداشت کرده است.

خبرنگاران خبرگزاری فرانسه که در تظاهراتی در پایتخت مسکو حضور داشتند، می‌گویند پلیس هر کسی را بدون کارت مطبوعاتی با خود می‌بَرَد.

آخر هفته گذشته پلیس بیش از ۵ هزار معترض را در سراسر روسیه دستگیر کرد. معترضان خیابانی در روسیه با جریمه نقدی و احکام احتمالی زندان مواجه هستند.

از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین بیش از ۱۳ هزار نفر در اعتراضات ضد جنگ در روسیه در بیش از ۱۵۰ شهر دستگیر شده‌اند.

۱۶:۱۲ ۲۲.۱۲.۱۴۰۰

آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه، روز یک‌شنبه، ۲۲ اسفند با اشاره به مسدود شدن نیمی از ذخایر طلا و ارز این کشور در پی تحریم‌های گسترده غرب گفت که بر روی کمک‌های چین برای مقابله با پیامدهای این تحریم‌ها حساب کرده است.

آقای سیلوانوف در ادامه گفت که در پی تحریم‌های اخیر حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از ۶۴۰ میلیارد دلار ذخایر طلا و ارز این کشور مسدود شده است.

وزیر دارایی روسیه در ادامه با بیان این که روسیه بخشی از ذخایر طلا و ارز خارجی خود را به یوآن، واحد پول چین، تبدیل کرده است، گفت: «شاهدیم که کشورهای غربی چه فشارهایی بر چین اعمال می‌کنند تا تجارت متقابل آن کشور با ما را محدود کنند».

وزیر دارایی روسیه در ادامه بدون اشاره به جزئیات گفت که برای دسترسی به این ذخایر هم فشارهایی وجود دارد.

تحریم ذخایر مالی روسیه یکی از سخت‌ترین فشارها را بر اقتصاد این کشور وارد کرده است.

۱۳:۵۰ ۲۲.۱۲.۱۴۰۰

به گزارش رادیو آزادی/رادیو اروپای آزاد، سردخانه‌های برخی از شهرهای بلاروس اکنون از اجساد سربازان روسی کشته‌شده در نبرد با اوکراین پر شده است.

بر اساس این گزارش و به نقل از ساکنان محلی در بلاروس، اجساد سربازان روسی پس از انتقال به سردخانه‌های بلاروس با قطار یا هواپیما به روسیه بازگردانده می‌شوند.

ساکنان محلی هم‌چنین گفته‌اند که سردخانه‌های شهرهای «هومل» و «نارولیا» در بلاروس پر شده و مردم در ایستگاه شهر «مزیر» از دیدن انبوه اجساد در قطارها شوکه شده‌اند.

در همین حال گفته شده که پزشکان بلاروسی تهدید شده‌اند که در صورت انتشار اطلاعات در مورد سربازان کشته و مجروح روسیه، شغل خود را از دست خواهند داد.

ایالات متحده آمریکا شمار سربازان روسی را که در تهاجم اخیر این کشور به اوکراین در دو هفته گذشته، کشته شده‌اند، چندهزار نفر برآورد کرده است.

۱۳:۲۳ ۲۲.۱۲.۱۴۰۰

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی «ولت آم زونتاگ» دربارهٔ احتمال استفاده روسیه از جنگ‌افزار شیمیایی در ادامه تهاجم نظامی به اوکراین هشدار داد و چنین اقدامی را «جنایت جنگی» خواند.

آقای استولتنبرگ هم‌چنین ادعاهای مطرح‌شده درباره وجود «آزمایشگاه‌های سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی» در اوکراین در روزهای اخیر را «پوچ» خواند، گفت: «باید هوشیار باشیم، زیرا ممکن است خود روسیه بتواند با این دروغ‌سازی، عملیات تسلیحات
شیمیایی را طراحی کند».

پیش از این نیز ایالات متحده روز جمعه، ۲۰ اسفند، روسیه را متهم کرده بود که با سوءاستفاده از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به «دروغ‌گویی و انتشار اطلاعات جعلی» می‌پردازد تا زمینه را برای استفاده خود از جنگ‌افزار شیمیایی یا بیولوژیک در اوکراین فراهم آورد.

۱۱:۰۹ ۲۲.۱۲.۱۴۰۰

ستاد ارتش منطقه لِویو در غرب اوکراین می‌گوید روس‌ها به یک پادگان آموزش نظامی اوکراین در نزدیکی مرز لهستان حمله هوایی کرده‌اند و این حمله دست‌کم ۳۵ کشته و ۱۳۴زخمی برجای گذاشته است. در ساعات اولیه انتشار این خبر شمار کشته‌شدگان ۹ نفر اعلام شده بود.

این ستاد گفت که «اشغالگران به مرکز بین‌المللی حفظ صلح و امنیت حمله هوایی انجام دادند و طبق اطلاعات اولیه، هشت موشک به این محل شلیک کرده‌اند.» این مرکز کمتر از ۲۵ کیلومتر از مرز لهستان و ۵۰ کیلومتر با شهر لویو فاصله دارد.

بنابر گزارش‌ها در این پایگاه مربیان نظامی خارجی کار می‌کنند و وزارت دفاع اوکراین گفته است که مشخص نیست که آنها در زمان حمله در محل بوده‌اند یا خیر.

ناتو به‌طور منظم رزمایش‌های مشترکی را در این محل انجام می‌دهد. کرملین هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده است.

شهر لویو با ۷۰۰ هزار نفر جمعیت یکی از میراث‌های جهانی در فهرست یونسکو است و تاکنون به دلیل دوری مسافت از روسیه از حملات جنگ جدید امان مانده است. این شهر در دو هفته اخیر شاهد ورود موج بزرگی از آوارگان از شهرهای شرقی اوکراین بوده است.

۰۳:۰۳ ۲۲.۱۲.۱۴۰۰

سازمان اطلاعات اوکراین روز شنبه نیروهای روسیه را متهم کرد به یک کاروان که در حال خارج کردن زنان و کودکان از دهکده‌ای در نزدیکی کی‌یف بود، آتش گشوده و هفت نفر از جمله یک کودک را کشته‌اند.

این نهاد اطلاعاتی که زیرمجموعه وزارت دفاع اوکراین است، ابتدا گفته بود که این کاروان از «مسیر سبزی» که با توافق روسیه شکل گرفته بود، دهکده را ترک کرده است، اما سپس در بیانیه‌ای گفت که در واقع این اتفاق نیفتاده و کاروان مورد اشاره به‌طور مستقل دهکده را ترک کرده بود.

بیانیه سازمان اطلاعات اوکراین ادامه می‌دهد: «این کاری بسیار خطرناک است چرا که نیروهای اشغال‌گر بی‌رحمانه مردم غیرنظامی را از بین می‌برند. ما از همه شهروندانی که در خطر هستند می‌خواهیم که اطلاعات مربوط به مسیرهای خروج را پی‌گیری کنند و تنها از مسیرهای امن استفاده کنند.»

اوکراین روسیه را متهم کرده که مانع خروج غیرنظامیان از مناطق درگیری شده و به توافق آتش‌بس برای خروج آنها پایبند نمانده و به شهروندان غیرنظامی شلیک می‌کند.

۲۲:۲۷ ۲۱.۱۲.۱۴۰۰

بانک مرکزی روسیه دستور داده است که بازار بورس این کشور برای یک هفته دیگر تعطیل باشد.

با سقوط ۳۵ درصدی شاخص بورس مسکو در روز حمله نظامی این کشور به اوکراین در ۵ اسفند و اعلام تحریم‌های شدید غرب و هم‌پیمانان آنها، دولت روسیه بازار بورس را از ۶ اسفند تعطیل کرده است.

انتظار می‌رود با سقوط چشمگیر ارزش روبل و تحریم‌های گسترده غرب، به محض احیای فعالیت بازار بورس، شاخص‌ها به شدت سقوط کنند و خریداران سهام بخش اعظمی از دارایی‌های خود را از دست بدهند.

دولت روسیه همچنین بر نقل و انتقالات ارزهای خارجی محدودیت‌های چشمگیری وضع کرده است تا جلو خروج ارز، خصوصا دلار از این کشور گرفته شود.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه گفت بازار بورس روسیه به محض آغاز به کار دوباره «منفجر و منحل» خواهد شد.

۱۹:۳۱ ۲۱.۱۲.۱۴۰۰

امانوئل ماکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه، و اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان، به طور جداگانه با روسای جمهور روسیه و اوکراین به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند.

این دو مقام ارشد اروپایی در روزهای اخیر برای برقراری آتش‌بس در اوکراین، تلاش‌های دیپلماتیک خود را تشدید کرده‌اند.

امانوئل ماکرون همچنین از ولادیمیر پوتین خواسته است محاصره شهر ماریوپل را پایان دهد تا امکان تامین نیازهای اولیه و غذا برای غیرنظامیانی که در این شهر گرفتار شده‌اند، فراهم شود.

شهر ماریوپل در جنوب شرقی اوکراین است و نیروهای روسیه امروز برخی از مناطق حومه این شهر را تصرف کرده‌اند. تشدید درگیری‌ها باعث شده است که امکان تخلیه غیرنظامیان وجود نداشته باشد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG