لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۳
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۰۲:۱۶ ۲۳.۱۲.۱۴۰۰

برنت رنو، فیلم‌ساز ستایش‌شده‌ای که برای ساخت مستندهای خود به پرخطرترین مناطق جهان سفر کرده تا مخاطبان را با رنج‌های مردم سرزمین‌های کمتر شناخته شده آشنا کند، روز یکشنبه در پی شلیک نیروهای روسی به خودروی وی جان باخت.

این مستندساز ۵۰ ساله اهل ایالت آرکانزاس آمریکا برای تهیه گزارشی درباره پناهجویان به اوکراین سفر کرده بود که خودروی وی در یکی از ایستگاه‌های بازرسی شهر ایرپین، حومه کی‌یف، هدف قرار می‌گیرد. وزارت کشور اوکراین اعلام کرده که این منطقه طی روزهای اخیر زیر گلوله‌باران شدید نیروهای روسی قرار داشته است.

کریستوفر پوتزل، فیلم‌ساز و دوست نزدیک برنت رنو می‌گوید که او یکی از تهیه‌کنندگان مستقل به‌شدت مورد احترام در زمان خود بود. رنو و پوتزل سال ۲۰۱۳ جایزه روزنامه‌نگاری دانشگاه آلفرد دوپونت-کلمبیا را برای «تسلیح کارتل‌های مکزیکی» دریافت کردند، مستندی درباره قاچاق اسلحه و مواد مخدر.

رنو همچنین گزارش‌هایی درباره جنگ در عراق، افغانستان، زلزله ویران‌گر سال ۲۰۱۱ در هائیتی، آشفتگی‌های سیاسی در مصر و لیبی و افراط‌گرایان در آفریقا تهیه کرده بود.

۲۳:۳۶ ۲۲.۱۲.۱۴۰۰

صلیب سرخ بین‌المللی روز یکشنبه هشدار داد که ده‌ها هزار غیرنظامی گرفتار در شهر تحت محاصره ماریوپل در معرض خطر «بدترین سناریو» قرار دارند.

این کمیته بین‌المللی تاکید کرد این بحران انسانی تنها در صورتی قابل تغییر است که طرف‌ها بر سر تامین امنیت و دسترسی غیرنظامیان به کمک‌های بشردوستانه به توافق برسند.

پیتر مائورر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که ساکنان شهر بندری ماریوپل در جنوب اوکراین، «هفته‌ها کابوس مرگ و زندگی را تاب آورده‌اند».

بنابر اعلام این کمیته، هزاران تن در ماریوپل به شدت با کمبود مایحتاج ضروری مانند غذا،‌ آب و دارو روبه‌رو هستند.

در بیانیه این کمیته آمده است:‌ «اجساد کشته‌شدگان، شامل غیرنظامیان و رزمندگان، زیر خروارها آوار و یا در فضای باز به حال خود رها مانده‌اند» و «رنج انسانی عظیم است».

صلیب سرخ از طرف‌ها خواست تا در مورد شرایط آتش‌بس، گذرگاه‌های ایمن و اطمینان از پایبندی به قرار آتش‌بس فورا به توافق برسند.

۲۲:۵۹ ۲۲.۱۲.۱۴۰۰

مقام‌های اوکراینی شامگاه یکشنبه از تامین مجدد برق نیروگاه اتمی چرنوبیل خبر دادند.

سازمان انرژی هسته‌ای اوکراین با انتشار اطلاعیه‌ای رسمی در کانال تلگرام خود گفت: «امروز، متخصصان برق و دانشمندان هسته‌ای ما موفق شدند برق نیروگاه اتمی چرنوبیل را که به تصرف اشغالگران روس درآمده است، مجددا تامین کنند».

به این ترتیب، سیستم‌های خنک‌کننده تاسیسات ذخیره‌سازی سوخت هسته‌ای، اکنون به‌جای منبع تغذیه اضطراری، به کارکرد عادی خود بازگشته‌اند. برق این نیروگاه از کار افتاده از روز چهارشنبه قطع شده بود.

شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی با ابراز تاسف و محکومیت تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، خواهان بازگرداندن کنترل نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل به اوکراین شده است.

اشغال منطقه چرنوبیل یکی از اولین اهداف ارتش روسیه در حمله به اوکراین بود. این منطقه در مرز بلاروس قرار داد که محل استقرار نیروهای نظامی روسیه است و فقط ۱۲۸ کیلومتر از کی‌یف، پایتخت اوکراین، فاصله دارد.

انفجار در این نیروگاه در سال ۱۹۸۶، زمانی که اوکراین عضو اتحاد جماهیر شوروی بود، به یک فاجعه تمام‌عیار منجر شد. این نیروگاه به همراه مناطق اطراف آن از زمان فاجعه هسته‌ای خالی از سکنه است.

۲۲:۲۶ ۲۲.۱۲.۱۴۰۰

خبرگزاری رویترز شامگاه یکشنبه به نقل از دادستان عمومی اوکراین گزارش داد که کارخانه کُک‌سازی شهر آودیفکا متعلق به شرکت اوکراینی مِت‌اینوست هدف اصابت «پنج موشک» قرار گرفته است.

هنوز مشخص نیست که آیا حمله به این تاسیسات تلفات جانی داشته است یا نه. با این حال، بر اساس اطلاعیه دادستانی، برخی از بخش‌های این تاسیسات از جمله یک خط لوله آسیب دیده است و تامین گرمایش شهر آودیفکا در حال حاضر ناممکن است.

آودیفکا در شمال دونتسک، در شرق اوکراین، قرار دارد و مت‌اینوست نیز بزرگ‌ترین شرکت کاوش معدن و صنایع فولاد اوکراین است.

جمهوری خودخوانده دونتسک در کنترل جدایی‌طلبان هوادار پوتین است. رئیس‌جمهوری روسیه شامگاه ۲۱ فوریه (سه روز پیش از آغاز تهاجم نظامی به اوکراین)، فرمانی مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک را امضاء کرد و ساعاتی بعد ستون‌هایی از خودروهای نظامی شامل تانک وارد شهر دونتسک شدند.

۲۱:۵۹ ۲۲.۱۲.۱۴۰۰

وزیر دفاع کرواسی روز یکشنبه اعلام کرد یک پهپاد نظامی حامل بمب که ظاهرا از مناطق درگیری در اوکراین به پرواز در آمده بود با عبور از فراز سه کشور اروپایی عضو ناتو، در یک منطقه شهری در پایتخت کرواسی ساقط شد.

بر اساس اظهارات این مقام بلندپایه، این پهپاد «ساخت شوروی» پیش از ورود به کرواسی از فراز رومانی و مجارستان عبور کرده بود و اواخر روز پنج‌شنبه در نزدیکی یک خوابگاه دانشجویی سرنگون شد.

در پی سرنگونی این پهپاد حامل مواد منفجره، به حدود ۴۰ خودروی پارک شده در منطقه خساراتی وارد شد اما هیچ فردی آسیب ندید.

ماریو بانوزیچ، وزیر دفاع کرواسی، تاکید کرد که هنوز ابهامات در مورد منشاء حقیقی این پهپاد انفجاری رفع نشده و مشخص نیست که این پهپاد متعلق به روسیه بوده است یا اوکراین.

او گفت بر اساس شواهد یافت شده، این پهپاد می‌تواند متعلق به هر دو طرف باشد.

مقام‌های کرواسی از ناتو به دلیل آن‌چه که «واکنش کند» به یک «رخداد بسیار جدی» خواندند، انتقاد کرده و آمادگی متحدان ناتو در پاسخگویی به حمله احتمالی (از سوی روسیه) را زیر سوال برده‌اند.

۲۱:۱۰ ۲۲.۱۲.۱۴۰۰

بندیکت کامبربچ، بازیگر بریتانیایی، روز یکشنبه در مراسم فرش قرمز جوایز بفتا ۲۰۲۲ ابراز امیدواری کرد که در طرح دولت بریتانیا برای اسکان دادن پناهجویان اوکراینی مشارکت کند.

ستاره ۴۵ ساله سریال پرطرفدار «شرلوک» به خبرنگاران گفت که به عنوان یک اروپایی «دوران بهت‌آوری» را تجربه می‌کند، در حالی‌که تنها دو ساعت‌ونیم با اوکراین فاصله دارد.

بندیکت کامبربچ در سال ۲۰۱۵ برای ایفای نقش اصلی فیلم بلند «بازی تقلید» موفق به کسب نامزدی جایزه بفتا و اسکار به‌طور همزمان شد و امسال نیز با فیلم «قدرت سگ» در هر دو رقابت سینمایی حضور دارد.

او در مراسم روز یکشنبه تاکید کرد که باید کمک‌های اهدایی و داوطلبانه به مردم اوکراین را افزایش داد و باید به سیاستمداران فشار آورد تا به ایجاد سرپناه‌های امن در بریتانیا برای مردم رنج‌کشیده ادامه دهند.

طرح جدید دولت بریتانیا موسوم به «خانه‌هایی برای اوکراین» این امکان را فراهم می‌کند تا عموم مردم، موسسات خیریه، کسب‌وکارها و گروه‌های مختلف به پناهجویان اوکراینی که به بریتانیا گریخته‌اند، سرپناهی برای اقامت ارائه دهند.

۲۰:۳۲ ۲۲.۱۲.۱۴۰۰

مشاور امنیت ملی ایالات متحده روز یکشنبه به چین درباره عواقب کمک احتمالی به روسیه برای دور زدن تحریم‌ها هشدار داد.

جیک سالیوان به شبکه سی‌ان‌ان گفت که واشینگتن دیدگاه خود در این‌باره را به‌طور مستقیم و به شکل خصوصی با مقام‌های پکن در میان گذاشته است.

مشاور امنیت ملی آمریکا که قرار است روز دوشنبه ۱۴ مارس (۲۳ اسفند) با یک دیپلمات ارشد چینی در رم دیدار کند، افزود: «ما اجازه نخواهیم داد که هیچ کشوری در هیچ کجای دنیا به راه نجات روسیه از تحریم‌های اقتصادی مبدل شود».

روسیه و چین در این اواخر و همزمان با افزایش فشار غرب در زمینه‌های مختلف از جمله موارد متعدد نقض حقوق بشر و دیگر مسائل بین‌المللی، همکاری‌های دوجانبه خود را تقویت کرده‌اند.

پکن تا کنون تهاجم نظامی روسیه به اوکراین را محکوم نکرده است و از کاربرد لفظ «تجاوز» در این زمینه خودداری می‌کند. با این حال، خواستار حل‌وفصل بحران جاری از طریق گفت‌وگو و مذاکره شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، و شی جین‌پینگ،‌ همتای چینی او، روز چهارم فوریه، حدود سه هفته قبل از آغاز تهاجم نظامی مسکو به اوکراین، با یکدیگر در پکن دیدار کردند.

سران دو کشور ضمن اعلام «شراکت راهبردی» مسکو و پکن، بر «دوستی بی‌پایان» با هدف مقابله با نفوذ ایالات متحده تاکید کردند.

۱۹:۵۴ ۲۲.۱۲.۱۴۰۰

شورای شهر تحت محاصره ماریوپل روز یک‌شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که شمار جان‌باختگان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در این شهر به حدود دو هزار و ۲۰۰ تن رسیده است.

بر اساس این اطلاعیه که به صورت آنلاین منتشر شده است، «این شهر غیرنظامی تنها در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۲ بار هدف بمباران قرار گرفته است».

از آغاز تجاوز مسکو به اوکراین در ۱۸ روز گذشته، این شهر بیش از ۱۰۰ مرتبه هدف بمباران ارتش روسیه قرار گرفته است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز شنبه اعلام کرد که تاکنون ۱۰۰ هزار نفر از غیرنظامیان ماریوپل از طریق گذرگاه‌های بشردوستانه تخلیه شده‌اند و هنوز ۱۰۰ هزار تن دیگر در انتظار فراهم شدن موقعیتی برای خروج از ماریوپل هستند.

مقام‌های اوکراینی می‌گویند که ارتش روسیه با نقض توافق آتش‌بس موقت، مانع تخلیه کامل جمعیت غیرنظامیان این شهر بندری شده است.

۱۹:۳۳ ۲۲.۱۲.۱۴۰۰

همزمان با هجدهمین روز از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، پاپ فرانسیس،‌ رهبر کاتولیک‌های جهان، در سخنرانی روز یکشنبه خود این تهاجم را به شدیدترین وجه محکوم کرد.

او گفت تا پیش از این‌که شهرهای اوکراین به گورستان مبدل شوند، این «کشتار» و «تجاوز نظامی توجیه‌ناپذیر» باید متوقف شود.

پاپ فرانسیس تا به حال در محکومیت این تهاجم نظامی به‌طور مستقیم به کشور «روسیه» اشاره نکرده است. با این حال، به عقیده تحلیلگران، انتخاب واژگان پاپ بیش از پیش بر رد توجیهات مسکو برای تجاوز به خاک اوکراین دلالت دارد.

رهبر کاتولیک‌های جهان خطاب به جمعیت ۲۵ هزار نفری از پیروان خود که در میدان سن پیترو واتیکان تجمع کرده بودند، گفت: «هیچ دلیل راهبردی نمی‌تواند این کشتار وحشیانه کودکان و غیرنظامیان بی‌گناه و غیرمسلح را توجیه کند».

کرملین در توجیه اقدام‌های خود در اوکراین ادعا می‌کند که صرفا با هدف «غیرنظامی کردن» و «نازی‌زدایی» در کشور همسایه شروع به پیشروی در خاک اوکراین کرده است اما قصد تصرف آن را ندارد.

دستگاه تبلیغاتی مسکو نیز در توصیف تهاجم نظامی به اوکراین بر استفاده از عبارت «عملیات ویژه نظامی» تاکید دارد.

پاپ فرانسیس در سخنرانی هفته گذشته خود، کاربرد اصطلاح «عملیات ویژه نظامی» از سوی روسیه را فاقد اعتبار دانسته و خواستار توقف فوری جنگ در خاک اوکراین شده بود.

۱۸:۵۹ ۲۲.۱۲.۱۴۰۰

مقام‌های اوکراینی روز یکشنبه از کشته شدن یک خبرنگار و فیلمساز آمریکایی در ۱۰ کیلومتری شمال غرب کی‌یف، پایتخت اوکراین، خبر دادند.

به گفته پلیس محلی، در پی آتش‌باران ارتش روسیه در روستای ایرپین، یک خبرنگار آمریکایی جان باخت و همکار او نیز بر اثر شدت جراحات به بیمارستانی در کی‌یف منتقل شد.

آنتون هراشچنکو، مشاور وزیر کشور اوکراین، در کانال تلگرام این رخداد را تایید کرد.

به گفته منابع اوکراینی، خبرنگار آمریکایی و همکارش در یک ایست بازرسی در حومه کی‌یف، هدف گلوله‌باران نیروهای روسیه قرار گرفتند.

مسکو هنوز به ادعای مطرح شده در این گزارش‌ها واکنشی نشان نداده است.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که برنت رنو، شهروند آمریکایی کشته شده در اوکراین، از خبرنگاران سابق روزنامه نیویورک تایمز بوده است.

این نشریه آمریکایی می‌گوید که آقای رنو در گذشته با نیویورک تایمز همکاری داشته است و حضور او در اوکراین ربطی به ماموریت از سوی نیویورک تایمز نداشته است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG