لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۲
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۱۵:۵۱ ۲۳.۱۲.۱۴۰۰

شرکت انرژی اوکرِنِرگو روز دوشنبه اعلام کرد که نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل اوکراین، محل بدترین فاجعه هسته‌ای جهان در سال ۱۹۸۶، بار دیگر منبع برق خود را از دست داده است.

اوکرنرگو در فیس‌بوک با اشاره به این‌که نیروهای روسی در اولین روزهای حمله به اوکراین نیروگاه چرنوبیل را تصرف کردند، گفت: «خطوط برقی که نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل و شهر اسلاووتیچ را تأمین می‌کند توسط نیروهای اشغالگر آسیب دیده است.»

نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل اوایل هفته گذشته برق خود را از دست داد اما روز یک‌شنبه برق آن دوباره تأمین شد.

اوکرنرگو روز دوشنبه گفت که خط انتقال برق به این نیروگاه، دوباره «قبل از اینکه منبع تغذیه به طور کامل بازسازی شود» آسیب دیده است و تعمیرکاران آن دوباره برای تعمیرات بیشتر به «سرزمین اشغالی» خواهد رفت.

این شرکت انرژی افزود که چرنوبیل «نمی‌تواند بدون منبع انرژی قابل اعتماد باقی ماند» و ساکنان شهر اسلاووتیچ در نزدیکی آن، برای تأمین برق به آن متکی هستند.

۱۵:۴۰ ۲۳.۱۲.۱۴۰۰

در پی انتشار خبر سفر رمضان قدیروف، رهبر چچن، برای آن‌چه خود «دیدار با نیروهای چچنی حاضر در جنگ روسیه علیه اوکراین» خوانده، آندری بیلتسکی، رهبر گروهی متشکل از کهنه‌سربازان عمدتاً ملی‌گرای افراطی اوکراینی، گفت: «اگر قدیروف در منطقه کی‌یف باشد، «ممکن است با تیراندازی به قتل برسد.»

رمضان قدیروف، رهبر منطقه چچن روسیه و متحد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، مدعی شده است که برای دیدار با نیروهای چچنی که در کنار نیروهای روسی می‌جنگند، به اوکراین سفر کرده است.

بیلتسکی، رهبر گروه آزوف، در توئیتی با اشاره به نام مستعار قدیروف (Don) که تقلید از عنوان رهبران مافیای ایتالیاست، گفت: «این یک استقبال فراموش‌نشدنی برایت خواهد بود، دان».

۱۵:۳۰ ۲۳.۱۲.۱۴۰۰

کرملین می‌گوید روسیه از چین درخواست کمک نظامی نکرده و از قدرت نظامی کافی برای تحقق تمام اهداف خود در اوکراین «به‌موقع و به‌طور کامل» برخوردار است.

اظهارات دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین پس از آن بیان شد که مقامات آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند روسیه از چین تجهیزات نظامی درخواست کرده است.

۱۴:۱۲ ۲۳.۱۲.۱۴۰۰

آندری ملنیچنکو، میلیاردر روسی که به دلیل جنگ در اوکراین در فهرست تحریم‌های اروپا قرار دارد، روز دوشنبه علیه تهاجم روسیه به اوکراین سخن گفت.

ملنیچنکو، یکی از ثروتمندترین افراد روسیه که بر اساس داده‌های مجله تجاری فوربس دارایی خالص او بالغ بر ۱۱٫۲ میلیارد دلار است، به خبرگزاری رویترز گفت: «رویدادهای اوکراین به‌راستی یک تراژدی است. ما نیاز فوری به صلح داریم.»

به گفته این کارآفرین روسی که ثروت خود را مدیون تجارت زغال سنگ و کود است، توقف این جنگ برای جلوگیری از «بحران جهانی غذا» ضروری است.

او می‌گوید که قیمت کود برای بسیاری از کشاورزان تقریباً مقرون به صرفه نیست.

اظهارات ضد جنگ آندری ملنیچنکو تنها چند روز پس از توقیف قایق تفریحی خصوصی وی به ارزش ۵۳۰ میلیون یورو توسط ایتالیا منتشر شد. به گفته ایتالیایی‌ها، این قایق ۱۴۰ متری بزرگترین قایق تفریحی خصوصی در جهان است.

ملنیچنکو اولین میلیاردری نیست که علیه جنگ در اوکراین صحبت می‌کند. در هفته‌های اخیر، چندین الیگارش روسی، از جمله میخائیل فریدمن و پیوتر آوِن، علناً خواهان برقراری صلح در کشور همسایه خود شده‌اند.

کشتی تفریحی آندری ملنیچنکو:

۱۴:۰۱ ۲۳.۱۲.۱۴۰۰

زن بارداری که روز چهارشنبه، ۱۸ اسفند، در حمله هوایی روسیه به زایشگاه و بیمارستان کودکان در شهر ماریوپل اوکراین مجروح شده بود، جان باخت.

در ویدیو و عکس‌هایی که آسوشیتدپرس پس از حمله به این بیمارستان منتشر کرده بود، این زن باردار درحالی‌که دست به شکم خون‌آلودش داشت، به همراه امدادگرانی که برای کمک به قربانیان این حمله هوایی به منطقه اعزام شده بودند، دیده می‌شد.

به گزارش این خبرگزاری، این زن بلافاصله به بیمارستان دیگری منتقل شد اما، به‌گفته پزشکان، لگن این زن له و از بدنش جدا شده بود و نوزاد او پس از عمل سزارین بدون علائم حیاتی به دنیا آمد.

بر اساس این گزارش، تلاش‌ها برای احیای این مادر نیز نتیجه نداد و او نیز روز شنبه بر اثر شدت جراحات جان باخت.

۱۲:۴۰ ۲۳.۱۲.۱۴۰۰

روسیه و اوکراین اعلام کردند دور جدید مذاکرات برای پایان دادن به دو هفته درگیری را روز دوشنبه از سر خواهند گرفت.

میخائیلو پودولیاک، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و بخشی از تیم مذاکره‌کننده، شامگاه یکشنبه گفت که قرار است مذاکرات روز دوشنبه از طریق کنفرانس ویدئویی از سر گرفته شود.

پیش از این دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نیز از ادامه مذاکرات خبر داده بود.

ولودیمیر زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی در بامداد دوشنبه گفت که به مذاکره با روسیه و ارائه درخواست‌ها برای دیدار با پوتین ادامه خواهد داد؛ درخواستی که تاکنون از سوی کرملین بی‌پاسخ مانده است.

او گفت یکی از اهداف طرف اوکراینی در این دور از مذاکره، تضمین دیدار بین دو رئیس‌جمهور است.

تأیید دور بعدی مذاکرات پس از آن صورت می‌گیرد که هر دو طرف اعلام کردند که در حال پیشرفت در مذاکرات با هدف پایان دادن به بیش از دو هفته درگیری مستقیم بین ارتش روسیه و اوکراین هستند.

۰۷:۴۵ ۲۳.۱۲.۱۴۰۰

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز دوشنبه بار دیگر از ناتو خواست که بر فراز کشورش منطقه پرواز ممنوع برقرار کند یا منتظر باشد که کشورهای عضو این پیمان نظامی هدف حمله روسیه واقع شوند.

آقای زلنسکی در یک پیام ویدیویی که دقایقی پس از نیمه شب منتشر شد گفت: «اگر شما آسمان ما را نبندید، فقط مسئله زمان می‌ماند و این که راکت‌های روسی کی در سرزمین شما، قلمروی ناتو، فرود می‌آیند.»

اظهارات آقای زلنسکی یک روز پس از آن بیان شده که حملات هوایی نیروهای روسی به یک پادگان آموزشی در خارج از شهر لویو، واقع در غرب اوکراین و در مجاورت مرز لهستان که عضوی از ناتو است، ۳۵ کشته و بیش از ۱۳۰ مجروح بر جای گذاشت.

۰۷:۲۶ ۲۳.۱۲.۱۴۰۰

ایرینا ورشچکوک، معاون نخست وزیر اوکراین، در یک پیام ویدیویی گفت که کی‌یف توانسته روز یکشنبه بیش از ۵ هزار و ۵۵۰ نفر از شهروندان غیرنظامی را از طریق ۹ کریدور انسان‌دوستانه از شهرهای خط مقدم خارج کند.

او اظهار داشت که ۳ هزار و ۹۵۰ نفر از شهرها و شهرک‌های منطقه کی‌یف تخلیه شده‌اند.

۰۷:۲۲ ۲۳.۱۲.۱۴۰۰

۰۳:۱۳ ۲۳.۱۲.۱۴۰۰

روسیه روز یکشنبه پادگانی در غرب اوکراین را هدف حملات موشکی خود قرار داد، رخدادی که به کشته شدن ۳۵ نفر در مجموعه‌ای منجر شد که محل همکاری‌های نظامی اوکراین و کشورهای عضو ناتو بوده است.

این رخداد نشان از تشدید حملات مسکو دارد و جنگ را به طرز خطرناکی به مرز لهستان، کشوری که عضو ناتو است، نزدیک کرد.

بیش از ۳۰ موشک روسی به پادگان یاووریف شلیک شدند، مرکزی که مدت‌ها محل آموزش سربازان اوکراینی توسط ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو بوده‌ است.

لهستان همچنین یک مسیر ترانزیتی برای کمک‌های نظامی غرب به اوکراین محسوب می‌شود و این حمله نیز به دنبال آن رخ داد که مسکو تهدید کرد کاروان‌های کمک‌های نظامی به اوکراین را «هدف مشروع» برای حمله می‌داند.

گزارش‌ها حاکی است که حمله به پادگان یاووریف علاوه بر ۳۵ کشته بیش از ۱۳۰ مجروح بر جای گذاشته است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG