لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۸
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۲۱:۴۳ ۲۳.۱۲.۱۴۰۰

ایالات متحده روز دوشنبه به متحدان خود در ناتو و کشورهای آسیایی اطلاع داد که چین تمایل پیدا کرده است تا برای حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، کمک‌های نظامی و اقتصادی به این کشور ارسال کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام آمریکایی گفته که این پیام از طریق کانال دیپلماتیک ارسال شده و مقام‌های اطلاعاتی شخصا آن‌ها را تسلیم کرده‌اند.

این مقام که نامش فاش نشده است، افزوده که انتظار می‌رود چین چنین برنامه‌هایی را تکذیب کند.

۲۱:۳۵ ۲۳.۱۲.۱۴۰۰

اوکراین روز دوشنبه روسیه را متهم کرد که مانع حرکت کاروان حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به شهر بندری تحت محاصره ماریوپل شده است.

مقام‌های اوکراین می‌گویند که شهروندان ماریوپل دو هفته است زیر گلوله‌باران ارتش روسیه قرار دارند و از کمبود وسایل گرمایشی، برق و آب رنج می‌برند.

با این حال، دست‌کم ۱۶۰ خودرو شخصی روز دوشنبه توانستند این شهر را ترک کنند.

کریلو تیموشنکو از مقام‌های دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین گفته است که تا کنون ۱۵۰ هزار نفر از طریق کریدورهای بشردوستانه تخلیه شده‌اند.

۲۰:۱۸ ۲۳.۱۲.۱۴۰۰

وزیر خارجه اوکراین می‌گوید که با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، تماس گرفته و از او خواسته است تا پیامی را به مسکو برساند.

دمیتری کولبا روز دوشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، پیش از سفر فردای او به مسکو صحبت کردم. ایران مخالف جنگ در اوکراین است و از راه‌حل صلح‌آمیز حمایت می‌کند».

وزیر خارجه اوکراین افزوده است: «من درخواست کردم که این پیام را به مسکو برساند: روسیه باید بمباران غیرنظامیان را متوقف کند، به آتش‌بس پایبند باشد، و از اوکراین عقب‌نشینی کند».

گرچه ایران با جنگ در اوکراین مخالفت کرده است ولی هنوز حاضر نشده که تجاوز روسیه به این کشور را محکوم کند. تهران در عین حال به یک قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت حمله روسیه به اوکراین رای ممتنع داده است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار است روز سه‌شنبه برای گفت‌وگو درباره برجام و تحولات اوکراین به روسیه سفر کرده و با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور، دیدار کند.

۱۹:۵۵ ۲۳.۱۲.۱۴۰۰

نمایی از ویرانی‌های برجای مانده از حملات ارتش روسیه به شهر خارکیف در شرق اوکراین

۱۹:۳۷ ۲۳.۱۲.۱۴۰۰

یک روز پس از حمله روسیه به پایگاهی در غرب اوکراین، مردم این منطقه نیز به خیل آوارگان پیوستند و آخرین آمارها حاکی است که تا کنون بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از مردم این کشور آواره شده‌اند.

اوکراین گفته است که در حمله روز یکشنبه روسیه به پایگاهی در نزدیکی مرز لهستان ۳۵ نفر کشته شده‌اند. مسکو در مقابل مدعی شده که ۱۸۰ «مزدور خارجی» در این حمله کشته شده و حجم زیادی از تجهیزات نظامی انبار شده در آن منهدم شده است.

داده‌های سازمان ملل در روز دوشنبه نشان می‌دهد که تعداد آوارگان اوکراینی از مرز دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرده است که سریع‌ترین رشد را در بحران پناهجویی اروپا از زمان پایان جنگ جهانی دوم به‌شمار می‌رود.

مقام‌های اتحادیه اروپا پیش‌بینی می‌کنند که احتمالا شمار آوارگان اوکراینی به بیش از پنج میلیون نفر خواهد رسید، هرچند منابع دیگر این رقم را بالاتر پیش‌بینی می‌کنند.

گزارش رویترز حاکی است که میلیون‌ها نفر نیز در داخل اوکراین جابجا شده‌ا‌ند و عمدتا به غرب کشور از جمله شهر لِویو کوچ کرده‌اند.

۱۸:۱۶ ۲۳.۱۲.۱۴۰۰

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه تجاوز «وحشیانه» روسیه به اوکراین را محکوم کرد و از تصویب بسته چهارم تحریم‌ها علیه کرملین خبر داد.

جوزپ بورل که به اسکوپیه، پایتخت مقدونیه شمالی، سفر کرده است گفت مسکو نه تنها نظامیان اوکراینی، بلکه همچنین غیرنظامیان را هدف گرفته است.

او در این زمینه به شهر محاصره شده ماریوپل اشاره کرد که از زمان تهاجم روسیه به اوکراین «بیش از ۲۴۰۰ نفر غیرنظامی در آن جان باخته‌اند».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت: «جنگ پوتین نه تنها علیه اوکراین است، بلکه امنیت و ثبات قاره اروپا را نیز نشانه رفته است. آن بر همه ما تاثیر می‌گذارد».

آقای بورل با اشاره به آواره شدن بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار اوکراینی از زمان آغاز حمله روسیه، گفت که «این بزرگترین جابجایی از زمان جنگ جهانی دوم است».

او از تصویب بسته چهارم تحریم‌ها علیه روسیه خبر داد که تجارت این کشور، دسترسی به بازار، عضویت در نهادهای مالی، صادرات کالاهای لوکس و بویژه بخش‌های فولاد، ذغال سنگ و انرژی روسیه را هدف قرار می‌دهد.

این مقام اروپایی گفت: «این ضربه عمده دیگری به بنیان اقتصادی و تدارکاتی کرملین برای انجام این حمله و استفاده از منابع یاد شده برای تامین مالی آن است».

۱۷:۵۶ ۲۳.۱۲.۱۴۰۰

ساختمان‌های در حال سوختن کی‌یف، پایتخت اوکراین، پس از گلوله‌باران یکشنبه شب ارتش روسیه

۱۷:۵۳ ۲۳.۱۲.۱۴۰۰

گزارش‌ها حاکی است که کاروانی شامل ۱۶۰ خودرو شخصی روز دوشنبه توانست شهر محاصره شده ماریوپل در نزدیکی دریای سیاه را ترک کند که نخستین تلاش موفق برای ایجاد یک «کریدور بشردوستانه» برای خروج شهروندان اوکراینی از این شهر است.

شهروندان ماریوپل دو هفته است که در محاصره ارتش روسیه گرفتار آمده‌اند و به گفته مقام‌های اوکراینی، ذخایر غذایی آن‌ها رو به اتمام است.

تلاش‌های دو هفته گذشته برای غیرنظامیان از این شهر با ناکامی روبرو شده بود ولی شورای شهر ماریوپل روز دوشنبه اعلام کرد که کاروان یاد شده شهر را به مقصد زاپوریژیا ترک کرد.

شورای شهر مارپول در یک پست اینترنتی، برقراری آتش در مسیر کریدور بشردوستانه را تایید کرده است. خبرگزاری رویترز می‌گوید که نمی‌تواند به‌طور مستقل این خبر را تایید کند.

اولکسی آرستوویچ، مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین، پیشتر گفته بود که از زمان آغاز تهاجم ارتش روسیه به این کشور در روز پنجم اسفند، بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر از ساکنان ماریوپل جان باخته‌اند.

این شهر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

۱۷:۰۲ ۲۳.۱۲.۱۴۰۰

یکی از نزدیکترین متحدان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، اذعان کرد که عملیات نظامی روسیه در اوکراین به آن سرعتی که کرملین می‌خواست پیش نرفته است.

به گزارش رویترز، ویکتور زولوتوف، رئیس گارد ملی روسیه، روز یکشنبه در یک مراسم کلیسایی به رهبری اسقف اعظم روسیه، کریل، گفت که پیشرفت نیروهای روسی در اوکراین کندتر از حد انتظار بوده است.

او «تقصیر» آن را بر گردن «نیروهای راست افراطی اوکراینی» دانست که به گفته او «پشت غیرنظامیان پنهان شده‌اند»؛ اتهامی که مقامات روسی مکرراً آن را مطرح می‌کنند.

زولوتوف یک مقام امنیتی قدرتمند است که زمانی رئیس امنیت شخص پوتین بود و اکنون ریاست گارد ملی را بر عهده دارد.

اظهارات رئیس گارد ملی روسیه در تضاد با ارزیابی روز جمعه سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، است که به پوتین گفت «همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود».

۱۶:۲۷ ۲۳.۱۲.۱۴۰۰

آخرین روز باز بودن شعبه‌های همبرگرفروشی مک‌دونالدز در روسیه:

بیشتر

XS
SM
MD
LG