لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۰
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۱۹:۱۶ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰

شبکه تلویزیونی «فاکس‌نیوز» روز سه‌شنبه خبر داد پیر زاکرزوسکی، فیلمبردار باسابقه این شبکه، در پی گلوله‌باران وسیله نقلیه‌اش توسط روس‌ها در «هورنکا» در حومه کی‌یف، جان باخته است.

بنابر گزارش‌ها، پیر زاکرزوسکی همراه با بنجامین هال، خبرنگار ارشد فاکس‌نیوز در وزارت خارجه آمریکا، در حال گزارش از این منطقه بودند که گلوله به آن‌ها اصابت می‌کند.

سوزان اسکات، مدیر اجرایی فاکس‌نیوز، در این مورد گفت: «پیر یک عکاس منطقه جنگی بود که در طول همکاری طولانی‌مدتش با ما، تقریباً تمام اخبار بین‌المللی را، از عراق گرفته تا افغانستان و سوریه، برای فاکس‌نیوز پوشش داد».

۱۹:۰۵ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز سه‌شنبه به مارینا اوفسیانیکووا، از سردبیران شبکه یک تلویزیون دولتی روسیه، که هنگام پخش زنده اخبار پوستری در ضدیت با جنگ اوکراین در دست گرفت، پیشنهاد پناهندگی یا سایر اشکال حفاظت کنسولی داد.

خانم اوفسیانیکووا دوشنبه شب هنگام پخش اخبار شبانگاهی وارد استودیو این شبکه شد و پوستری در ضدیت با جنگ اوکراین در دست گرفت و به بینندگان نشان داد. روی این پوستر نوشته شده بود: «نه به جنگ... این پروپاگاندا را باور نکنید. آن‌ها به شما دروغ می‌گویند».

رئیس‌جمهوری فرانسه که به‌رغم ادامه جنگ اوکراین همچنان با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، در تماس است، گفت که در تماس بعدی‌اش با رهبر روسیه، پرونده مارینا اوفسیانیکووا را مطرح خواهد کرد.

آقای مکرون گفت: «ما تلاش‌های دیپلماتیک را با هدف ارائه حمایت از او، یا در سفارت و یا از طریق پناهندگی آغاز خواهیم کرد».

به نوشته خبرگزاری روسی اینترفکس، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز سه‌شنبه با اشاره به اقدام اعتراضی سردبیر شبکه یک تلویزیون دولتی اقدام او را با رفتار «اراذل و اوباش» یکسان دانست.

مارینا اوفسیانیکووا که مادر دو بچه است پس از این اقدام بازداشت شده و طبق قانون جدید روسیه با خطر ۱۵ سال زندان روبه‌رو است.

۱۸:۳۳ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰

مقام‌های اسرائیلی به روزنامه تایمز اسرائیل گفتند که این کشور قصد ندارد روسیه یا الیگارش‌های روسی را تحریم کند.

بنابر گزارش‌ها، یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل در گفت‌وگو با دمیترو کولبا، همتای اوکراینی‌اش، به او اطمینان داده که اسرائیل در دور زدن تحریم‌ها به روسیه کمک نخواهد کرد اما در عین حال گفته است که اسرائیل در حال حاضر «مبنای قانونی» لازم را برای وضع تحریم علیه روسیه ندارد.

یک مقام ارشد اسرائیلی که نامش ذکر نشده در مورد مسئله دور زدن تحریم‌ها به روزنامه تایمز اسرائیل گفت که روس‌ها نمی‌توانند جت‌های شخصی خود را به‌طور نامحدود در اسرائیل پارک کنند تا از توقیف آن‌ها در جاهای دیگر جلوگیری شود.

او گفت: «بانک‌های اسرائیل نیز به وضوح درک می‌کنند که اگر اجازه دور زدن تحریم‌ها را به روس‌ها بدهند، خود را در معرض خطر قرار می‌دهند».

۱۸:۱۶ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰

یک نظرسنجی تازه از سوی شبکه رادیویی ایله (Yle) فنلاند نشان می‌دهد که حمایت عمومی شهروندان این کشور برای پیوستن به ائتلاف ناتو در سطح بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

در مجموع، ۶۲ درصد از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی در فنلاند اکنون از درخواست دولت خود برای عضویت در ناتو حمایت می‌کنند. این میزان در نظرسنجی مشابه که دو هفته پیش انجام شد، ۵۳ درصد بود.

در نظرسنجی روز دوشنبه ۱۶ درصد با پیوستن کشورشان به ناتو مخالف بودند و ۲۱ درصد نیز مطمئن نبودند.

فنلاند بزرگترین مرز زمینی اتحادیه اروپا با روسیه را دارد و از پایان جنگ سرد به دلیل ترس از تحریک مسکو، وارد دسته‌بندی‌های نظامی نشده است.

رئیس‌جمهوری فنلاند گفته است که کشورش «جایگزین‌ها و خطرات» مربوط به عضویت را بررسی خواهد کرد و نخست‌وزیر فنلاند که قبلاً پیگیری عضویت را رد کرده بود، گفته‌ که بحث در مورد پیوستن باید با اجماع ملی صورت گیرد.

با تهاجم روسیه به اوکراین، اکنون وضعیت در این کشور نیز متفاوت شده است و رئیس‌جمهوری فنلاند گفته که دولت در حال بررسی پیوستن به ناتو است.

۱۷:۳۹ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰

سازمان اطلاعات نظامی اوکراین نامه‌ای را منتشر کرده است که می‌گوید توسط سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، نوشته شده است.

در متن این نامه، وزیر دفاع روسیه از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای شروع قطع انبوه جنگل‌های اوکراین اجازه خواسته است.

بنابر این درخواست، این چوب‌ها قرار است فروخته شده و پول آن صرف هزینه‌های ارتش روسیه شود.

سازمان اطلاعات نظامی اوکراین با اشاره به این نامه گفته است که «تمامی جنگل‌ها در سرزمین‌های موقتاً تحت اشغال در معرض بالاترین خطر قرار دارند».

۱۶:۱۳ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰

‎رئیس‌‌جمهوری اوکراین به کشورهای اروپایی هشدار داد که «ماشین جنگی» روسیه آنها را نیز هدف قرار خواهد داد.

ولودیمیر زلنسکی صبح روز سه‌شنبه در یک سخنرانی آنلاین خطاب به رهبران غربی گفت در صورتی که «ماشین جنگی» روسیه متوقف نشود، مسکو به سراغ دیگر کشورها نیز خواهد رفت.

رئیس‌‌جمهوری اوکراین به سران اروپا گفت: «ما می‌توانیم روسیه را متوقف کنیم و جلو کشتار مردم را بگیریم. انجام این کار با هم آسان‌تر خواهد بود».

آقای زلنسکی در اظهارات خود، از کشورهایی که در رابطه با تهاجم روسیه به اوکراین، «موضع اخلاقی» اتخاذ کرده‌اند، به‌ویژه از بوریس جانسون، نخست‌‌وزیر بریتانیا، تشکر کرد.

کشورهای مختلف اروپایی با محکوم‌ کردن تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال کرده‌اند، اما در عین حال هم‌چنان از پذیرفتن اوکراین به عنوان عضو اتحادیه اروپا خودداری می‌کنند.

۱۶:۱۰ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰

سازمان ملل روز سه‌شنبه اعلام کرد که تعداد کسانی که برای فرار از تهاجم روسیه از اوکراین خارج شده‌اند از سه میلیون نفر فراتر رفته است.

طبق اعلام یونیسف، سازمان کودکان سازمان ملل، از این تعداد ۱.۴ میلیون کودک هستند.

دولت اوکراین از همان روز اول تهاجم روسیه به خاک خود خروج مردان بین ۱۸ و ۶۰ سال را ممنوع کرد، و به همین دلیل اکثر کسانی که تاکنون از کشور خارج شده‌اند زن و کودک هستند.

در همین حال سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید که از کل افرادی که از اوکراین خارج شده‌اند ۱۵۷ هزار نفر تبعه کشور ثالث هستند.

۱۴:۳۴ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، روز سه‌شنبه خبر داد که از شامگاه منع آمد و شد در این شهر برقرار خواهد شد.

این نخستین بار است که مقامات اوکراینی به مدت ۳۵ ساعت منع آمد و شد برقرار می‌کنند. پیشتر فقط شب‌ها این قانون در کی‌یف اجرا می‌شد.

در این مدت ساکنان کی‌یف تنها برای رفتن به پناهگاه‌ها می‌توانند از محل سکونت خود خارج شوند.

بامداد سه‌شنبه دست‌کم چهار ساختمان مسکونی در کی‌یف هدف موشک‌های روسی قرار گرفت.

۱۴:۲۹ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰

گزارش‌ها از اوکراین حاکی است که فرودگاه شهر دنیپرو در شرق این کشور و در ۴۰۰ کیلومتری کی‌یف به دلیل حمله موشکی آسیب جدی دیده است.

به گفته یک مقام محلی، دو موشک روسی بامداد سه‌شنبه باند این فرودگاه را بلااستفاده کرده و به ساختمان ترمینال فرودگاه آسیب رسانده است.

۱۳:۵۳ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰

نخست وزیران سه کشور اروپایی روز سه‌شنبه از کی‌یف دیدار می‌کنند.

روسای دولت سه کشور لهستان و جمهوری چک و اسلوونی روز سه‌شنبه علاوه بر بازدید از شهر کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، نیز دیدار خواهند کرد.

دولت لهستان هدف از این دیدار رسمی را تاکید بر «حمایت همه‌جانبه کل اتحادیه اروپا از تمامیت ارضی و استقلال اوکراین» عنوان کرده است.

در بیانیه لهستانی‌ها به یک «بسته حمایتی گسترده» برای اوکراین نیز اشاره شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG