لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۱۳:۰۰ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰

اوکراین ورود روزنامه‌نگاران به شهر ایرپین در شمال این کشور و نزدیکی پایتخت را ممنوع کرد.

شهردار ایرپین روز دوشنبه در ویدئویی توضیح داد که چون گزارش خبرنگاران می‌تواند مواضع نظامی را برای روس‌ها فاش کند از ورود آنها به شهر جلوگیری خواهد شد.


او ضمن عذرخواهی برای این تصمیم می‌گوید که هدف از این اقدام حفظ جان سربازان اوکراینی است.

۱۲:۴۱ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰

در واکنش به انتشار اخباری از حمایت مالی چین از روسیه، وزیر خارجه چین روز سه‌شنبه گفت که کشورش نمی‌خواهد «تحت تاثیر تحریم‌ها قرار بگیرد».

خبرگزاری فرانسه به نقل از رسانه‌های حکومتی چین نوشت که آقای وانگ یی گفته است: «چین نقشی در این بحران ندارد و نمی‌خواهد تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گیرد.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، روز دوشنبه در دیدار هفت ساعته خود با یانگ جیچی، دیپلمات چینی، از همسویی چین با روسیه ابراز نگرانی عمیق کرده بود.

در همین حال، روزنامه انگلیسی‌زبان «کی‌یف ایندیپندنت» روز سه‌شنبه نوشت که چین خواستار مذاکره بین اروپا و روسیه است. دلیل ذکرشده از سوی چین، «برپایی یک چارچوب امنیتی اروپایی متعادل، مؤثر و پایدار» است.

۱۲:۳۴ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰

حمله روسیه به یک برج تلویزیون در شمال غربی اوکراین که روز دوشنبه رخ داد ۱۹ کشته و ۹ زخمی بر جای گذاشت.

به گفته فرماندار ریونِه در شمال غربی اوکراین، احتمال بالا رفتن آمار کشته‌ها نیز هست. امدادگران هنوز در محل حمله مشغول کارند.

۱۰:۳۰ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰

ناظر حقوق بشر سوریه،‌ سازمانی مستقل که مقر آن در لندن است، می‌گوید که بیش از ۴۰ هزار سوری برای جنگیدن در اوکراین اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گفته این سازمان، این اتباع سوریه برای رفتن به اوکراین و جنگیدن برای روسیه ثبت نام کرده‌اند.

این گروه ناظر با این حال اضافه می‌کند که تا روز دوشنبه هیچ یک از آنها هنوز از سوریه خارج نشده‌اند.

۱۰:۲۷ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰

گزارش‌ها از کی‌یف، پایتخت، در صبح سه‌شنبه حکایت از وقوع انفجارهایی مهیب دارد.

هنوز جزئیاتی از محل این انفجارها و تعداد تلفات احتمالی منتشر نشده است.

اما ساعتی بعد رسانه‌ها در اوکراین از حمله به دو ساختمان مسکونی در منطقه‌ای از کی‌یف خبر دادند که دو کشته بر جای گذاشته است.


در همین حال رسانه‌های اوکراینی به نقل از یک مقام ارشد در وزارت دفاع آمریکا می‌گویند که روسیه تاکنون بیش از ۹۰۰ موشک به سوی اوکراین شلیک کرده است.

۰۶:۳۵ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰


دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه هشدار داد که تهاجم روسیه اوکراین مانند «شمشیر داموکلسی» بر فراز اقتصاد جهانی و به‌ویژه کشورهای فقیر در حال توسعه‌ای‌ است که جهش شدید قیمت سوخت و غذا را تجربه می‌کنند و اکنون می‌بینند که بمبی در میان سبد غذایی آنها افتاده است.

آنتونیو گوترش به خبرنگاران گفت که روسیه و اوکراین بیش از نیمی از ذخایر روغن آفتاب‌گردان و حدود ۳۰ درصد گندم جهان را تامین می‌کنند وهم‌اکنون قیمت غلات از زمان آغاز «بهار عربی» و شورش‌های غذا در سال‌های ۲۰۰۷-۲۰۰۸ پیشی گرفته است.

وی افزود، ۴۵ کشور آفریقایی و کشورهای کم‌توسعه یافته یک سوم گندم مورد نیاز خود را از اوکراین و روسیه وارد می‌کنند که این رقم در مورد ۱۸ کشور از میان آنها به ۵۰ درصد می‌رسد.

آقای گوترش هشدار داد که همه این‌ها به فقیرترین کشورها ضربه می‌زند و بذر بی‌ثباتی سیاسی و ناآرامی در اطراف جهان می‌پاشد.

۰۴:۲۶ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، شامگاه دوشنبه اعلام کرد که مذاکرات با روسیه در روز سه‌شنبه ادامه می‌یابد.

آقای زلنسکی همچنین خبر داد که در راستای تلاش‌های خود برای پایان دادن به جنگ با روسیه و دستیابی به «یک صلح عادلانه» با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، صحبت کرده است.

او در یک پیام ویدیویی اظهار داشت: «هیات نمایندگان ما درباره این موضوع نیز با طرف روسی گفت‌وگو کرده‌اند. به من گفته‌اند که خوب پیش رفته. حالا باید دید. آنها فردا هم [مذاکرات را] دنبال می‌کنند.»

۰۳:۵۱ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد، کمک‌های مالی جمع‌آوری‌شده برای شرایط اضطراری در اوکراین به یک رکورد بی‌سابقه رسیده است.

به گفته این نهاد، شرکت‌ها، نهادها و خیرین تنها دو هفته پس از اعلام فراخوان برای کمک فوری به اوکراین بیش از ۲۰۰ میلیون دلار کمک کرده‌اند.

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، اظهار داشت: «می‌خواهم از شرکت‌ها، نهادها و خیرین در سراسر جهان به خاطر مهربانی و بخشندگی‌‌شان در کمک به مردمی که از جنگ در اوکراین می‌گریزند، سپاسگزاری کنم. میلیون‌ها نفر به شدت نیازمند به کمک فوری هستند. با توجه به تعمیق این بحران، من از بخش خصوصی می‌خواهم که همچنان به کمک‌های خود ادامه دهند.»

طبق آمار آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، شمار اوکراینی‌هایی که در پی تهاجم نظامی روسیه از کشورخود گریخته‌اند بالغ بر دو میلیون و هشتصد هزار نفر شده است و همچنین دو میلیون نفر دیگر نیز در داخل اوکراین بی‌خانمان شده‌اند.

۰۳:۴۹ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰

۰۰:۰۸ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰

یکی از سردبیران شبکه یک تلویزیون دولتی روسیه هنگام پخش اخبار شبانگاهی وارد استودیو این شبکه شد و پوستری در ضدیت با جنگ اوکراین در دست گرفت و به بینندگان نشان داد. روی این پوستر نوشته شده بود: «نه به جنگ... این پروپاگاندا را باور نکنید. آن‌ها به شما دروغ می‌گویند».

این زن که ماریا آفسیانیکووا معرفی شده، مادر دو بچه است و در ویدئویی که قبل از این اقدام خود ضبط کرده بود، گفته که پدرش اوکراینی است. او خواستار برپایی اعتراضات شده و افزوده که از کار کردن برای پروپاگاندای روسی شرمسار است.

گزارش‌ها حاکی است که وی پس از این اقدام بازداشت شد. خانم آفسیانیکووا طبق قانون جدید روسیه با خطر ۱۵ سال زندان روبرو است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG