لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۲
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۰۲:۴۵ ۲۵.۱۲.۱۴۰۰

مقامات اوکراین اعلام کردند که روز سه‌شنبه حدود ۲۰ هزار شهروند غیرنظامی ساکن بندر ماریوپول توانستند از مسیرهای امن توافق‌شده با ‌روسیه این شهر محاصره شده را ترک کنند.

تاکنون گزارش‌های متعددی مبنی بر حملات نیروهای روس به مناطق مسکونی و غیرنظامی در اوکراین منتشر شده. این حملات میلیون‌ها اوکراینی در سراسر کشور را واداشته که شهر یا کشور خود را ترک کنند. طبق آمار سازمان ملل شمار پناهجویان اوکراینی که به خود را به کشورهای دیگر رسانده‌اند از سه میلیون نفر عبور کرده است.

۲۲:۵۰ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰

سازمان هسته‌ای اوکراین به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که به دلیل کنترل روسیه بر نیروگاه چرنوبیل قادر به ارائه اطلاعات در مورد وضعیت پسماندهای رادیواکتیو در این نیروگاه نیست.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «سازمان هسته‌ای اوکراین امروز برای اولین بار گفت که به دلیل کنترل نیروهای نظامی روسیه بر نیروگاه چرنوبیل نمی‌تواند به همه پرسش‌های آژانس در مورد این نیروگاه پاسخ‌های دقیق بدهد».

آژانس افزود این مسئله در مورد نیروگاه اتمی زاپوریژیا که تحت کنترل روسیه درآمده نیز صادق است.

۲۲:۴۷ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰

رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید که پذیرفته است کشورش به عضویت ناتو در نخواهد آمد. عدم عضویت اوکراین در ناتو یکی از خواسته‌های روسیه قبل از حمله به این کشور بود.

ولودیمیر زلنسکی در یک پیام ویدئویی گفت که پیوستن اوکراین به ناتو اتفاق نخواهد افتاد.

او افزود: «سال‌ها است که ما خلاف آن را می‌شنویم و گفته می‌شد که درها باز است، اما این‌طور نیست. مردم ما این را درک می‌کنند و ما باید روی قدرت خود حساب کنیم».

۲۲:۴۱ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰

نخست‌وزیران لهستان، جمهوری چک و اسلوونی روز سه‌شنبه برای اعلام حمایت خود از اوکراین وارد کی‌یف، پایتخت این کشور، شدند.

سفر زمینی و طولانی این سه نخست‌وزیر با قطار به کی‌یف در حالی صورت گرفته که بمباران‌های ارتش روسیه به مرکز شهر کی‌یف نزدیک‌تر شده است.

ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان، امشب در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که او همراه با پتر فیالا، نخست‌وزیر چک، و یانز یانسا، همتای اسلوونی خود، در کی‌یف هستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این سه سیاستمدار گفته‌اند که از سوی اتحادیه اروپا مأموریت دارند اما مقامات این اتحادیه می‌گویند که این سه نفر به‌طور مستقل این سفر را انجام داده‌اند.

۲۲:۲۶ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰

در پی تحریم رومن آبراموویچ، میلیاردر روسی، از سوی بریتانیا، اتحادیه اروپا نیز تصمیم به تحریم او گرفت.

اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه فهرست تحریمی خود را به‌روز کرد و در مجموع ۱۳ الیگارش قدرتمند و ۹ شرکت یا مؤسسه دیگر روسی، از جمله آبراموویچ، به این فهرست اضافه شدند.

اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد که صادرات کالاهای لوکس به روسیه و معاملات با شرکت‌های دولتی روسی روس‌نفت، ترانس‌نفت و گازپروم را ممنوع می‌کند. سوخت‌های فسیلی و سایر مواد خام از این ممنوعیت مستثنی هستند.

در مجموع ۸۹۳ شخص و ۶۵ نهاد روسی در حال حاضر در این فهرست تحریمی قرار دارند. این به کشورهای عضو اتحادیه اروپا امکان را می‌دهد تا دارایی‌های آبراموویچ و سایر الیگارش‌های ثبت‌شده در این فهرست را در اروپا مسدود کنند. اموال آن‌ها مانند قایق‌های تفریحی و ویلا نیز قابل مصادره است.

۲۲:۱۳ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰

دبیرکل ناتو روز سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت روسیه ممکن است در اوکراین به استفاده از سلاح شیمیایی روی آورد.

ینس استولتنبرگ که یک روز پیش از نشست فوق‌العاده وزیران دفاع ناتو سخن می‌گفت، اظهار داشت: «روسیه ماه‌هاست در مورد اهداف خود برای حمله به اوکراین دروغ می‌گوید و به انتشار یک روایت نادرست ادامه می‌دهد. آن‌ها ادعا می‌کنند که از غیرنظامیان محافظت می‌کنند، اما غیرنظامیان را می‌کشند».

او افزود: «اکنون ادعاهایی پوچ در مورد آزمایشگاه‌های بیولوژیکی و سلاح‌های شیمیایی در اوکراین دارند و ما نگرانیم که مسکو از جنگ‌افزار شیمیایی استفاده کند و سپس طرف مقابل به ارتکاب آن متهم کند».

روسیه پیش از این نیز از سلاح‌های شیمیایی علیه مخالفان سیاسی خود استفاده کرده است.

دبیرکل ناتو تأکید کرد که «هزینه چنین اقدامی بسیار بالا خواهد بود»، اما از گمانه‌زنی دربارهٔ پاسخ احتمالی مشترک ناتو علیه حمله شیمیایی احتمالی روسیه خودداری کرد.

کشورهای عضو ناتو قرار است روز ۲۴ مارس (۴ فروردین) یک نشست فوق‌العاده به ریاست جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، برگزار کنند.

۲۱:۲۲ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰

شهردار شهر خارکیف در شرق اوکراین می‌گوید به دلیل گلوله‌باران مداوم شهر توسط ارتش روسیه، بیش از ۶۰۰ ساختمان ویران شده است و دیگر قابل بازسازی نیست.

ایهور ترخوف روز سه‌شنبه این خبر را در تماس ویدئویی با لوری لایت‌فوت، شهردار شیکاگو، اعلام کرد و گفت: ۵۰ مدرسه و تعدادی بیمارستان و درمانگاه، از جمله چند زایشگاه نیز در خارکیف بمباران شده‌اند.

او افزود: شهرداری این شهر با مسئله دشوار جابجایی مردم، رساندن وعده‌های غذایی گرم و دارو ، از جمله انسولین، به مردم روبه‌رو است.

۲۰:۴۶ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰

یکی از سردبیران شبکه یک تلویزیون روسیه که در جریان یک برنامه خبری پربیننده به تهاجم نظامی مسکو به اوکراین اعتراض کرده بود، روز سه‌شنبه پس از برگزاری جلسه دادگاه جریمه و سپس آزاد شد.

قاضی دادگاه منطقه اوستانکینسکی مسکو، مارینا اوفسیانیکووا را به پرداخت ۳۰ هزار روبل (۲۸۰ دلار) جریمه محکوم کرد.

خانم اوفسیانیکووا دوشنبه شب هنگام پخش اخبار شبانگاهی وارد استودیو این شبکه شد و پوستری در ضدیت با جنگ اوکراین در دست گرفت و به بینندگان نشان داد. روی این پوستر نوشته شده بود: «نه به جنگ... این پروپاگاندا را باور نکنید. آن‌ها به شما دروغ می‌گویند».

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز سه‌شنبه پیش از اعلام خبر آزادی این معترض روسی به او پیشنهاد پناهندگی داده و گفته بود که در تماس بعدی‌اش با رئیس‌جمهور روسیه، پرونده مارینا اوفسیانیکووا را مطرح خواهد کرد.

مارینا اوفسیانیکووا به همراه وکیل مدافعش در دادگاه منطقه اوستانکینسکی مسکو:

۱۹:۵۶ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰

رسانه‌های اوکراینی و مقامات محلی روز سه‌شنبه گزارش دادند که چندین غیرنظامی در حملات شبانه‌روز گذشته نیروهای روسی کشته شده‌اند.

شهردار کی‌یف گفت که گلوله‌باران آپارتمان‌های مسکونی در این شهر دست‌کم چهار کشته بر جای گذاشته است.

بر اساس گزارش‌ها، ورودی ایستگاه اصلی متروی کی‌یف نیز گلوله‌باران شده است. گمان می‌رود که هدف این حمله یک کارخانه مهمات در نزدیکی آن بوده است.

خبرگزاری «اونین» اوکراین نیز روز سه‌شنبه گزارش داد که چهار غیرنظامی در روبیژنه در منطقه لوهانسک در شهر کشور کشته شده‌اند.

به نوشته این خبرگزاری، حملات در روبیژنه به «یک مرکز کودکان نابینا، بیمارستان شهر و سه مدرسه» صورت گرفته و این ساختمان‌ها ویران شده‌اند.

۱۹:۳۹ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰

روسیه اعلام کرد در واکنش به تحریم‌های غرب، ورود جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به خاک خود را ممنوع کرده است.

جو بایدن از سال ۲۰۱۱، زمانی که معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا بود، به روسیه سفر نکرده است.

بنابر گزارش‌ها، افراد دیگری که در فهرست جدید «ممنوع‌الورودها» به روسیه قرار گرفته‌اند عبارتند از: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، ویلیام برنز، رئیس سیا، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و هیلاری کلینتون، نامزد سال ۲۰۱۶ ریاست جمهوری ایالات متحده.

بیشتر

XS
SM
MD
LG