لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۱۳:۳۴ ۲۵.۱۲.۱۴۰۰

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه تاکید کرد که قرار نیست اوکراین «به این زودی‌ها» به سازمان ناتو بپیوندد.

آقای جانسون با اشاره به سخنرانی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، مبنی بر نپیوستن کشورش به سازمان ناتو گفت که در این باره با آقای زلنسکی صحبت کرده است.

بوریس جانسون گفت: «این حرفی است که همیشه گفته‌ایم و برای پوتین هم روشن کرده‌ایم، اصلا قرار نیست اوکراین به این زودی‌ها به ناتو بپیوندد.»

او در عین حال تاکید کرد که تصمیم در این باره درنهایت با مردم اوکراین و رهبر منتخب‌شان یعنی ولودیمیر زلنسکی است و غرب از آنها حمایت خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین همواره از رسیدن سازمان ناتو به مرزهای کشورش ابراز ناخشنودی کرده و از جمله شروط خود برای پایان دادن به جنگ گفته است که نپیوستن به ناتو باید در قانون اساسی اوکراین سندیت پیدا کند.

۱۲:۰۶ ۲۵.۱۲.۱۴۰۰

وزیر دفاع هلند روز چهارشنبه پس از رسیدن به شهر بروکسل برای شرکت در نشست وزرای دفاع اتحادیه اروپا تاکید کرد که سازمان ناتو به ارسال سلاح و مهمات برای اوکراین ادامه خواهد داد.

کایسا اُلونگرن با تاکید بر این که اوکراین حق دفاع از خود را دارد گفت با آن که روسیه ممکن است محموله‌های تسلیحاتی را هدف قرار دهد باز هم ناتو به ارسال سلاح ادامه خواهد داد.

۱۲:۰۴ ۲۵.۱۲.۱۴۰۰

در پی انتشار خبری از وقوع انفجار در راه‌آهن شهر زاپوریژیا، یک مقام ارشد در دولت اوکراین در مورد باز شدن کریدور امن برای تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل در روز چهارشنبه ابراز تردید کرد.

شهر زاپوریژیا در جنوب اوکراین اولین مقصد در مسیر تخلیه مردم از شهر ماریوپل است و هم‌اکنون هزاران نفر که پیشتر ماریوپل را ترک کرده‌اند در این شهر به سر می‌برند.

غیرنظامیان سپس از این شهر به سوی غرب اوکراین و کشورهای هم‌مرز به راه می‌افتند.

روز چهارشنبه معاون نخست وزیر اوکراین همچنین خبر داد که نیروهای روسیه کنترل بیمارستانی در ماریوپل را به دست گرفته‌اند و هم‌اکنون ۴۰۰ تن از کارکنان و بیماران این بیمارستان گروگان روس‌ها هستند.

۱۰:۴۵ ۲۵.۱۲.۱۴۰۰

بامداد چهارشنبه هم حملات هوایی و توپخانه روسیه ادامه یافت و صدای آژیر خطر در چندین شهر اوکراین طنین انداخت.

کی‌یف، لِویو، دنیپرو، اودسا و چِرکاسی از جمله شهرهایی هستند که آژیر خطر را به صدا درآوردند.

در همین حال دست‌کم یک ساختمان مسکونی ۱۲ طبقه در منطقه‌ای از کی‌یف هدف حمله قرار گرفته و دو مجروح بر جای گذاشته است.

گزارش‌هایی نیز از انفجار در ایستگاه راه‌آهن شهر زاپوریژیا منتشر شده است.

۱۰:۴۱ ۲۵.۱۲.۱۴۰۰

یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه اعلام کرد که هر دقیقه ۵۵ کودک در اوکراین آواره می‌شوند.

این سازمان در بیانیه خود نوشت که از ابتدای تهاجم روسیه به خاک اوکراین، تقریبا هر ثانیه یک کودک از خانه و کاشانه خود آواره شده است.

۰۶:۵۲ ۲۵.۱۲.۱۴۰۰

میخائیلو پودولیاک، عضو هیات اوکراینی در مذاکرات با روسیه و دستیار رئیس جمهوری اوکراین، روز سه‌شنبه گفت که «تضادهای بنیادینی» بین طرفین وجود دارد، اما مصالحه امکان‌پذیر است.

او در توییتی نوشت: «ما [مذاکرات را] فردا ادامه خواهیم داد. فرایند خیلی دشواری است. تضادهای بنیادینی وجود دارد. اما به طور حتم امکان مصالحه هم هست.»

مذاکرات روسیه و اوکراین روز سه‌شنبه از سر گرفته شد و طرفین می‌گویند که با پیشرفت‌هایی همراه بوده است.

ولودیمر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، گفته است که روسیه تازه دارد می‌فهمد که هیچ چیزی را طریق جنگ به دست نخواهد آورد.

آقای زلنسکی گفت‌وگوهای روز دوشنبه را «خیلی خوب» توصیف کرده بود.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز روز سه‌شنبه در کنفرانسی خبری گفت که مذاکرات با هدف اعلام وضعیت بی‌طرفی اوکراین و نیز «غیرنظامی کردن اوکراین» ادامه دارد.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که آقای لاوروف روز چهارشنبه با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، دیدار و درباره جنگ در اوکراین با او گفت‌وگو می‌کند.

۰۵:۱۱ ۲۵.۱۲.۱۴۰۰

پارلمان اسلواکی به دنبال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین که در همسایگی این کشور قرار دارد، روز سه‌شنبه استقرار حدود ۲۱۰۰ نیروی ناتو در کشور را تصویب کرد.

این نیروها متشکل از کشورهای جمهوری چک، آلمان، هلند، ایالات متحده، لهستان و اسلوانی به عنوان عضو ناتو خواهند بود. همچنین ناتو یک سیتسم دفاع هوایی پاتریوت نیز در این کشور مستقر خواهد کرد.

از میان ۱۳۴ نماینده حاضر در پارلمان اسلواکی، ۹۶ نفر به آن رای مثبت و ۱۵ نفر نیز رای منفی دادند. این اقدام پارلمان اسلواکی در آستانه سفر وزیر دفاع ایالات متحده به این کشور انجام شده است.

۰۴:۱۸ ۲۵.۱۲.۱۴۰۰

سنای ایالات متحده روز سه‌شنبه به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، را جنایتکار جنگی می‌خواند و اقدامات او در اوکراین را محکوم می‌کند.

متن این قطعنامه را سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام تهیه کرد که از حمایت هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات در سنای آمریکا برخوردار شد.

قطعنامه یادشده از دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه و دیگر کشورها می‌خواهد که در رابطه با جرائم جنگی ارتش روسیه در تهاجم به اوکراین تحقیق بکنند.

چاک شومر، رهبر دمکرات سنای ایالات متحده، طی سخنرانی خود در سنا پیش از رای‌گیری گفت: «همه ما در این مجلس کنار یکدیگر هستیم، ما دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، تا بگوییم که ولادیمیر پوتین نمی‌تواند از پاسخ‌گویی برای جنایاتی که علیه مردم اوکراین مرتکب شده است، فرار کند.»

روسیه تهاجم خود به اوکراین را «عملیات ویژه نظامی» نامیده و گفته که قصد دارد اوکراین را غیرنظامی‌ کند. مسکو تاکنون نتوانسته هیچ کدام از ده شهر بزرگ اوکراین را تصرف کند و با مقاومت شدید مردم این کشور مواجه شده است.

۰۳:۴۱ ۲۵.۱۲.۱۴۰۰

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه اعلام کرد که واشینگتن علاوه بر کمک‌های قبلی خود بیش از ۱۸۶ میلیون دلار کمک انسان‌دوستانه برای حمایت از پناهجویان اوکراینی که از جنگ گریخته‌اند و کسانی که بر اثر این جنگ بی‌خانمان شده‌اند، اختصاص خواهد داد.

۰۳:۳۰ ۲۵.۱۲.۱۴۰۰

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز سه‌شنبه در یک سخنرانی پرشور برای نمایندگان پارلمان کانادا بار دیگر خواسته خود برای برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز کشورش را تکرار کرد و به قانون‌گذاران کانادایی گفت که تصور کنید شهرهای شما زیر بمباران قرار دارند.

آقای زلنسکی در سخنرانی خود که از طریق ویدیو کنفرانس انجام شد، ارتش روسیه را متهم کرد که «همه چیز را ویران می‌کنند، بناهای یادبود، مدارس، بیمارستان‌ها، مجتمع‌های مسکونی».

به گفته او، نیروهای روسی تاکنون ۹۷ کودک اوکراینی را در حملات خود کشته‌اند.

وی در میان تشویق نمایندگان پارلمان کانادا گفت: «ما خواهش زیادی نداریم. خواسته ما عدالت است، خواسته ما حمایت واقعی است که کمکمان کند پیروز شویم، از خود دفاع کنیم و جان انسان‌ها را نجات دهیم.»

ناتو که کانادا نیز یکی از اعضای آن است، درخواست کی‌یف برای برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین را رد کرده با این استدلال که چنین اقدامی به گسترش جنگ منجر می‌شود.

ولودیمیر زلنسکی اظهار داشت: «تصور کنید از دوستانتان خواهش می‌کنید که لطفا آسمان را ببندید، لطفا مانع بمباران شوید... و آنها خیلی راحت ابراز نگرانی عمیق درباره شرایط می‌کنند. چند فروند موشک کروز دیگر باید روی شهرهایمان بیفتد تا این اتفاق رخ بدهد؟»

بیشتر

XS
SM
MD
LG