لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۵
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۱۴:۴۲ ۲۶.۱۲.۱۴۰۰

شورای امنیت سازمان ملل روز پنج‌شنبه بعدازظهر برای بررسی وضعیت وخیم غیرنظامیان در اوکراین جلسه برگزار می‌کند.

این جلسه به درخواست آمریکا، آلبانی، بریتانیا، فرانسه،‌ ایرلند، و نروژ برگزار می‌شود.

در ابتدای این جلسه قرار است اداره سیاسی و صلح سازمان ملل، آژانس پناهندگان این سازمان و همین طور سازمان جهانی بهداشت گزارشی از وضعیت مردم در اوکراین ارائه کنند.

۱۳:۴۲ ۲۶.۱۲.۱۴۰۰

دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه و از نزدیک‌ترین افراد به ولادیمیر پوتین، روز پنج‌شنبه با حمله به آمریکا این کشور را به ترویج «روس‌هراسی» متهم کرد.

به گفته آقای مدودف که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۱ رئیس جمهور روسیه بود، روسیه «قدرت آن را دارد» که دشمنان خود را سر جای‌شان بنشاند و مسکو در نهایت «به دسیسه روس‌هراسانه غرب برای از هم پاشیدن روسیه» پایان خواهد داد.

روز چهارشنبه هم پس از آن که جو بایدن همتای روس خود را «جنایتکار جنگی» نامید، سخنگوی کرملین این گفته را «گناهی نابخشودنی» توصیف کرد.

۱۳:۳۶ ۲۶.۱۲.۱۴۰۰

خبرگزاری روسی تاس روز پنج‌شنبه گزارش داد که تعداد قابل توجهی از وب‌سایت‌های دولتی در روسیه با مشکل «بی‌سابقه» حملات سایبری روبه‌رو هستند.

در پی تهاجم روسیه به خاک اوکراین، همراه با سیل کمک و حمایت از دولت کی‌یف، بسیاری از فعالان سایبری نیز برای حمله به زیرساخت‌های اینترنتی در روسیه دست به کار شدند.

از جمله وب‌سایت‌هایی که همان روزهای اول توسط گروه موسوم به ناشناس هدف قرار گرفت وب‌سایت کرملین، مقر حکومت روسیه، بود که هنوز هم به گفته تاس با مشکل روبه‌روست.

وب‌سایت آئروفلوت، خط هوایی روسیه، و همین طور بانک رهنی اسبربانک از جمله دیگر اهداف هکرهای حامی اوکراین بوده‌اند.

۱۳:۲۶ ۲۶.۱۲.۱۴۰۰

یک مقام مسئول در شهرداری ماریوپل روز پنج‌شنبه گفت که هنوز از تعداد تلفات احتمالی در بمباران تئاتر این شهر به دست نیروهای روسیه اطلاعی در دست نیست.

روز گذشته ارتش روسیه حمله موشکی به تئاتر این شهر جنوبی اوکراین را تکذیب کرد.

تخریب تئاتر ماریوپل
تخریب تئاتر ماریوپل


تئاتر شهر ماریوپل به گفته معاون شهردار این شهر پناهگاه هزار تا ۱۲۰۰ نفر از مردم بود.

وزیر دفاع اوکراین روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با اعضای پارلمان اروپا خلبان روسی را که تئاتر ماریوپل را بمباران کرد «هیولا» خواند.

به گفته اُلکسی رِزنیکوف، ساختمان این تئاتر در حالی بمباران شده است که روی زمینِ دو سوی این ساختمان با حروف بزرگ نوشته شده بود «کودکان».

۱۳:۲۱ ۲۶.۱۲.۱۴۰۰

دولت اوکراین برای اطلاع از وضعیت و موقعیت نیروهای روسیه از ژاپن کمک خواسته است.

روزنامه نیکِئی چاپ توکیو روز پنج‌شنبه گزارش داد که اوکراین برای به دست آوردن تصاویر ماهواره‌ای روشن از موقعیت نیروهای ارتش روسیه از دولت ژاپن درخواست کمک کرده است.

دولت و شرکت‌های خصوصی ژاپن به ماهواره‌هایی دسترسی دارند با قابلیت ثبت تصاویر بسیار واضح در روز و شب.

۱۳:۱۴ ۲۶.۱۲.۱۴۰۰

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین، روز پنج‌شنبه در یک سخنرانی در پارلمان آلمان، از تردید غرب و سیاستمداران آلمانی در پذیرفتن کی‌یف به عنوان عضو سازمان ناتو انتقاد کرد.

وی که به صورت زنده در بوندستاگ، پارلمان آلمان، سخنرانی می‌کرد، قانونگذاران آلمانی را متهم کرد که در زمینه تحریم روسیه، بسیار دیرهنگام و همراه با تردید عمل کردند و از روابط تجاری طولانی‌مدت میان روسیه و آلمان انتقاد کرد.

آقای زلنسکی گفت: «دیوار دیگری وسط اروپا وجود دارد، نه مانند دیوار برلین، بلکه دیواری بین آزادی و اسارت.»

رئیس‌ جمهور اوکراین اضافه کرد که تردید غرب در مورد تمایل اوکراین برای پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا «سنگ این دیوار است».

۱۲:۰۴ ۲۶.۱۲.۱۴۰۰

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، چهارشنبه شب در یک سخنرانی تاریخی از کنگره درخواست کمک کرد و خطاب به قانونگذاران آمریکایی گفت: «ما همین الان به کمک شما نیاز داریم.»

وی روز چهارشنبه، ۲۵ اسفند، در جریان سخنرانی خود که به طور زنده در کنگره پخش می‌شد، به رخدادهایی تلخی در تاریخ آمریکا مانند حمله به پرل هاربر و حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر نیز اشاره کرد.

آقای زلنسکی خطاب به قانون‌گذاران آمریکایی افزود همان طور که مردم آمریکا تجربه‌های وحشتناکی مثل حمله پرل هاربر و ۱۱ سپتامبر را تجربه کردند، مردم اوکراین نیز «همین طور، هر روز، همین الان در این لحظه»، در همین شرایط قرار دارند.

۱۰:۴۹ ۲۶.۱۲.۱۴۰۰

بنا بر تازه‌ترین ارزیابی وزارت دفاع بریتانیا، تهاجم روسیه در خاک اوکراین «در تمام جبهه‌ها» تا حد زیادی متوقف شده است.

این ارزیابی می‌گوید که ارتش روسیه در روزهای اخیر در زمین و دریا و آسمان «پیشروی اندکی» داشته و «خسارات سنگینی» متحمل شده است.

روسیه، پهناورترین کشور دنیا و صاحب دومین ارتش بزرگ دنیا، پس از سه هفته حمله بی‌امان تنها توانسته است یک شهر،‌ خرسون، را در اوکراین به طور کامل تصاحب کند.

۱۰:۳۴ ۲۶.۱۲.۱۴۰۰

در ادامه سرکوب هر گونه اعتراض به تهاجم روسیه در خاک این کشور، ولادیمیر پوتین در یک سخنرانی به این معترضان تاخت و روس‌هایی را که از غرب طرفداری می‌کنند «خائنان ملی» و «ستون پنجم» دشمن نامید.

او گفت: «تلاش غرب این است که به ستون پنجم، به خائنان ملی تکیه کند،‌ به آنها که اینجا پول درمی‌آورند، ولی آنجا [غرب] زندگی می‌کنند. و وقتی می‌گویم آنجا زندگی می‌کنند فقط از نظر جغرافیایی نیست، از نظر فکر و ذهنیت برده‌وارشان هم هست.»

عبارت «ستون پنجم» که اولین بار در جریان جنگ داخلی اسپانیا استفاده شد معمولا به کسانی اطلاق می‌شود که از دشمن طرفداری می‌کنند.

۱۰:۲۸ ۲۶.۱۲.۱۴۰۰

نیروهای روسیه روز چهارشنبه در شهر اسکادووسک برای متفرق کردن معترضان به بازداشت شهردار و دو مقام دیگر به گاز اشک‌آور متوسل شدند.

ده‌ها تن از ساکنان این شهر بندری در دریای سیاه روز چهارشنبه پس از آن در برابر ساختمان شهرداری تجمع کرده بودند که ارتش روسیه شهردار و معاون او و یک نفر دیگر را بازداشت کرد.

در سه هفته‌ای که از تهاجم روسیه به خاک اوکراین می‌گذرد، چندین بار از این گونه تجمعات در چند شهر اوکراین از جمله خرسون برگزار شده است.

شهر خرسون در جنوب اوکراین تنها شهری است که نیروهای روسیه موفق شده‌اند به طور کامل تصرف کنند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG