لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۵
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۰۰:۰۰ ۲۶.۱۲.۱۴۰۰

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، همتای روس خود ولادیمیر پوتین را در جمع خبرنگاران در کاخ سفید یک «جنایتکار جنگی» خواند.

پیش از او، بامداد چهارشنبه نیز سنای آمریکا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن پوتین به دلیل جنگ در اوکراین «جنایتکار جنگی» معرفی شده است.

به گزارش خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به این خبر گفت که توصیف بایدن از ولادیمیر پوتین به عنوان یک جنایتکار جنگی، «یک لفاظی ناپذیرفتنی و نابخشودنی» است.

در همین حال رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه خواسته همتای اوکراینی خود ولودیمیر زلنسکی مبنی بر ارائه سامانه‌های دفاع هوایی با موشک‌های دوربرد را اجابت کرد.

بنابر گزارش‌ها، انتظار می‌رود جو بایدن ۸۰۰ میلیون دلار کمک به اوکراین بدهد. این مبلغ اضافه بر ۱۳٫۶ میلیاردی است که ایالات متحده پیشتر برای کمک به اوکراین اخصاص داده بود.

۲۲:۳۳ ۲۵.۱۲.۱۴۰۰

روسیه روز چهارشنبه در یک حمله هوایی ساختمان تئاتری را در شهر ماریوپل هدف قرار داد که گفته می‌شود صدها نفر در آن پناه گرفته بودند.

سرگئی اورلوف، معاون شهردار شهر بندری ماریوپل با ذکر این خبر به خبرنگاران گفت که هزار تا ۱۲۰۰ نفر در ساختمان تئاتر این شهر پناه گرفته‌اند و مشخص نیست که چند نفر از آنها در این حمله کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، وزارت دفاع روسیه مدعی شده است که شبه‌نظامیان یک گروه اوکراینی به نام «گردان آزوف» ساختمان تئاتر ماریوپل را «منفجر کرده‌اند.»

۲۱:۰۹ ۲۵.۱۲.۱۴۰۰

ژان کاستکس، نخست‌وزیر فرانسه روز چهارشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که کشورش قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ دیگر هیچ حجمی از نفت یا گاز طبیعی از روسیه وارد نکند.

او اعلام کرد که در عوض، فرانسه می‌خواهد گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) بیشتری از کشورهای دیگر وارد کند.

۲۱:۰۶ ۲۵.۱۲.۱۴۰۰

دیوان بین‌المللی دادگستری، مهم‌ترین دادگاه جهانی در لاهه، خواهان توقف تهاجم نظامی روسیه به اوکراین شد.

جوئَن داناهیو، قاضی آمریکایی و رئیس این دادگاه، گفت که فدراسیون روسیه باید خصومت‌ها در خاک اوکراین را که از ۲۴ فوریه (پنجم اسفند) آغاز کرده است، فوراً تعلیق کند.

پرونده کشورهایی که از دستور دیوان بین‌المللی دادگستری سرپیچی کنند، ممکن است به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع داده شود؛ جایی‌که روسیه از حق وتو برخوردار است.

با وجود این، صدور این دستور از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری، راه را برای هر گونه تعقیب قضایی دیگر بازمی‌گذارد.

ولودیمیر زلنسکی با استقبال از این اقدام قضایی که در واکنش به تهاجم مسکو انجام شده است، در توییتی نوشت: «اوکراین در دعوی خود علیه روسیه در دیوان بین‌المللی دادگستری به یک پیروزی تمام‌عیار دست یافت.»

دستگاه تبلیغاتی کرملین در توصیف تهاجم نظامی روسیه به کشور همسایه، بر استفاده از عبارت «عملیات ویژه نظامی» با هدف «نازی‌زدایی» تأکید دارد.

این در حالی است که گزارش‌های موثقی مبنی‌بر حمله ارتش روسیه به مناطق و اهداف غیرنظامی در دست است و بر این اساس سنای ایالات متحده روز سه‌شنبه به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، را جنایتکار جنگی خوانده و اقدامات او در اوکراین را محکوم می‌کند.

۲۰:۴۳ ۲۵.۱۲.۱۴۰۰

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک نشست دولتی که از تلویزیون ملی پخش شد، در صریح‌ترین اذعانی که از زمان آغاز تهاجم نیروهایش به اوکراین کرده است گفت که تورم و بیکاری در روسیه از این پس افزایش خواهد یافت.

او گفت که از دیدگاه او، «کشورهای غربی می‌خواهند روسیه را به یک کشور وابسته ضعیف تبدیل کنند» و افزود که برای رویارو شدن یا این مسائل «تغییرات ساختاری در اقتصاد لازم است.»

ولادیمیر پوتین اضافه کرد که «ما آماده بودیم و آماده هستیم که در چارچوب مذاکرات، در مورد وضعیت بی‌طرف اوکراین و غیرنظامی کردن اوکراین بحث کنیم.»

او با این وجود باری دیگر گفت که به نظر او «روسیه به اهداف خود در اوکراین دست خواهد یافت» و تسلیم آنچه او به عنوان «تلاش غرب برای دستیابی به تسلط جهانی توصیف می‌کند»، نخواهد شد.

۱۸:۵۶ ۲۵.۱۲.۱۴۰۰

شورای اروپا روز چهارشنبه در واکنش به تهاجم مسکو و جنگ در اوکراین، در اقدامی غیرمنتظره عضویت روسیه را از این شورا سلب کرد.

به این ترتیب، روسیه پس از ۲۵ سال عضویت در شورای اروپا، دیگر جزو امضاکنندگان کنوانسیون اروپایی حقوق بشر نخواهد بود و شهروندان این کشور نیز نمی‌توانند به دادگاه اروپایی حقوق بشر دادخواستی ارائه کنند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، بامداد چهارشنبه گفت که مسکو در هر صورت دیگر قصد ماندن در این شورا را نداشت و روز سه‌شنبه شورای اروپایی را از این تصمیم خود مطلع کرده بود.

شورای اروپا یک سازمان بین‌المللی است که در سال ۱۹۴۹، در پی جنگ جهانی دوم، برای حمایت از حقوق بشر، دموکراسی و حاکمیت قانون در اروپا تأسیس شد. این شورا دارای ۴۷ کشور عضو با جمعیتی حدود ۸۲۰ میلیون نفر است و با بودجه سالانه تقریباً ۵۰۰ میلیون یورو فعالیت می‌کند.

۱۶:۲۴ ۲۵.۱۲.۱۴۰۰

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز چهارشنبه، ۲۵ اسفندماه، خبر داد که در ادامه مذاکره دو کشور روسیه و اوکراین، طرفین به توافق بر سر «موضع بی‌طرفی» برای اوکراین نزدیک شده‌اند.

اظهار نظر این مقام ارشد در حکومت کرملین ساعاتی پس از آن منتشر می‌شود که رئیس جمهور اوکراین با لحنی امیدوارانه گفت که رفتار و موضع هیئت مذاکره روسی «واقع‌گرایانه‌تر» به نظر می‌رسد.

وزیر خارجه روسیه نیز با اشاره به این که به مصالحه و سازش بین دو کشور امیدواری هست گفت: «موضع بی‌طرفانه به همراه تضمین‌های امنیتی اکنون روی میز مذاکره است. این موضوعی است که الان در مذاکرات مورد بحث قرار می‌گیرد.»

۱۶:۲۳ ۲۵.۱۲.۱۴۰۰

آژانس بین‌المللی انرژی روز چهارشنبه پیش‌بینی کرد که از ماه آینده میلادی، آوریل، روزانه صادرات سه میلیون بشکه نفت روسیه متوقف شود و همین امر به بازار جهانی شوک وارد کند.

بنا بر پیش‌بینی این نهاد، این میزان توقف صادرات از آن رو رخ می‌دهد که با اعمال تحریم‌ها بر روسیه پس از تجاوز نظامی این کشور به اوکراین، خریداران نفت به طور فزاینده‌ از خرید این محصول از مسکو خودداری کنند.

۱۵:۰۶ ۲۵.۱۲.۱۴۰۰

وزارت دفاع جمهوری چک اعلام کرد یک کارزار سرمایه‌گذاری جمعی با هدف جمع‌آوری پول برای کمک به تامین اسلحه برای اوکراین، بیش از ۳۰ میلیون دلار از طرف بیش از یکصدهزار نفر جمع‌آوری کرده است.

این کارزار که از ماه گذشته به راه افتاده، از سوی دولت چک اداره می‌شود و مبلغ جمع‌آوری‌شده نیز به سفارت اوکراین در پراگ تحویل داده می‌شود.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع چک، درآمد حاصل از این کارزار برای خرید تسلیحات و سایر تجهیزات نظامی که اوکراین برای دفاع از خود در برابر تهاجم روسیه نیاز دارد، مصرف می‌شود.

دولت چک اعلام کرده است با مبلغی که در این کارزار جمع‌آوری شده می‌توان از ۱۸۵ میلیون دلار تجهیزات و مهمات نظامی که دولت آنها را برای فروش عرضه کرده، تجهیزات مورد نیاز اوکراین را خریداری کرد.

۱۳:۵۰ ۲۵.۱۲.۱۴۰۰

رئیس جمهور اوکراین روز چهارشنبه در گفت‌وگوی روزانه خود با مردم که در شبکه تلگرام منتشر می‌کند اشاره کرد که در مذاکره با روسیه جا برای مصالحه و پایان جنگ هست.

ولودیمیر زلنسکی با لحنی امیدوارانه گفت که رفتار و موضع هیئت مذاکره روسی «واقع‌گرایانه‌تر» به نظر می‌رسد.

او در عین حال از بازرگانان و دیگر مردم روسیه خواست که به مخالفت با جنگ برخیزند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG