لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۳
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۲۲:۳۸ ۲۶.۱۲.۱۴۰۰

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا گفت که روسیه از آغاز تهاجم خود که اکنون وارد چهارمین هفته شده است، بیش از ۱۰۰۰ موشک به سمت اهداف اوکراینی شلیک کرده است.

۲۱:۴۰ ۲۶.۱۲.۱۴۰۰

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان ملل، تا امروز حدود ۳.۲ میلیون نفر از اوکراین گریخته‌اند.

در حالی که تعداد ورود پناهجویان به کشورهای همسایه، یعنی لهستان، اسلواکی، مجارستان، رومانی و مولداوی، در روزهای اخیر کاهش یافته است، ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت که انتظار دارد «موج بزرگتری» از آوارگان در هفته آینده به‌راه بیفتد.

روز پنج‌شنبه اولاف شولز، صدراعظم آلمان گفت که تعداد فزاینده اوکراینی‌هایی که به دنبال پناهندگی در آلمان هستند به یک «چالش بسیار بزرگ» تبدیل خواهد شد.

۲۰:۰۶ ۲۶.۱۲.۱۴۰۰
حالت تهدیدآمیز راتکو ملادیچ، از جنایتکاران جنگی صرب در مقابل تظاهرکنندگان ضد جنگ اوکراین در صربستان
حالت تهدیدآمیز راتکو ملادیچ، از جنایتکاران جنگی صرب در مقابل تظاهرکنندگان ضد جنگ اوکراین در صربستان

در صربستان خبرنگارانی که خبرهای مربوط به تهاجم روسیه به اوکراین را پوشش می‌دهند با تهدید و توهین حامیان «ناشناس» روسیه مواجه هستند.

در این مورد، ازجمله میلیکو استویانوویچ، خبرنگار روزنامه «داناس دیلی» صربستان و مخالف تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت که مورد «تهدید جانی فزاینده» از طرف افراد ناشناس واقع شده است.

طی روزهای گذشته برخی شهروندان صرب حامی روسیه در صربستان تجمعاتی برگزار کرده‌اند، اما هنوز مشخص نیست تهدیدها علیه این خبرنگار توسط چه کسانی انجام شده‌است.

صربستان در میان کشورهای بالکان روابط نزدیکی با روسیه دارد و اعلام کرده‌است نه به تحریم‌های اروپا علیه روسیه می‌پیوندد و نه قصد عضویت در ناتو را دارد.

۱۹:۴۲ ۲۶.۱۲.۱۴۰۰

به گزارش خبرنگاران رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، در منطقه تحت اشغال روسیه در اوکراین، هرروزه افراد زیادی مفقودالاثر می‌شوند.

بنابر این گزارش، از زمانی که نیروهای روسیه مناطق جنوبی اوکراین را به اشغال خود درآورده‌اند در این مناطق ده‌ها نفر از فعالان مدنی، وبلاگ‌نویسان و افراد دیگر ناپدید شده‌اند.

مردم محل به خبرنگاران گفتند بیم آن می‌رود که این افراد پس از ربایش به قتل رسیده باشند.

۱۹:۳۴ ۲۶.۱۲.۱۴۰۰

وزیر دفاع اسلواکی می‌گوید که کشورش مایل است در صورت تحویل سامانه جایگزینی از سوی متحدانش در ناتو، سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ خود را در اختیار اوکراین قرار دهد.

بنابر گزارش‌ها، همتای آمریکایی او به خبرنگاران گفت که در حال حاضر نظری برای اعلام در این مورد ندارد.

۱۸:۲۳ ۲۶.۱۲.۱۴۰۰

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، تهاجم روسیه به اوکراین را عامل کاهش رشد اقتصادی جهان در سال جاری ارزیابی کرد.

در گزارش اخیر این نهاد بین‌المللی مالی گفته شده که رشد اقتصاد جهانی دست‌کم یک درصد کمتر از میزان پیش‌بینی شده خواهد بود.

به گفته این سازمان، جنگ اوکراین بر نرخ تورم در کشورهای مختلف جهان نیز که در سال جاری روندی رو به رشد داشته تأثیر گذار خواهد بود.

بر اساس ارزیابی این نهاد اقتصادی، نرخ تورم احتمالاً حدود دو درصد بیش از پیش‌بینی‌ها افزایش خواهد یافت. قیمت شاخص‌های انرژی در جهان در چند ماه اخیر رشد کرده و بهای گاز، نفت و بنزین به‌شدت افزایش یافته است.

۱۸:۰۳ ۲۶.۱۲.۱۴۰۰

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه ۱۸ مارس (۲۷ اسفند) با شی جین‌پینگ، همتای چینی خود، بر سر مسئله جنگ روسیه علیه اوکراین گفت‌وگو و رایزنی خواهد کرد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که گفت‌وگوی تلفنی دو رئیس‌جمهوری «بخشی از تلاش ادامه‌دار ما برای باز نگه داشتن خطوط ارتباطی» بین واشینگتن و پکن است.

این تماس تلفنی پس از آن صورت می‌گیرد که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه در رم، طی یک جلسه فشرده هفت ساعته با مشاور ارشد سیاست خارجی چین دیدار و گفت‌وگو کرد.

گزارش‌ها حاکی است که در جریان این ملاقات، آقای سالیوان خواهان «شفافیت بیشتر» موضع پکن در رابطه با روسیه شد و بار دیگر دربارهٔ عواقب کمک احتمالی چین به روسیه برای دور زدن تحریم‌ها هشدار داد.

روسیه و چین در این اواخر و همزمان با افزایش فشار غرب به دولت‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف، از جمله موارد متعدد نقض حقوق بشر و مسائل بین‌المللی، همکاری‌های دوجانبه خود را تقویت کرده‌اند.

پکن تاکنون تهاجم نظامی روسیه به اوکراین را محکوم نکرده است و از کاربرد لفظ «تجاوز» در این زمینه خودداری می‌کند. پکن با این حال خواستار حل‌وفصل بحران جاری از طریق گفت‌وگو و مذاکره شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، در چهارم فوریه، حدود سه هفته قبل از آغاز تهاجم نظامی مسکو به اوکراین، با یکدیگر در پکن دیدار کردند.

سران دو کشور ضمن اعلام «شراکت راهبردی» مسکو و پکن، بر «دوستی بی‌پایان» با هدف مقابله با نفوذ ایالات متحده تأکید کردند.

۱۷:۵۹ ۲۶.۱۲.۱۴۰۰

ازبکستان، مقام‌های کی‌یف و مسکو را به حل‌وفصل دیپلماتیکِ درگیری در اوکراین فراخوانده و اعلام کرده است ادعای استقلال جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در دو جمهوری خودخوانده «لوهانسک» و «دونتسک» را به‌رسمیت نمی‌شناسد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، عبدالعزیز کاملوف، نخست‌وزیر ازبکستان، به پارلمان این کشور گفت در حالی‌که ازبکستان خواهان حفظ «روابط حسنه» با هر دو کشور روسیه و اوکراین است اما موافق ادامه جنگ نیست.

آقای کاملوف تأکید کرد که ازبکستان به شدت نگران وضعیت پیرامون اوکراین است.

او تصریح کرد: «ما طرفدار یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز در این موقعیت و حل‌وفصل درگیری از طریق ابزار سیاسی و دیپلماتیک هستیم اما برای دستیابی به این مهم در وهله نخست، خصومت‌ها و خشونت باید فوراً متوقف شود.»

۱۴:۴۸ ۲۶.۱۲.۱۴۰۰

کاخ کرملین اعلام کرد که مسکو «تلاش زیادی» برای ادامه گفت‌و‌گوهای صلح با اوکراین به کار می‌گیرد، گفت‌وگوهایی که ممکن است منجر به توقف تهاجم روسیه به این کشور شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، مدعی شد که هیئت روسیه در این گفت‌و‌گوها، «تلاش زیادی» می‌کند و «آمادگی بیشتری نسبت به طرف مقابل از خود نشان می‌دهد.»

آقای پسکوف در پاسخ به سوال روزنامه فایننشال تایمز مبنی «پیشرفت قابل توجه» اوکراین و روسیه در زمینه طرح صلح آزمایشی، گفت: «این درست نیست» و کرملین زمانی پیشرفت را اعلام خواهد کرد که پیشرفتی برای گزارش وجود داشته باشد.

وی در عین حال از این که جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، همتای روس خود را «جنایتکار جنگی» نامیده انتقاد کرد و گفت آمریکا «حق ندارد» چنین اتهامی را مطرح کند، وقتی که خود در بسیاری از درگیری‌ها، «دخیل است».

۱۴:۴۵ ۲۶.۱۲.۱۴۰۰

جدیدترین نقشه «انستیتو مطالعه جنگ»، اندیشکده‌ای مستقر در واشینگتن، از موقعیت نیروهای روسیه در خاک اوکراین (بخش‌های صورتی‌رنگ در کنترل روسیه است):

بیشتر

XS
SM
MD
LG