لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۱۰:۰۷ ۲۷.۱۲.۱۴۰۰

صبح جمعه گزارش‌ها از اوکراین حکایت از شنیده شدن صدای چند انفجار در شهر لِویو در غرب این کشور را دارد. لویو در ۷۰ کیلومتری مرز لهستان قرار دارد.

اخبار تاییدنشده می‌گویند که موشک‌های روسی فرودگاه بین‌المللی این شهر را هدف گرفته‌اند.


طبق این اخبار، حدود ساعت شش صبح جمعه صدای سه انفجار در شهر شنیده شده است.

عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که در بخشی از شهر دودی سیاه آسمان را گرفته است.

۰۵:۲۱ ۲۷.۱۲.۱۴۰۰

وزارت خارجه چین روز جمعه اعلام کرد که یکی از مقامات این وزارتخانه با سفیر روسیه در پکن دیدار کرده و این دیدار به بررسی روابط دوجانبه گذشته است.

بر اساس اطلاعیه وزارت خارجه چین، چنگ گوپینگ، کمیسر امور خارجه و امنیت این وزارتخانه، با آندری دنیسوف درباره همکاری‌های امنیتی و مقابله دوجانبه با تروریسم گفت‌وگو کرده است.

۰۴:۲۰ ۲۷.۱۲.۱۴۰۰

ارتش اوکراین اعلام کرد که عملیاتی را برای بیرون راندن ارتش روسیه از حومه‌های کی‌یف آغاز کرده است.

الکساندر پاولیوک، رئیس اداره نظامی منطقه‌ای کی‌یف، شامگاه پنج‌شنبه به تلویزیون اوکراین گفت که «دشمن مقاومت‌هایی نشان داده است». وی اما تاکید کرد که نمی‌تواند جزییات این عملیات را فاش کند.

وی شرایط منطقه کی‌یف را دشوار، اما قابل کنترل توصیف کرد و گفت که پیشروی در این شرایط امر سختی است.

این مقام نظامی افزود که جاده‌ منتهی به شهر ژیتومیز و شهرک‌های بوچا، ایرپین و هوستومل در شمال غرب پایتخت از همه بیشتر در معرض خطر است.

۰۳:۳۹ ۲۷.۱۲.۱۴۰۰

روسیه اعلام کرد که از شورای امنیت سازمان ملل متحد نخواهد خواست تا درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای که برای کمک‌های بشردوستانه در اوکراین نوشته است، رای‌گیری شود.

روسیه به خاطر این پیش‌نویس قطعنامه که در آن اشاره‌ای به تهاجم نظامی مسکو به کشور همسایه خود نکرده، هدف انتقادات شدید قرار گرفته است. طرح این پیش‌نویس بیشتر با هدف استفاده از نشست شورای امنیت برای مطرح کردن ادعاهایی علیه ایالات متحده بوده است، از جمله آزمایشگاه‌های سلاح‌های بیولوژیک آمریکا در اوکراین.

ایالات متحده این ادعا را دروغ‌پردازی و زمینه‌سازی برای استفاده احتمالی روسیه از تسلیحات شیمیایی و بیولوژیک در اوکراین دانسته است.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، این خبر را در نشست روز پنج‌شنبه شورای امنیت اعلام کرد که به درخواست شش کشور غربی از جمله ایالات متحده برای بررسی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین برگزار شد.

او گفت که روسیه این قطعنامه را پس نخواهد گرفت اما تصمیم گرفته که به خاطر «فشار بی‌سابقه» کشورهای غربی بر روی دیگر اعضا، آن را به رای نگذارد.

۰۰:۱۳ ۲۷.۱۲.۱۴۰۰

کاخ سفید روز پنج‌شنبه با ابراز «نگرانی عمیق» در مورد کمک «احتمالی» چین به روسیه در تأمین تجهیزات نظامی مسکو برای جنگ علیه اوکراین، هشدار داد که جو بایدن در تماس تلفنی با همتای چینی خود رک و صریح خواهد بود.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، تصریح کرد که کوتاهی چین در محکوم کردن اقدامات روسیه «گویای همه چیز است».

چین تاکنون از محکوم کردن اقدامات روسیه یا کاربرد واژه «تهاجم» در توصیف حمله نظامی مسکو به اوکراین خودداری کرده است.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که هر گونه محتوای آنلاینی که در حمایت از غرب یا در مخالفت با روسیه باشد، در چین سانسور می‌شود.

پکن در حالی‌که می‌گوید حاکمیت اوکراین را به رسمیت می‌شناسد، اما همزمان تأکید دارد که روسیه «نگرانی امنیتی مشروعی دارد که باید مورد رسیدگی قرار گیرد.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه گفت که خودداری چین در انتقاد از تهاجم نظامی روسیه علیه اوکراین، با منشور سازمان ملل متحد که بر حاکمیت کشورها تأکید می‌کند، کاملاً ناسازگار است.

۲۳:۵۲ ۲۶.۱۲.۱۴۰۰

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روسیه را به ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین متهم کرد.

آقای بلینکن گفت: «دیروز، جو بایدن، رئیس‌جمهور، گفت که - به نظر او - روسیه در اوکراین جنایات جنگی مرتکب شده است. شخصاً موافقم. هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان جنایت جنگی است.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «پس از تمام ویرانی‌هایی که طی سه هفته گذشته رخ داده، به سختی می‌توانم نتیجه‌گیری دیگری بکنم.»

با این حال، آقای بلینکن گفت که کارشناسان وزارت خارجه ایالات متحده در حال مستندسازی و ارزیابی جنایات جنگی بالقوه برای کمک به تلاش‌های بین‌المللی در جهت پاسخگو کردن مرتکبان هستند.

۲۳:۴۷ ۲۶.۱۲.۱۴۰۰

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت به شورای امنیت سازمان ملل گفت: سازمان جهانی بهداشت ۴۳ حمله به تأسیسات درمانی در اوکراین را تأیید کرده است و این حملات که منجر به کشته شدن ۱۲ نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر از جمله کادر درمانی شده است.

تدروس به شورای ۱۵عضوی امنیت سازمان ملل گفت: «در تمامی درگیری‌ها، حمله به تأسیسات درمانی نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.»

۲۳:۲۹ ۲۶.۱۲.۱۴۰۰

مأموریت مریخ‌نورد «اگزومارس» با قطع روابط اروپا با روسیه رسماً به حالت تعلیق درآمد. پیش از این قرار بود مریخ‌نورد «روزالیند فرانکلین» در سال جاری میلادی به فضا پرتاب شود.

مأموریت اگزومارس، پروژه مشترک آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی روسیه است و پرتاب این مریخ‌نورد نیز به عنوان بخشی از این پروژه برنامه‌ریزی شده بود.

آژانس فضایی اروپا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که در واکنش به جنگ مسکو علیه اوکراین اقدام به تعلیق این پروژه مشترک کرده است.

این تصمیم، تازه‌ترین پیامد علمی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین است که در نتیجه آن، مؤسساتی که با نهادهای روسی همکاری می‌کنند مجبور به ارزیابی دوباره مواضع خود و اعلام توقف همکاری علمی با مسکو شده‌اند.

۲۳:۲۵ ۲۶.۱۲.۱۴۰۰

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که این اتحادیه «تخلفات جدی و جنایات جنگی» روسیه در اوکراین را «به شدیدترین شکل ممکن» محکوم می‌کند.

این دیپلمات ارشد اروپایی تصریح کرد که علاوه‌بر محاصره شهر بندری ماریوپل در جنوب اوکراین، «حملات نیروهای مسلح روسیه و گروه‌های نیابتی آن‌ها به جمعیت غیرنظامی و زیرساخت‌های غیرنظامی در خاک اوکراین ادامه دارد».

روز گذشته نیز دیوان بین‌المللی دادگستری، مهم‌ترین دادگاه جهانی در لاهه، اعلام کرد که پرونده‌ای را برای بررسی «جنایات جنگی احتمالی» در اوکراین گشوده است.

۲۲:۴۶ ۲۶.۱۲.۱۴۰۰

تیم‌های امدادی در حال جستجوی بازماندگان احتمالی حمله هوایی سنگینی هستند که به گفته اوکراین تئاتر شهر محاصره‌شده ماریوپل را هدف قرار داده و جان شمار زیادی از شهروندان، به‌ویژه کودکان را گرفته است.

تئاتر شهر ماریوپل به گفته معاون شهردار این شهر پناهگاه هزار تا ۱۲۰۰ نفر از مردم بود.

وزیر دفاع اوکراین روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با اعضای پارلمان اروپا خلبان روسی را که تئاتر ماریوپل را بمباران کرد «هیولا» خواند.

به گفته اُلکسی رِزنیکوف، ساختمان این تئاتر در حالی بمباران شده است که روی زمینِ دو سوی این ساختمان با حروف بزرگ نوشته شده بود «کودکان».

ماریوپل، یک شهر بندری راهبردی در کرانه دریای سیاه توسط نیروهای روسیه محاصره شده و هدف گلوله‌باران شدید قرار گرفته است. صدها هزار غیرنظامی در میان این گلوله‌باران‌ها گرفتار مانده‌اند.

در بیانیه شورای محلی ماریوپل آمده است که تا کنون حدود ۳۰ هزار نفر از ساکنان این شهر موفق به فرار شده‌اند، اما بیش از ۳۵۰ هزار نفر در شهر بدون غذا، آب یا تجهیزات پزشکی کافی گیر افتاده‌اند.

ساختمان تئاتر شهر ماریوپل که برای هشدار علیه بمباران در دو سوی آن کلمه «کودکان» بر روی زمین نوشته شده بود:

بیشتر

XS
SM
MD
LG