لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۵
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۱۵:۵۱ ۲۷.۱۲.۱۴۰۰

کمیسر حقوق بشر اوکراین خبر داد که از روز پنج‌شنبه تاکنون ۱۳۰ نفر از ویرانه تئاتر شهر ماریوپل نجات داده شده‌اند.

ارتش روسیه روز چهارشنبه گذشته ساختمان بزرگ تئاتر ماریوپل در جنوب اوکراین را هدف قرار داد و یک طرف این بنا را به ویرانه‌ای بدل کرد.

این اتفاق در حالی افتاد که بیش از هزار نفر از مردم شهر از آغاز جنگ به این ساختمان پناه برده بودند و در دو سوی ساختمان روی زمین نوشته شده بود «کودکان».

روز پنج‌شنبه پس از جست‌وجوی بسیار مشخص شد که تقریبا به هیچ یک از این افراد آسیبی نرسیده است.

تصویر ماهواره‌ای از تئاتر ماریوپل
تصویر ماهواره‌ای از تئاتر ماریوپل

۱۵:۴۶ ۲۷.۱۲.۱۴۰۰

خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از یک مقام سازمان ملل خبر داد که تعداد اوکراینی‌هایی که سعی می‌کنند از مرزهای غربی از کشور خارج شوند در روزهای اخیر کاهش چشمگیری داشته است.

به گفته این مقام آژانس پناهندگان سازمان ملل، عبور از مرز اوکراین به داخل لهستان اکنون از صد هزار نفر در روز به تقریبا نصف رسیده است.

این مقام با این حال هشدار داده است که در صورت رسیدن حملات روسیه به غرب اوکراین هنوز این احتمال هست که بار دیگر موج پناهجویان به سوی مرزها سرازیر شود.

در بیش از سه هفته‌ای که از آغاز تهاجم روسیه می‌گذرد، بیش از سه میلیون نفر که بیشتر زن و کودک بوده‌اند خاک اوکراین را ترک کرده‌اند.

۱۳:۴۷ ۲۷.۱۲.۱۴۰۰

آژانس بین‌المللی انرژی روز جمعه از تمام دولت‌ها خواست برای رویارویی با چالش‌های عرضه نفت به بازار جهانی در پی تحریم روسیه از هم‌اکنون به «اقداماتی فوری» برای کاهش مصرف انرژی دست بزنند.

به گفته این سازمان بین‌المللی هدف از این اقدامات فوری کاستن از مصرف جهانی نفت «در عرض چند ماه آینده» است.

این آژانس روز جمعه، ۲۷ اسفند، اعلام کرد که در این باره گزارشی حاوی ده پیشنهاد منتشر می‌کند.

در گزارش خبرگزاری فرانسه، از جمله این پیشنهادات به افزایش ساعات «کار از خانه» و کاهش «محدودیت سرعت» برای خودروها اشاره شده است.

۱۳:۰۸ ۲۷.۱۲.۱۴۰۰

آرنولد شوآرتزِنِگر، ستاره هالیوود و فرماندار سابق ایالت کالیفرنیا، روز پنج‌شنبه در ویدئویی ضمن حمایت از مردم اوکراین که هدف تهاجم روسیه قرار گرفته‌اند، مردم روسیه را مورد خطاب قرار داد.

او در این پیام ویدئویی تاکید می‌کند که مردم روسیه را دوست دارد و به همین دلیل فکر می‌کند که لازم است به آنها «حقیقت را بگوید».

آرنولد در پیام خود به مردم روسیه می‌گوید که کرملین با انتشار اخبار دروغ و گمراه‌کننده سعی می‌کند آنها را بی‌اطلاع نگه دارد.

۱۳:۰۳ ۲۷.۱۲.۱۴۰۰

فرماندار منطقه لوهانسک در شرق اوکراین روز جمعه گفت که بمباران مداوم به دست نیروهای روسی تخلیه غیرنظامیان از این منطقه را غیرممکن ساخته است.

به گفته این مقام، بمباران «مکرر» و گسترده ارتش روسیه بسیاری از شهرها و روستاها در خط مقدم جبهه را با خاک یکسان کرده و کار تخلیه ایمنِ مردم از این منطقه را عملا مختل کرده است.

به گفته سرهی گایدای،‌ فرماندار، از زمان آغاز تهاجم روسیه ۵۹ نفر در این منطقه جان خود را از دست داده‌اند.

روسیه با خواسته اوکراین برای ایجاد کریدور امن برای تخلیه مردم از مناطق جنگی موافقت کرده، اما بارها این قول را زیر پا گذاشته و مانع تخلیه مردم شده است.

۱۲:۵۷ ۲۷.۱۲.۱۴۰۰

آفکام، سازمان ناظر بر رسانه‌ها در بریتانیا، روز جمعه اعلام کرد که جواز فعالیت شبکه تلویزیونی راشا تودی در این کشور را لغو کرده است.

حکم آفکام بلافاصله لازم‌الاجراست.

این سازمان بریتانیایی روز جمعه در توییتر خبر داد که شبکه راشا تودی را «مناسب فعالیت» در بریتانیا و «رسانه‌ای مسئول» نمی‌داند.

شبکه راشا تودی با بودجه مستقیم کرملین آغاز به کار کرد و سیاست حکومت روسیه را به‌ویژه در زمینه تهاجم این کشور به خاک اوکراین بازتاب می‌دهد.

۱۱:۲۳ ۲۷.۱۲.۱۴۰۰

در ادامه موج تحریم‌هایی که در پی تهاجم روسیه به خاک اوکراین به سوی این کشور سرازیر شده استرالیا روز جمعه اعلام کرد که چند بانک و الیگارش روس را نیز تحریم کرده است.

تحریم‌های استرالیا علیه مسکو اکنون ۱۱ بانک و سازمان دولتی دیگر و همین طور دو الیگارش به نام‌های اُلگ دریپاسکا و ویکتور وِکسِلبرگ را نیز شامل می‌شود.

الیگارش به افراد بسیار ثروتمند دارای نفوذ سیاسی گفته می‌شود.

۱۱:۲۰ ۲۷.۱۲.۱۴۰۰

منطقه پودیل در شمال کی‌یف صبح جمعه هدف موشک‌های روسی قرار گرفت.

در این حمله یک ساختمان مسکونی پنج طبقه هدف قرار گرفته است.

این حمله که باعث شروع یک آتش‌سوزی نیز شده یک کشته و چهار مجروح بر جای گذاشته است.

۱۱:۱۷ ۲۷.۱۲.۱۴۰۰

شهردار لویو در غرب اوکراین روز جمعه خبر داد که موشک‌های روسی یک مرکز تعمیرات هواپیما را هدف گرفته‌اند.

به گفته این مقام شهری، این مرکز در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی شهر لویو قرار داشت و با چند موشک هدف قرار گرفته است.

شهردار لویو در ادامه خبر داد که این مرکز مدتی است تعطیل بوده و به همین دلیل کسی در آن مشغول به کار نبوده است.

۱۰:۱۰ ۲۷.۱۲.۱۴۰۰

یک خبرگزاری روسی روز جمعه به نقل از یک مقام در منطقه جدایی‌طلب دونباس خبر داد که روسیه بر فراز این منطقه پرواز هواپیماها را ممنوع کرده است.

در همین حال خبرگزاری تاس خبر داد که تمام فرودگاه‌ها در جنوب روسیه تا روز ۲۶ مارس یعنی هفته آینده تعطیل خواهند ماند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG