لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۱
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۱۰:۴۷ ۲۸.۱۲.۱۴۰۰

وزارت دفاع بریتانیا در تازه‌ترین ارزیابی خود از جنگ در اکراین در روز شنبه تاکید می‌کند که مسکو نتوانسته است به «اهداف اصلی» خود دست یابد و میزان و شدت مقاومت اوکراینی‌ها ارتش روسیه را غافلگیر کرده است.

در این ارزیابی آمده است که به دلیل مقاومت اوکراین، روسیه وادار شده است شیوه عملیات خود را تغییر دهد و اکنون به جنگی فرسایشی روی آورده است که احتمالا با «استفاده کور» از قدرت جنگی‌اش همراه خواهد بود که به تلفات بیشتر در میان غیرنظامیان و همین طور تخریب هر چه بیشتر زیرساخت‌ها در اوکراین خواهد انجامید.

طبق گزارش سازمان ملل، تاکنون ۸۱۶ غیرنظامی در اوکراین کشته شده و ۱۳۳۳ نفر نیز زخمی و مجروح شده‌اند.

۰۹:۲۲ ۲۸.۱۲.۱۴۰۰

وزارت دفاع اوکراین جمعه شب خبر داد که «به طور موقت» دسترسی به دریای آزوف را از دست داده است.

دریای آزوف در جنوب اوکراین به دریای سیاه می‌رسد و از دست دادن این معبر ضربه‌ای بزرگ به اوکراین خواهد بود.

۰۹:۱۸ ۲۸.۱۲.۱۴۰۰

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در پیامی که بامداد شنبه منتشر شد خطاب به روسیه گفت که «الان وقت مذاکره معنادار و منصفانه و بدون هر گونه تاخیری است».

او به مسکو هشدار داد که در غیر این صورت روسیه دچار چنان خسارت و زیانی خواهد شد که جبران آن «چند نسل طول خواهد کشید».

آقای زلنسکی در ادامه روسیه را متهم کرد که «در بیشتر مناطق» راه کمک‌رسانی به شهرهای تحت محاصره را بسته است.

به گفته او، روز جمعه هفت کریدور امن و بشردوستانه در اوکراین فعال بود: شش کریدور در منطقه سومی و یک کریدور در منطقه دونِتسک. در همین روز بیش از ۹ هزار نفر نیز از شهر ماریوپل تخلیه شدند.

۰۴:۲۰ ۲۸.۱۲.۱۴۰۰

بیل کلینتون و جورج دبلیو. بوش، دو رئیس جمهور سابق ایالات متحده، روز جمعه حمایت خود را از کشور اوکراین که با تهاجم نظامی روسیه روبه‌روست با بازدید از یک کلیسای اوکراینی در شیکاگو به نمایش گذاشتند.

این دو شخصیت سیاسی که نوارهای آبی و زرد به رنگ پرچم اوکراین بر کت خود دوخته بودند، دسته گل‌های آفتابگردان را که نماد ملی اوکراین است، مقابل کلیسای کاتولیک سنت ولودیمیر و سنت اولها قرار دادند.

حساب توییتری آقای کلینتون اعلام کرد که هدف از این اقدام نشان دادن «همبستگی با مردم اوکراین» بوده است. این توییت می‌گوید: «آمریکا در مبارزه مردم اوکراین برای آزادی و علیه سرکوب با آنان متحد است.»

۰۳:۴۶ ۲۸.۱۲.۱۴۰۰


ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، خواستار مذاکرات جامع صلح با مسکو شد و گفت که در غیر این صورت روسیه تا چندین نسل از آثار این جنگ زیان خواهد دید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای زلنسکی افزود که اوکراین همواره برای صلح پیشنهاداتی داده و خواستار مذاکرات صادقانه و معنادار برای برقراری و ثبات بدون هیچ تاخیری بوده است.

وی در یک سخنرانی ویدیویی که بامداد شنبه منتشر شد، اظهار داشت: «می‌خواهم همه صدای مرا اکنون بشنوند، به‌ویژه در مسکو. زمان برای انجام یک دیدار فرا رسیده است. اکنون زمان گفت‌وگوست.»

رئیس جمهوری اوکراین اضافه کرد: «زمان برقراری دوباره تمامیت ارضی و عدالت برای اوکراین فرا رسیده است. در غیر این صورت، زیان‌های روسیه به اندازه‌ای خواهد شد که بهبود آن چندین نسل به درازا می‌انجامد.»

طرفین برای هفته‌هاست درگیر مذاکره هستند اما نشانه‌ای از پیشرفت مشاهده نشده است.

آقای زلنسکی گفت که نیروهای روسیه تعمدا مسیر کمک‌های انسان‌دوستانه به شهرهای تحت حمله را بسته‌اند.

وی تاکید کرد: «این یک تاکتیک عمدی است... این جنایت جنگی محسوب می‌شود و آنها صد در صد جوابگو خواهند بود.»

رئیس جمهوری اوکراین همچنین گفت که اطلاعاتی درباره تعداد شهروندانی که در سالن تئاتر شهر ماریوپل با حمله روس‌ها کشته شده‌اند معلوم نیست.

به گفته وی، در این سالن صدها نفر پناه گرفته بودند و تاکنون تنها ۱۳۰ نفر نجات یافته‌اند.

۰۰:۰۴ ۲۸.۱۲.۱۴۰۰

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول، می‌گوید بحران اوکراین مانند «زمین‌لرزه‌ای قوی» است که دامنه تاثیر آن به کل اقتصاد جهانی، خصوصا کشورهای فقیر خواهد رسید.

او روز جمعه ۲۷ اسفند گفت این بحران باعث شتاب‌گیری نرخ تورم در جهان و افت سرعت رشد اقتصادی خواهد شد.

به گفته خانم جورجیوا، اوکراین و روسیه در مجموع سهمی ۲۵ درصدی در تجارت جهانی گندم و ۲۰ درصدی در تجارت ذرت دارند.

هفته گذشته نیز این نهاد بین‌المللی با اشاره به افزایش تورم و افت شتاب رشد اقتصادی جهانی تحت تاثیر بحران اوکراین هشدار داد که افزایش قیمت مواد غذایی و مشکلات اقتصادی حتی می‌تواند منجر به اعتراضات مردمی در کشورهای خاورمیانه و آفریقا شود و افزایش هزینه‌های نظامی و امنیت انرژی در اروپا نیز می‌تواند فشارهای مالی بر این کشورها را افزایش دهد.

۲۰:۳۹ ۲۷.۱۲.۱۴۰۰

یک مقام ارشد نظامی اوکراین از شلیک موشک توسط ناوهای روسی از دریای خزر به سوی این کشور خبر داد.

یوری اگنات، سخنگوی نیروهای هوایی اوکراین، روز جمعه در گفتگو با خبرگزاری «آربی‌کی» اوکراین، با تاکید بر اینکه بسیاری از موشک‌های پرتاب شده از منطقه کریمه یا مناطقی که در احاطه رادارهای اوکراین هستند، رهگیری و منهدم می‌شود، گفت: رهگیری موشک‌هایی که از دریای خزر پرتاب می‌شوند، مشکل است.

تاکنون مقامات روسیه پرتاب موشک از ناوهای خود در دریای خزر را تایید نکرده‌اند، اما مهرماه ۱۳۹۴ ناوهای روسی از دریای خزر و حریم هوایی ایران برای پرتاب موشک به سوریه استفاده کردند.

در آن زمان، رسانه‌های غربی با استناد به اظهارات مقامات آمریکایی گزارش داده بودند که چهار فروند از موشک‌هایی که روسیه پرتاب کرده بود، در خاک خود ایران سقوط کرده است.

۲۰:۰۳ ۲۷.۱۲.۱۴۰۰

آلمان و هلند به عنوان بخشی از اقدام ناتو برای تقویت دفاع هوایی در شرق اروپا، سه سامانه پدافند موشکی پاتریوت را در اسلواکی مستقر می‌کنند.

کایسا اولونگرن، وزیر دفاع هلند، روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین، وضعیت امنیت در اروپا وخیم‌تر شده و کمک (نظامی) در این مورد ضروری است».

بر اساس این بیانیه، آلمان ارسال دو سامانه پدافند هوایی به اسلواکی را بر عهده گرفته است.

۱۹:۴۲ ۲۷.۱۲.۱۴۰۰

چهار کشور اروپای شرقی شامل بلغارستان، لتونی، لیتوانی و استونی در اقدامی هماهنگ ۲۰ دیپلمات روسی را اخراج کردند.

بلغارستان روز جمعه به ۱۰ دیپلمات روسی ۷۲ ساعت فرصت داد تا این کشور را ترک کنند. هم‌زمان، لیتوانی چهار دیپلمات و لتونی و استونی نیز هر کدام سه دیپلمات روسی را اخراج کردند.

اتهام این دیپلمات‌ها، فعالیتهای «خارج از حوزه وظیفه دیپلماتیک آنها» و توجیه حمله روسیه به اوکراین اعلام شده است.

الئونورا میتروفانوا، سفیر روسیه در بلغارستان، اخراج دیپلمات‌ها را «اقدامی غیرعادلانه» خوانده و تهدید به تلافی کرده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، نیز تهدید کرده است که اخراج «بی‌اساس» دیپلمات‌ها با پاسخ مناسب مواجه خواهد شد.

بلغارستان دو هفته پیش نیز دو دیپلمات روسی را اخراج کرده بود. دوشنبه هفته جاری نیز اسلواکی سه دیپلمات روسی را اخراج کرد.

۱۹:۰۲ ۲۷.۱۲.۱۴۰۰

رسانه دولتی چین روز جمعه گزارش دادند که شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری این کشور، در تماس ویدئویی با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، تاکید کرد که درگیری‌ها و تقابل‌هایی نظیر رخدادهای جاری در اوکراین، «به نفع هیچ‌کس نیست».

رئیس جمهوری چین در جریان این جلسه که کمتر از دو ساعت به طول انجامید، افزود: «بحران اوکراین چیزی نیست که بخواهیم شاهد آن باشیم.»

پکن تا کنون تهاجم نظامی روسیه به اوکراین را محکوم نکرده و از کاربرد لفظ «تجاوز» در این زمینه خودداری می‌کند ولی خواستار حل‌وفصل بحران جاری از طریق گفت‌وگو و مذاکره شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG