لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۵
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۰۳:۵۳ ۲۹.۱۲.۱۴۰۰

نیروهای روسی روز شنبه پیشروی‌های بیشتری در شهر محاصره شده ماریوپل کردند و درگیری‌های سنگین باعث شد که مقامات این بندر درخواست کمک‌های بیشتری از غرب بکنند.

سقوط ماریوپل یک دستاورد برای نیروهای روس محسوب می‌شود که بیش از سه هفته است خارج از شهرهای بزرگ کی‌یف متوقف شده و نتوانسته‌اند هیچ کدام آنها را تصرف کنند.

میخائیل ورشنین، افسر پلیس ماریوپول در پیامی ویدیویی برای رهبران اروپایی از یک خیابان ویران‌شده گفت: «کودکان و سالمندان دارند می‌میرند. شهر ویران شده و در شرف آن است که از روی زمین محو شود.»

نیروهای روس ارتباط ماریوپل با دریای آزوف را قطع کرده‌اند و سقوط این شهر، شبه‌جزیره کریمه را که روسیه ضمیمه خاک خود کرده است به مناطق شرقی مرتبط می‌کند که تحت تسلط جدایی‌طلبان حامی مسکو است.

وادیم دنیشنکو، مشاور وزیر کشور اوکراین، روز شنبه گفت که نیروهای اوکراینی و روسی بر سر کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل در حال جنگ هستند. او اظهار داشت: «یکی از بزرگ‌ترین کارخانجات فلزکاری اروپا در حال ویران شدن است.»

شورای شهر ماریوپل نیز در این روز ادعا کرد که سربازان روسی چندین هزار نفر از ساکنان این شهر و اغلب زنان و کودکان را به زور به روسیه برده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که شورای شهر ماریوپل نگفته که این شهروندان به کجای روسیه برده شده‌اند و این خبرگزاری هنوز نمی‌تواند آن را تایید کند.

۲۲:۰۲ ۲۸.۱۲.۱۴۰۰

رنگ لباس سه فضانورد روس در هنگام ورودشان به ایستگاه فضایی بین‌المللی حاشیه‌برانگیز شد. این فضانوردان لباس‌های زرد با حاشیه‌های آبی پوشیده بودند که شبیه رنگ پرچم اوکراین است و برخی این موضوع را به حمایت آنها از اوکراین یا مخالفت با جنگ تعبیر کردند.

با این حال آژانس فضایی روسیه گفته است لباس این فضانوردان بر اساس نشان دانشگاه باومان روسیه طراحی شده است و برداشت‌های مبنی بر حمایت آنها از اوکراین درست نیست.

۱۹:۳۰ ۲۸.۱۲.۱۴۰۰

روبرت هایک، وزیر انرژی آلمان برای مذاکره پیرامون جایگزین کردن بخشی از گاز وارداتی از روسیه، به قطر سفر کرده است.

او پیشتر هشدار داده بود که اگر آلمان تا زمستان سال آینده منابع جایگزین گاز نداشته باشد، قطع خرید گاز از روسیه باعث خواهد شد تامین انرژی بخش صنعتی و خانگی این کشور با مشکل مواجه شود.

آلمان سال ۲۰۲۱ حدود ۱۴۲ میلیارد متر مکعب واردات گاز داشت که بیش از ۴۰ درصد آن گاز روسیه بود.

قطر بزرگترین صادرکننده گاز مایع جهان است و سالانه ۱۱۰ میلیارد متر مکعب صادرات گاز دارد که ۳۰ درصد آن راهی اروپا می‌شود.

قبلا قطر اعلام کرده بود به توجه به قراردادهای بلندمدت با کشورهای آسیایی، تنها می‌تواند صادرات گاز مایع به اروپا را ۱۵ درصد افزایش دهد.

وزیر انرژی آلمان هفته گذشته نیز با هدفی مشابه، به نروژ، بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز در اروپا رفته بود.

۱۶:۵۵ ۲۸.۱۲.۱۴۰۰

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد اعلام کرد که نیروهای روسی از رسیدن امکانات امدادی به شهرهای محاصره‌شده اوکراین جلوگیری می‌کنند.

یاکوب کِرن، هماهنگ‌کننده کمک اضطراری، روز شنبه، ۲۸ اسفند، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه وضعیت شهرهای محاصره‌شده یا در شُرُف محاصره در اوکراین را «وخیم» اعلام کرد و از وجود چالش‌های زیادی برای رسیدن به این مناطق خبر داد.

به گفته آقای کِرن، تحویل تجهیزات اضطراری به شهر بندری محاصره‌شده «ماریوپل»، مناطق شمال شرق شهر خارکیف و مناطق شمال شرق شهر سومی تقریبا غیرممکن شده است.

هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری برنامه جهانی غذای سازمان ملل در ادامه تاکتیک روسیه در جلوگیری از ارسال کمک‌ به مناطق محاصره‌شده اوکراین را «در قرن ۲۱ غیرقابل قبول» عنوان کرد.

۱۵:۲۹ ۲۸.۱۲.۱۴۰۰

در پی انتشار خبری از سقوط یک فروند هواپیمای نظامی آمریکا در کشور نروژ، اکنون در روز شنبه رسانه‌های محلی از مرگ هر چهار سرنشین این هواپیما خبر می‌دهند.

خدمات اورژانس نروژ شامگاه جمعه،‌ ۲۷ اسفندماه، اعلام کرد که یک فروند هواپیمای نظامی ایالات متحده با چهار سرنشین در حین تمرین‌های ناتو سقوط کرده است.

۱۴:۲۵ ۲۸.۱۲.۱۴۰۰

مشاور رئیس جمهور اوکراین روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته تغییر عمده‌ای در وضعیت جبهه‌های نبرد ایجاد نشده است.

به گفته اُلکسی آرِستوویچ، حمله روسیه در حال حاضر بر سه منطقه متمرکز شده است: شهر ماریوپل در جنوب شرقی، شهرهای میکولایِف و خرسون در جنوب و شهر ایزیوم در شرق اوکراین.

۱۴:۲۳ ۲۸.۱۲.۱۴۰۰

شهردار ماریوپل در جنوب اوکراین روز شنبه خبر داد که جنگ خیابانی که در مرکز این شهر جریان دارد مانع تخلیه مردم از ویرانه تئاتر این شهر می‌شود.

با گذشت سه روز از حمله روسیه به ساختمان تئاتر ماریوپل که به پناهگاه غیرنظامیانِ بیشتر سالخورده و کودک تبدیل شده بود، روز جمعه خبر رسید که تنها ۱۳۰ نفر توانسته‌اند از این ویرانه خارج شوند.

این در حالی است که گزارش شده که تا ۱۵۰۰ نفر در این تئاتر پناه گرفته بودند.

حال به گفته شهردار ماریوپل، تنها زمانی که جنگ خیابانی در شهر فروکش می‌کند می‌توان این افراد را خارج کرد.

۱۳:۲۱ ۲۸.۱۲.۱۴۰۰

سازمان ناتو چند سامانه دفاع هوایی به کشور اسلوواکی، هم‌مرز با اوکراین، می‌فرستد.

قرار است سامانه دفاع هوایی پاتریوت از دو کشور آلمان و هلند به اسلوواکی منتقل شود.

پیشتر وزیر دفاع اسلوواکی وعده داده بود که سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ را به اوکراین ارسال کند.

در مقابل روسیه تهدید کرده است که هر گونه ارسال سلاح از اعضای ناتو به اوکراین را «هدف مشروع» تلقی کرده و آنها را نابود خواهد کرد.

۱۳:۱۷ ۲۸.۱۲.۱۴۰۰

شهر مسکو جمعه شب شاهد تجمع طرفداران جنگ در اوکراین در یک استادیوم بود.

طبق گزارش‌ها، حدود ۸۰ هزار نفر به طرفداری از تهاجم به اوکراین در استادیوم لوژنیکی مسکو جمع شده بودند.


ولادیمیر پوتین نیز در تلاش برای همراه کردن مردم کشورش با جنگی که تا همین الان میلیاردها دلار خرج داشته و کشور را به هدف بزرگ‌ترین رژیم تحریمی دنیا کرده است پنج دقیقه سخنرانی کرد.

پشت سکویی که آقای پوتین بر آن سخنرانی کرد شعار «برای جهانی بدون نازیسم» دیده می‌شد.

رئیس جمهور روسیه ادعا می‌کند که از جمله برای «نازی‌زدایی» از اوکراین و نابودی فاشیسم در این کشور به خاک اوکراین حمله کرده است.

او در سخنرانی‌اش ادعا کرد که در منطقه شرقی دونباس در اوکراین «یک نسل‌کشی» در جریان بود و او با هدف متوقف کردن آن به این کشور حمله کرده است.

۱۱:۲۸ ۲۸.۱۲.۱۴۰۰

روسیه روز شنبه خبر داد که در روز جمعه برای اولین بار از موشک مافوق صوت کینژال در خاک اوکراین استفاده کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از وزارت دفاع روسیه، ارتش این کشور روز جمعه از جدیدترین موشک کینژال برای تخریب یک انبار مهمات و تسلیحات در غرب اوکراین بهره گرفته است.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه ادعا شده است که یک «انبار زیرزمینی بزرگ» در روستای دِلیاتین در منطقه ایوانوفراکیوسک وجود داشته که در آن موشک و مهمات نگهداری می‌شده است.

روز جمعه خبر رسید که روسیه یک کارگاه تعمیر هواپیما را در لویو در غرب اوکراین و در ۷۰ کیلومتری مرز لهستان تخریب کرده است، اما خبری از حمله‌ای دیگر به غرب اوکراین منتشر نشد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG