لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۱۴:۴۸ ۲۹.۱۲.۱۴۰۰

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز یکشنبه از چین خواست تا در محکومیت تهاجم روسیه به اوکراین به کشورهای غربی بپیوندد.

او به ساندی تایمز گفت: «هر چه زمان می‌گذرد و با افزایش تعداد جنایات روسیه، نادیده گرفتن فعالانه یا منفعلانه تهاجم پوتین برای افراد دشوارتر و شرم‌آورتر می‌شود.»

بوریس جانسون گفت اکنون کشورهایی که هنوز علیه تهاجم پوتین اعلام موضع نکرده‌اند با «معضلات قابل توجهی» روبه‌رو شده‌اند و در پکن نیز آثاری از تردید در مورد موضع دولت چین در این ارتباط «دیده می‌شود.»

اوکراین روز شنبه پس از کشته شدن ده‌ها غیرنظامی دیگر در حملات جدید روسیه، از چین خواست تا «بربریت روسیه» را محکوم کند.

اوکراین و ایالات متحده نگران ارسال کمک‌های نظامی چین به روسیه یا کمک به مسکو برای دور زدن تحریم‌های غرب هستند.

۱۳:۱۶ ۲۹.۱۲.۱۴۰۰
  • مقامات اوکراینی: ارتش روسیه در شهر بندری محاصره‌شده ماریوپل یک مدرسه را که حدود ۴۰۰ نفر در آن پناه گرفته بودند، بمباران کرده است.
  • رئیس‌جمهور اوکراین شیوه حملات نیروهای روسی به مرکز شهر ماریوپل را «جنایت جنگی» نامید
  • سازمان ملل اعلام کرد که از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین دست‌کم ۸۴۷ غیرنظامی در اوکراین کشته و شش و نیم میلیون نفر در داخل این کشور آواره شده‌اند.
  • ارتش اوکراین از احتمال خطر حمله به منطقه «ولین» در غرب این کشور از مبدأ بلاروس خبر می‌دهد.
۱۳:۱۴ ۲۹.۱۲.۱۴۰۰
  • بنا بر اعلام وزارت دفاع بریتانیا، روسیه تاکنون نتوانسته است کنترل حریم هوایی اوکراین را به‌دست‌آورد.
  • چین اعلام کرد که طرفدار «حفظ صلح و مخالفت با جنگ» است و گذشت زمان «ثابت خواهد کرد» که مواضع این کشور در مورد جنگ اوکراین «در سمت درست تاریخ» قرار گرفته است.
  • استرالیا در راستای افزایش تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل گسترش حملات به اوکراین، صادرات آلومینا و بوکسیت را با هدف محدود کردن ظرفیت تولید آلومینیوم در این کشور ممنوع کرد.
  • رئیس‌جمهور اوکراین دستور تعلیق فعالیت ۱۱ حزب سیاسی مرتبط با روسیه را صادر کرد.
۱۲:۰۱ ۲۹.۱۲.۱۴۰۰

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز یکشنبه به روزنامه حریت ترکیه گفت که روسیه و اوکراین در حال نزدیک‌تر شدن به توافق بر سر موضوعات «بحرانی» هستند و تقریباً در مورد برخی موضوعات به توافق رسیده‌اند.

آقای چاووش‌اوغلو همچنین ابراز امیدواری کرد که اگر طرفین از پیشرفتی که در جهت توافق حاصل کرده‌اند قدمی به عقب برندارند، این روند به آتش‌بس بینجامد.

۱۰:۵۰ ۲۹.۱۲.۱۴۰۰

ایالات متحده به‌طور غیررسمی از ترکیه خواسته است که احتمال ارسال سامانه‌های پدافند موشکی اس-۴۰۰ ساخت روسیه به اوکراین را برای کمک به این کشور برای مقابله با نیروهای نظامی روسیه بررسی کند.

سه منبع آگاه شامگاه شنبه، ۲۸ اسفند در گفت‌وگو با رویترز این خبر را اعلام کرده و گفته‌اند که این درخواست به صورت غیررسمی در جریان سفر وندی شرمن معاون، وزیر خارجه آمریکا به ترکیه در اوایل ماه جاری میلادی و چند روز پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین مطرح شده است.

مقامات ترکیه تاکنون دربارهٔ این موضوع اظهار نظری نکرده‌اند.

دولت بایدن پیشتر از متحدانی که از تجهیزات و سامانه‌های ساخت روسیه از جمله اس-۳۰۰ و اس-۴۰۰ استفاده می‌کنند، خواسته بود که این تجهیزات نظامی را برای مقابله با تهاجم روسیه به اوکراین منتقل کنند.

۰۶:۵۵ ۲۹.۱۲.۱۴۰۰


ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، گفت که محاصره ماریوپل به‌خاطر آن‌چه وی جنایات جنگی ارتش روسیه نامیده است در تاریخ ثبت خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی بامداد یکشنبه در یک نطق ویدیویی برای ملت اوکراین گفت: «چنین کاری با یک شهر صلح‌طلب، کاری که اشغال‌گران کرده‌اند، ترور است و برای قرن‌ها در یادها باقی خواهد ماند.»

آقای زلنسکی به اوکراینی‌ها گفت که مذاکرات کنونی با روسیه «ساده و خوشایند نیست، اما لازم است».

وی افزود که با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز شنبه درباره روند این مذاکرات صحبت کرده است.

آقای زلنسکی تاکید کرد: «اوکراین همواره به دنبال یک راه‌حل صلح‌آمیز بوده. علاوه بر این، ما هم‌اکنون طالب صلح هستیم.»

او در عین حال گفت که ارتش روسیه حتی در برخی مناطق اجساد سربازان خود را هم جمع‌آوری نمی‌کند.

رئیس جمهوری اوکراین اظهار داشت: «در مناطقی که نبردهای شدیدی درگرفته است، اجساد سربازان روسی در امتداد خط دفاعی ما روی هم کپه شده‌اند. و هیچ کس این اجساد را جمع نمی‌کند.»

او از جمله جنگ در نزدیکی چورنوبایفکا در جنوب اوکراین را مثال زد، جایی که نیروهای اوکراینی توانسته‌اند مواضع خود را حفظ کنند و شش بار تهاجم روس‌ها را خنثی سازند و روس‌ها با این حال همچنان «مردم خود را به قتل‌گاه می‌فرستند».

۰۶:۳۴ ۲۹.۱۲.۱۴۰۰

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز شنبه از سوئیس خواست تا اقدامات بیشتری علیه اولیگارش‌های روس انجام دهد که به گفته او، با پول خود به تهاجم نظامی مسکو کمک می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای زلنسکی به حاضران در یک تظاهرات ضدجنگ در شهر برن گفت، بانک‌های سوئیسی جایی هستند که «پول کسانی که این جنگ را به راه انداختند» در آن خوابیده شده و حساب‌های بانکی آنها باید مسدود شود.

وی اظهار داشت، شهرهای اوکراینی «به دستور کسانی که در اروپا، در شهرهای زیبای سوئیس زندگی می‌‌کنند و در شهرهای شما ملک و املاک دارند در حال ویران شدن هستند. واقعا حقش است که این امتیاز از آنها سلب شود.»

کشور بی‌طرف سوئیس که عضو اتحادیه اروپا نیست، تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه اشخاص و نهادهای روسی، از جمله مسدود شدن حساب‌های آنها در بانک‌های سوئیسی را به‌طور کامل پذیرفته است.

۰۵:۴۱ ۲۹.۱۲.۱۴۰۰

مقامات شهر خارکیف می‌گویند که از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تاکنون دست‌کم ۲۶۰ شهروند غیرنظامی در درگیری‌های اطراف این شهر کشته شده‌اند.

به گفته مقامات قضایی خارکیف، ۱۴ کودک نیز در میان کشته‌شدگان هستند.

شهر خارکیف با جمعیتی حدود یک و نیم میلیون نفر در شمال شرق اوکراین تحت محاصره نیروهای روسیه قرار دارد.

طبق گزارش، آژانس اطلاعات مستقل اوکراین، خارکیف روز شنبه نیز هدف حملات سنگین توپخانه روس‌ها قرار گرفت به طوری که ساختمان‌های مسکونی بسیاری در آن ویران شد و آتش گرفت.

خبرگزاری آلمان می‌نویسد که امکان بررسی مستقل اطلاعات این گزارش را نداشته است.

۰۵:۳۱ ۲۹.۱۲.۱۴۰۰

برآوردها حاکی است در حمله موشکی روز جمعه روسیه به میکولائیف حدود ۴۰ تفنگدار دریایی اوکراین کشته شده‌اند.

امدادگران همچنان در حال جست‌وجو در ویرانه‌های به جا مانده از حمله موشکی روسیه به پادگان تفنگداران دریایی اوکراین در شهر میکولائیف هستند. فرمانده منطقه گفته است که تفنگدارن هنگام حمله در خواب بودند.

هنوز مشخص نیست چند تفنگدار دریایی هنگام حمله در آنجا بودند و جست‌وجو برای نجات بازماندگان ادامه دارند. اما یک مقام ارشد ارتش اوکراین به شرط عدم انتشار نام وی به روزنامه نیویورک‌تایمز گفت که طبق برآوردها حدود ۴۰ تفنگدار دریایی در این حمله کشته شده‌اند.

حمله روز جمعه به پادگان تفنگداران دریایی یکی از مرگبارترین حملات به نیروهای اوکراینی در طول این جنگ بوده است.

۰۴:۲۳ ۲۹.۱۲.۱۴۰۰

ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین، اعلام کرد که عملیات تخلیه شهرهای محاصره شده اوکراین روز شنبه از طریق هشت مسیر تعیین‌شده انسان‌دوستانه انجام شد و در مجموع ۶۶۲۳ نفر از این شهرها خارج شدند.

به گفته او، از این تعداد، ۴۱۲۸ نفر از ماریوپل خارج و به زاپروژیا در شمال غرب اوکراین برده شدند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG