لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۷
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۱۵:۳۳ ۱.۱.۱۴۰۱

شهردار اودسا نیروهای روسی را به حمله به ساختمان‌های مسکونی در حومه این شهر بندری دریای سیاه متهم کرد.

شهر تاریخی و توریستی اودسا در اوکراین تاکنون از حملات روس‌ها در امان مانده بود و این اولین حمله گزارش شده به این شهر از زمان آغاز تهاجم روسیه است.

شورای شهر اودسا خبر داده است که این حمله تلفات جانی نداشته است، اما بنا بر گزارش‌ها، این گلوله‌باران ساختمان‌های حومه شهر باعث آتش‌سوزی شده است.

گنادی تروخانوف، شهردار اودسا، گفت: «اینها ساختمان‌های مسکونی هستند که در آن افراد صلح‌جو زندگی می‌کنند.»

۱۰:۲۴ ۱.۱.۱۴۰۱

نیوزیلند می‌گوید ۵ میلیون دلار نیوزیلند (۳٫۴۶ میلیون دلار) دیگر در قالب بودجه و کمک نظامی غیر کُشنده به اوکراین ارائه خواهد کرد.

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند گفت این کمک شامل سوخت، جیره غذایی، تجهیزات ارتباطی و کیت‌های کمک‌های اولیه و تجهیزات تاکتیکی مانند جلیقه‌های زرهی و کلاه ایمنی و می‌شود.

۰۵:۱۰ ۱.۱.۱۴۰۱

روسیه از اوکراینی‌ها در شهر محاصره‌شده ماریوپل خواست که در ازای ایجاد یک مسیر امن برای خروج از شهر، اسلحه‌های خود را زمین بگذارند، اما اوکراین این خواسته را رد کرد.

به گفته مقامات اوکراینی، خواسته روسیه ساعاتی پس از بمباران یک مدرسه هنر که در آن حدود چهارصد نفر پناه گرفته بودند، مطرح شد.

ژنرال روسی میخائیل میزینتسف گفته است که اجازه می‌دهد دو مسیر امن از ماریوپل به سمت روسیه در شرق یا نقاط دیگر اوکراین در غرب باز شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روسیه به ساکنان ماریوپل تا ساعت پنج صبح دوشنبه مهلت داده تا به این پیشنهاد پاسخ بدهند و پرچم سفید بلند کنند. اما روسیه نگفته است که در صورت رد این پیشنهاد دست به چه اقدامی خواهد زد.

با این حال ایرینا ورشچکوک، معاون نخست وزیر اوکراین، آن را رد کرده است. او به خبرگزاری پراودای اوکراین گفت: «حرف تسلیم و زمین گذاشتن اسلحه را هم نباید زد. ما این را به طرف روسی اطلاع دادیم. من برایشان نوشتم که به جای وقت تلف کردن سر هشت صفحه نامه، فقط مسیر را باز کنید.»

پیوتر آندریوشچنکو، شهردار ماریوپل نیز این پیشنهاد را رد کرد و در فیسبوک نوشت که برای پاسخ دادن و فحش دادن به روس‌ها نیازی ندارد که تا صبح صبر کند.

۰۴:۱۱ ۱.۱.۱۴۰۱

ارتش اوکراین اعلام کرد که فعالیت‌های پهپادی روسیه بر فراز شهر بندری اودسا و نواحی اطراف آن در روز یکشنبه افزایش یافت.

ماکسیم مارچنکو، فرمانده ارتش منطقه اودسا گفت: «هر چند همه چیز آرام است و حملاتی رخ نداده است.»

وی همچنین عنوان کرد نیروی هوایی اوکراین به پهپادهای دشمن شلیک کرده است.

این مقام نظامی اظهار داشت: «این امر تایید شده که تا حالا برخی از این پهپادها سرنگون شده‌اند.»

اودسا از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تا حد زیادی از حملات روس‌ها در امان بوده است.

۰۲:۳۳ ۱.۱.۱۴۰۱

روبرت هابک وزیر انرژی آلمان که به دوحه سفر کرده است، روز یکشنبه ۲۹ اسفند از امضای قرارداد بلندمدت واردات گاز از قطر خبر داد.

او بدون اشاره به جزئیات قرارداد، اعلام کرد که این اقدام، راهی برای برون‌رفت از وابستگی آلمان به انرژی وارداتی از روسیه خواهد شد.

این مقام آلمانی گفت: «ما شاید امسال باز هم به گاز روسیه نیازمند باشیم، اما در آینده نخواهیم بود.»

۰۰:۰۵ ۱.۱.۱۴۰۱

مقامات روسی روز یکشنبه تایید کردند که معاون فرمانده ناوگان دریای سیاه روسیه در جریان نبرد در شهر بندری محاصره‌شده ماریوپل در جنوب اوکراین کشته شده است.

میخائیل رازوُژایف، فرماندار سِواستوپل، در بیانیه‌ای در تلگرام گفت: «ناخدا یکم آندری نیکولایویچ پالی در نبرد برای آزادسازی ماریوپل از دست نازی‌های اوکراینی کشته شد».

«سواستوپل» شهری بندری در کریمه است - که در سال ۲۰۱۴ به قلمرو روسیه ضمیمه شد - و پایگاه ناوگان دریای سیاه روسیه است.

مسکو که از ۲۴ فوریه عملیات نظامی خود در اوکراین را آغاز کرده است، اصرار دارد این اقدام را «عملیات ویژه نظامی» بخواند.

دستگاه تبلیغاتی کرملین مدعی است که این تهاجم با هدف «نازی‌زدایی» و «غیرنظامی کردن» اوکراین صورت گرفته است و روسیه قصد ندارد کشور همسایه را تصرف کند.

این ادعاها در شرایطی مطرح می‌شود که بنابر اعلام مقامات غربی و منابع حقوق بشری، گزارش‌های موثقی در مورد ارتکاب «جنایات جنگی» توسط روسیه در خاک اوکراین به دست آمده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیروهای روسی در چهار هفته گذشته، جمعیت غیرنظامیان و نواحی غیرنظامی در خاک اوکراین را هدف حملات خود قرار داده‌اند.

یکاترینا آلتابایوا، قانونگذار سواستوپل در مجلس علیای پارلمان روسیه، نیز خبر کشته شدن این نظامی روسی را تایید کرده است.

وزارت دفاع روسیه اما تا کنون واکنشی به این اظهارات نشان نداده است.

۲۳:۳۶ ۲۹.۱۲.۱۴۰۰

رئیس‌جمهوری اوکراین از عدم تمایل اسرائیل به فروش سیستم دفاعی گنبد آهنین به اوکراین انتقاد کرد.

ولودیمیر زلنسکی عصر یکشنبه همچنین حمله روسیه به اوکراین را با «راه‌حل نهایی» آلمان نازی برای نابودی یهودیان یا هولوکاست مقایسه کرد.

او که به صورت آنلاین در برابر «کنست» اسرائیل صحبت می‌کرد گفت: «همه می‌دانند که گنبد آهنین، سیستم‌ دفاع موشکی اسرائیل بهترین است، و قطعا می‌تواند کمک کند، و جان اوکراینی‌ها و یهودیان اوکراینی را نجات دهد».

آقای زلنسکی در سخنرانی خود این پرسش را مطرح کرد که «چرا اوکراین نمی‌تواند از اسرائیل سلاح دریافت کند، و چرا اسرائیل تحریم‌های قدرتمندی را علیه روسیه اعمال نکرده است یا بر تجارت روسیه فشار نمی‌آورد؟»

نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل تلاش می‌کند که کشورش در قبال تهاجم روسیه به اوکراین رویکردی بی‌طرفانه در پیش بگیرد و در عین حال خواستار میانجی‌گری در این مناقشه شده است.

او دو هفته پیش در همین زمینه در مسکو با ولادیمیر پوتین دیدار کرد.

۲۰:۲۵ ۲۹.۱۲.۱۴۰۰

ترکیه می‌گوید که آماده میزبانی دیدار ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، و ولادیمیر پوتین است.

وزارت خارجه ترکیه همچین ابراز اطمینان کرد که دو طرف به توافق نزدیک شده‌اند.

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، به خبرنگاران در آنتالیا گفت که البته با ادامه جنگ، دستیابی به توافق آسان نخواهد بود.

همزمان با تلاش‌های آنکارا برای ایفای نقش میانجی بین مسکو و کی‌یف، این مقام ارشد ترکیه در روزهای گذشته به روسیه و اوکراین سفر کرد.

او پیشتر به روزنامه «حریت» گفته بود که روسیه و اوکراین به توافق بر سر مسائل «بحران‌ساز» نزدیک‌تر شده‌اند.

۱۸:۴۷ ۲۹.۱۲.۱۴۰۰

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز یک‌شنبه بار دیگر درخواست مذاکره با همتای روس خود را تکرار کرد و به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت که مذاکرات تنها راه برای «پایان دادن به این جنگ» است.

آقای زلنسکی در چهارمین هفته تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، در گفت‌وگو با این شبکه آمریکایی تصریح کرد: «من آماده مذاکره با او (ولادیمیر پوتین) هستم».

او گفت: «اگر فقط یک درصد شانس برای توقف این جنگ وجود داشته باشد، به نظرم باید از این فرصت استفاده کنیم ... تا امکان مذاکره، امکان گفت‌وگو با پوتین را داشته باشیم».

درخواست دوباره رئیس جمهوری اوکراین برای گفت‌وگوهای صلح در شرایطی می‌شود که او و سایر اوکراینی‌ها، روسیه را به ارتکاب «جنایات جنگی» متهم کرده‌اند.

بر اساس گزارش مقام‌های اوکراین، «نیروهای متجاوز روسیه مدرسه‌ای را که در آن حدود ۴۰۰ نفر در شهر محاصره‌شده ماریوپل پناه گرفته بودند، بمباران کردند».

ولودیمیر زلنسکی ضمن تکرار هشدار خود مبنی بر احتمال گسترش جنگ روسیه در اوکراین به سراسر دنیا افزود: «نیروهای روسی آمده‌اند تا ما نابود کنند، تا ما را به قتل برسانند».

۱۵:۵۰ ۲۹.۱۲.۱۴۰۰

پاپ فرانسیس گفت که جنگ روسیه علیه اوکراین جنگی «نفرت‌انگیز، بی‌رحمانه، غیرانسانی و حرمت‌شکنانه» است و آن را محکوم کرد.

رهبر کاتولیک‌های جهان روز یکشنبه خطاب به هزاران نفر در میدان سنت پیتر واتیکان گفت که این «قتل‌عام بی‌معنا» هر روز جنایات بیشتری را به همراه دارد.

پاپ فرانسیس با ذکر این‌که در اوکراین «این هفته دوباره موشک، بمب بر سر افراد مسن، کودکان و مادران باردار بارید» از «همه بازیگران جامعه بین‌المللی» خواست تا برای پایان دادن به جنگ تلاش کنند.

این شدیداللحن‌ترین سخنان پاپ در این ارتباط از زمان تهاجم روسیه به اوکراین است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG