لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۴
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۱۴:۰۴ ۲.۱.۱۴۰۱

بر اساس آخرین برآورد آژانس پناهندگان سازمان ملل، تعداد شهروندان اوکراینی که پس از تهاجم نظامی روسیه مجبور شده‌اند به دیگر کشورها پناه ببرند، به بیش از ۳ و نیم میلیون نفر رسیده است.

بر اساس این گزارش، بیش از دو میلیون نفر از شهروندان اوکراینی از مرز لهستان خارج شده‌اند.

همچنین دفتر حقوق بشر سازمان ملل گزارش داده است که تجاوز نظامی روسیه به اوکراین تا روز ۱۹ مارس، منجر به کشته‌شدن بیش از ۹۰۰ غیرنظامی و زخمی‌شدن نزدیک به ۱۵۰۰ تن دیگر شده است.

این در حالی است که روسیه مدعی است به اماکن غیرنظامی در اوکراین حمله نمی‌کند.

پیش از این، رهبران اوکراین بارها نیروهای روسیه را به آتش گشودن بر روی معترضان غیرمسلح، از جمله در شهر اشغال‌شده خرسون متهم کرده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز سه‌شنبه گفت: «اشغال‌گران به مردمی که بدون هیچ سلاحی برای اعتراض مسالمت‌آمیز به خیابان‌ها آمده بودند، شلیک کردند».

در روزهای گذشته، ویدیوهای متعددی در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن تلگرام منتشر شده است که نشان می‌دهد نیروهای روسی در شهر خرسون، مردم معترض به اشغال این شهر را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.

۱۰:۵۲ ۲.۱.۱۴۰۱

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، می‌گوید در جریان تهاجم روسیه به اوکراین، نیروهای روسیه «جنایت جنگی» مرتکب شده‌اند.

او گفت «شواهد آشکاری» در این زمینه وجود دارد و تحقیقات برای کامل کردن اسناد ادامه دارد.

سخنگوی پنتاگون همچنین از بمباران کور شهرهای مختلف اوکراین به عنوان استراتژی عامدانه روسیه نام برد.

جان کربی با اشاره به اینکه پس از حدود چهار هفته، نیروهای نظامی روسیه نتوانسته‌اند به اغلب اهداف خود دست یابد، گفت تشدید بمباران شهرها، راهی است که روس‌ها برای مقابله با خشم خود پیدا کرده‌اند.

۰۶:۲۹ ۲.۱.۱۴۰۱

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، شامگاه دوشنبه گفت که او آماده است تا درباره تعهد کی‌یف مبنی بر عدم عضویت در ناتو به شرط آتش‌بس، خروج نیروهای روسی و تضمین امنیت کشور با مسکو مذاکره کند.

وی در مصاحبه‌ای با شبکه‌های تلویزیونی اوکراین گفت: «این مصالحه برای همه است: برای غرب که نمی‌داند با ما در رابطه با ناتو چه کار بکند، برای اوکراین که خواستار تضمین امنیتی‌ست، و برای روسیه که نمی‌خواهد ناتو بیشتر از این گسترش یابد.»

آقای زلنسکی همچنین درخواست خود برای گفت‌وگوی مستقیم با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، را تکرار کرد. او گفت، تا زمانی که با پوتین دیدار نکند، غیرممکن است که بتوان فهمید روسیه اصلا خواستار توقف جنگ هست یا نه.

زلنسکی گفت که کی‌یف پس از آتش‌بس و اقداماتی در جهت ارائه تضمین‌های امنیتی آماده بحث درباره شرایط کریمه و منطقه شرقی دونباس است که جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه آن را در اختیار دارند.

۰۵:۴۰ ۲.۱.۱۴۰۱

رهبران اوکراین نیروهای روسیه را به آتش گشودن بر روی معترضان غیرمسلح در شهر اشغال‌شده خرسون متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز سه‌شنبه گفت: «اشغال‌گران به مردمی که بدون هیچ سلاحی برای اعتراض مسالمت‌آمیز به خیابان‌ها آمده بودند، شلیک کردند.»

ویدیوهای متعددی که در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن تلگرام منتشر شده است، شهروندان اوکراینی را نشان می‌دهد که در میدان آزادی خرسون جمع شده‌اند و علیه اشغال شهر خود توسط روسیه شعار می‌دهند. ده‌ها زن و مرد در این ویدیوها پرچم‌های آبی و زرد اوکراین را به دور خود پیچیده‌اند و از نیروهای روس می‌خواهند که به کشور خودشان بازگردند، اما این جمع در پی تیراندازی و پرتاب بمب‌های صوتی از محل می‌گریزند.

برخی از این ویدیوها سربازان روسی را نشان می‌دهند که در حال تیراندازی هوایی هستند. با این حال ویدیویی نیز منتشر شده است که در آن گروهی از اوکراینی‌ها یک مرد سالخورده را در حالی که مجروح شده است، حمل می‌کنند.

یوری سوبولفسکی، یک مقام محلی، گفت که آن مرد سالخورده به شدت از ناحیه پا مجروح شده و خون زیادی را از دست داده است.

دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین، نیز روز دوشنبه ویدیویی را از این رخداد در توییتر منتشر کرد.

آقای کولبا نوشت: «جنایتکاران جنگی روسیه در خرسون به روی مردمی که علیه مهاجمان دست به تظاهرات مسالمت‌آمیز زده بودند، آتش گشودند.»

وی افزود: «این چهره کریه روسیه است، مایه ننگ بشریت. ما باید روسیه را متوقف کنیم. تحریمشان کنید، منزوی‌شان کنید، این جنایتکاران جنگی را وادار به پاسخ‌گویی کنید.»

خرسون با جمعیتی حدود ۳۰۰ هزار نفر نخستین شهر بزرگی است که روسیه از آغاز تهاجم نظامی خود به اوکراین توانسته آن را تصرف کند.

۰۵:۰۳ ۲.۱.۱۴۰۱

پنتاگون روز دوشنبه از روسیه به‌خاطر حملات «بدون استثنای» آنها به شهروندان غیرنظامی اوکراین انتقاد کرد.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده، اظهار داشت: «خواه با موشک‌های کروز، خواه با موشک‌های بالستیک یا آتش توپخانه، آنها شهرهایی را که به زور می‌خواهند تسلیم شوند به شدت درهم‌می‌کوبند.»

وی افزود: «این امر به تلفات بیشتر غیرنظامیان، ویرانی نواحی مسکونی بیشتر و بیمارستان‌ها و مدارس بیشتر منجر می‌شود و شمار قربانیان بی‌گناه را افزایش می‌دهد.»

آقای کربی گفت که نمی‌تواند بگوید آیا این بخشی از استراتژی روسیه است.

هفته گذشته جو بایدن و آنتونی بلینکن، رئیس جمهور و وزیر خارجه ایالات متحده، روسیه را به جنایت جنگی محکوم کردند اما گفتند که این نظر شخصی آنهاست. دولت ایالات متحده هنوز به‌طور رسمی درباره جنایت جنگی صحبت نکرده است.

۰۲:۵۰ ۲.۱.۱۴۰۱

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز دوشنبه گفت، اتهام‌زنی‌های مسکو مبنی بر این که کی‌یف تسلیحات بیولوژیک و شیمیایی در اختیار دارد، دروغ هستند و نشان می‌دهد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در حال بررسی امکان استفاده از آنها در جنگ علیه اوکراین است.

آقای بایدن اظهار داشت، پوتین راهی برای فرار ندارد و از این رو با اظهاراتی دروغین نظیر این که ما در آمریکا و اروپا تسلیحات بیولوژیک شیمیایی داریم، در حال منحرف کردن اذهان از برنامه‌هایی است که قصد انجامش را دارد.

وی افزود: «آنها همچنین می‌گویند که اوکراین تسلیحات بیولوژیک و شیمیایی در اختیار دارد. این نشانه واضحی است که او در حال ارزیابی استفاده از هر دوی آنهاست.»

۲۰:۰۸ ۱.۱.۱۴۰۱

وزیر خارجه اوکراین از کشته شدن یک بازمانده ۹۶ ساله اردوگاه نازی‌ها در بمباران ارتش روسیه در شهر خارکیف خبر داد.

دمیتری کولبا روز دوشنبه اول فروردین در توئیتی نوشت: «بوریس رومانچنکو، ۹۶ ساله، از چهار اردوگاه کار اجباری نازی‌ها جان سالم بدر برد: بوخنوالد، پینه‌مونده، میتلبائو- دورا، برگن- بلسن. او تا همین اواخر زندگی آرامی در خارکیف داشت. روسیه جمعه گذشته خانه‌اش را بمباران کرد و او کشته شد. جنایت ناگفتنی. از هیتلر جان سالم بدر برد، پوتین او را به قتل رساند».

۲۰:۰۰ ۱.۱.۱۴۰۱

«هرگز احساس لرزیدن زمین مثل این نداشته‌ام... آن‌ها در حال نابود کردن شهر من هستند».

مردم کی‌یف پس از حمله هوایی گسترده روسیه که باعث تخریب یک مرکز خرید و همچنین هدف قرار دادن ساختمان‌های مسکونی شد، شوکه شده‌اند.

گزارش ویدئویی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی را در این زمینه ببینید:

۱۸:۱۷ ۱.۱.۱۴۰۱

یک مقام وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد ایالات متحده نمی‌تواند به‌طور مستقل ادعای روسیه در ابتدای هفته، مبنی بر شلیک موشک‌های فراصوت به یک هدف اوکراینی، را تایید یا رد کند.

این مقام که نامش فاش نشده است، افزود با این حال استفاده از چنین سلاحی از نقطه‌نظر نظامی اهمیت چندانی ندارد.

به گزارش رویترز، او اظهار داشت: «به‌نظر می‌رسد آن‌ها تلاش می‌کنند پیامی به غرب بفرستند. با این حال از نظر نظامی، ارزش عملیاتی چندانی ندارد».

۱۸:۰۹ ۱.۱.۱۴۰۱

وزیر دفاع اوکراین می‌گوید روسیه در اوکراین دست به تروریسم دولتی می‌زند و برای حمله سراغ دیگر کشورها خواهد رفت.

اولکسی رزنیکوف که به لندن سفر کرده است روز دوشنبه در یک نشست خبری مشترک با بن والاس، همتای بریتانیایی خود، گفت: از زمان تهاجم روسیه ۱۵۰ کودک اوکراینی کشته شده‌اند، بیش از ۴۰۰ مدرسه و مهد کودک ویران و بیش از ۱۱۰ بیمارستان تخریب شده است.

او اظهار داشت: «این تروریسم دولتی است. به همین دلیل باید کرملین را متوقف کرد، زیرا پا را از این فراتر می‌گذارد. آن به کشورهای دیگر حمله خواهد کرد».

خبرگزاری رویترز می‌گوید که وزیر دفاع اوکراین هیچ سندی برای تایید ادعای خود نداد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG