لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۲۱:۴۲ ۲.۱.۱۴۰۱

ایالات متحده روز سه‌شنبه اعلام کرد که پیشروی ارتش روسیه در سراسر خاک اوکراین به‌دلیل مشکلات عمده تدارکاتی کند شده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، یک مقام ارشد پنتاگون که نخواست نامش فاش شود، گفت این کمبودها فقط به مسئله غذا و سوخت ختم نمی‌شود بلکه شامل تجهیزات مناسب برای هوای سرد هم می‌شود.

او گفت: «ما نشانه‌هایی دریافت کرده‌ایم که برخی از نیروهای روس واقعاً از سرما آسیب دیده و به دلیل سرمازدگی از صحنه نبرد خارج شده‌اند».

این مقام وزارت دفاع آمریکا مشکلات لجستیکی سربازان روس را به مقاومت ادامه‌دار اوکراینی‌ها و برنامه‌ریزی ضعیف ارتش روسیه نسبت داد.

او گفت که نیروهای روس در برقراری ارتباط بین یکدیگر نیز مشکل دارند.

۲۱:۳۶ ۲.۱.۱۴۰۱

شرکت انرژی توتال فرانسه روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که از پایان سال جاری میلادی دیگر نفت و فرآورده‌های نفتی از روسیه خریداری نخواهد کرد.

شرکت توتال همچنین اعلام کرد که از تمامی تحریم‌های کنونی و آینده اروپا علیه روسیه به‌طور کامل پیروی خواهد کرد و به تدریج فعالیت‌های خود را در روسیه به حالت تعلیق درخواهد آورد.

پیش از توتال، شرکت‌های بزرگ نفتی شل و بریتیش پترولیوم نیز برنامه‌ریزی برای خروج خود از پروژه‌های نفت‌وگاز روسیه را اعلام کرده بودند.

روز سه‌شنبه ماروش شفچوویچ، معاون رئیس کمیسیون اروپا گفت که اتحادیه اروپا می‌تواند از قدرت اقتصادی ترکیبی خود برای مذاکره در مورد قراردادهای گازی جدید برای پایان دادن به وابستگی انرژی به روسیه استفاده کند.

به گفته او، رهبران اتحادیه اروپا قرار است در جلسه روز پنج‌شنبه خود خواستار خرید مشترک گاز و هیدروژن از ایالات متحده، قطر و کشورهای دیگر شوند.

۱۹:۱۶ ۲.۱.۱۴۰۱

سفارت آمریکا در کی‌یف به نقل از وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد که دو هزار ۳۸۹ کودک اوکراینی به‌طور غیرقانونی از مناطق تحت کنترل روسیه در استان‌های لوهانسک و دونتسک به روسیه برده شده‌اند.

سفارت ایالات متحده در این باره گفت: «این کمک نیست، آدم‌ربایی است».

علاوه بر انتشار گزارش‌هایی مبنی بر انتقال اجباری غیرنظامیان توسط نیروهای روسی به سمت مناطق جداشده تحت کنترل روسیه در دونباس، در شرق اوکراین، کی‌یف مسکو را به اخراج غیرقانونی کودکان از ماریوپل نیز متهم کرده است.

ایرینا وندیکتووا، دادستان کل اوکراین، در پیامی نوشته‌ است: «نیروهای روسی نه تنها کودکان ما را هدف قرار داده و می‌کشند، بلکه آن‌ها را به زور به فدراسیون روسیه منتقل می‌کنند».

۱۹:۰۷ ۲.۱.۱۴۰۱

معاون نخست‌وزیر اوکراین می‌گوید دست‌کم ۱۰۰ هزار نفر از مردم شهر محاصره‌شده ماریوپل خواستار خروج از این شهر هستند ولی به‌دلیل عدم وجود مسیرهای امن قادر به این کار نیستند.

ایرینا ورشچوک گفت گلوله‌باران شهر توسط ارتش روسیه همچنین مانع دسترسی نیروهای امدادی به محل سالن تئاتر بمباران‌شده ماریوپل شده است. مقامات شهر می‌گویند هنگامی که این محل بمباران شد صدها تن در زیرزمین آن پناه گرفته بودند.

روسیه مدعی است که به این سالن حمله نکرده و غیرنظامیان را هدف قرار نداده است.

۱۸:۵۴ ۲.۱.۱۴۰۱

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف روز سه‌شنبه از انتقال موقت فعالیت‌های خود به شهر کیشینائو، پایتخت جمهوری مولداوی، خبر داد.

سفارت ایران دلیل این اقدام را عدم امکان تداوم فعالیت در پایتخت اوکراین تا عادی شدن اوضاع اعلام کرده است.

به گفته سفارت، تعداد زیادی از ایرانیان اکنون در مولداوی به‌سر می‌برند و این اقدام می‌تواند انتقال ایرانیان گریزان از جنگ اوکراین را تسهیل کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، تاکنون دو هواپیما از تهران به ورشو رفته‌اند تا دانشجویان و اتباع ایرانی مقیم اوکراین را به ایران بازگرداند.

در روزهای اول تهاجم روسیه به اوکراین بسیاری از ایرانیان مقیم اوکراین از عملکرد ضعیف وزارت خارجه و سفارت ایران در کی‌یف در نقل و انتقال آنان به خارج از این کشور انتقاد کرده بودند.

۱۸:۵۳ ۲.۱.۱۴۰۱

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد نیروهای اوکراینی بامداد سه‌شنبه موفق شدند نیروهای روسی را پس از یک نبرد شدید از یک منطقه حومه‌ای و مهم کی‌یف به نام ماکاریف بیرون برانند.

بنابر این گزارش، منطقه بازپس‌گیری‌شده به نیروهای اوکراینی اجازه می‌دهد تا کنترل یک بزرگراه مهم را دوباره به‌دست بگیرند و راه پیشروی نیروهای روسی برای محاصره کی‌یف از سمت شمال غرب را مسدود کنند.

با این حال، وزارت دفاع اوکراین گفت که نیروهای روسیه توانسته‌اند بخش‌هایی از چند حومه دیگر شمال غربی پایتخت، ازجمله بوچا، هوستومل و ایرپین را به‌طور جزئی تصرف کنند.

نیروهای روسی حدود یک ماه است عملیات گسترده‌ای را برای تصرف شهرک‌های حومه‌ای شمال غرب کی‌یف آغاز کرده‌اند.

۱۸:۳۰ ۲.۱.۱۴۰۱

سخنگوی وزارت خارجه اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد حدود ۳۰۰ هزار نفر در شهر اشغالی خرسون با کمبود مواد غذایی و تجهیزات پزشکی روبه‌رو هستند.

اولگ نیکولنکو گفت که «مواد غذایی و درمانی در خرسون تقریباً تمام شده است، با این حال روسیه از باز کردن کریدورهای بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان خودداری می‌کند».

به نوشته رویترز، روسیه از اظهارنظر در مورد اظهارات نیکولنکو خودداری کرده است. مسکو گزارش‌های مربوط به هدف قرار دادن غیرنظامیان در اوکراین را رد می‌کند این در حالی است که شواهد زیادی از حمله عامدانه ارتش روسیه به مراکز مسکونی و غیرنظامی اوکراین منتشر شده است.

اعتراضات خیابانی مردم خرسون علیه نیروهای روسی امروز نیز ادامه یافت. این اعتراضات به تیراندازی به سوی مردم و زخمی شدن برخی افراد منجر شد:

۱۸:۲۶ ۲.۱.۱۴۰۱

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، می‌گوید روسیه نمی‌تواند در جنگ خود علیه اوکراین پیروز شود. او در ادامه خواستار انجام فوری مذاکرات صلح شد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، آقای گوترش در نیویورک گفت: «اوکراین را نمی‌توان شهر به شهر، خیابان به خیابان، خانه به خانه فتح کرد».

او افزود: «به اندازه کافی گزینه روی میز وجود دارد که بتوان با آن خصومت‌ها را متوقف کنیم. این جنگ غیرقابل پیروزی است. دیر یا زود، باید از میدان جنگ به میز صلح حرکت کرد… ادامه جنگ در اوکراین از نظر اخلاقی غیرقابل قبول، از نظر سیاسی غیرقابل دفاع و از نظر نظامی بی معنی است».

۱۸:۲۱ ۲.۱.۱۴۰۱

بر اساس یک قانون جدید در روسیه، از این پس هر کس در مورد اقدامات ارگان‌های دولتی روسیه در خارج از کشور اطلاعاتی منتشر کند که از نظر کرملین «اطلاعات نادرست» به‌شمار می‌آید، بین ۷۰۰ هزار روبل (۶۸۰۰ دلار) تا پنج میلیون روبل جریمه می‌شود و ممکن است تا ۱۵ سال حکم حبس برای او صادر شود.

این‌ جریمه‌ها و حبس در هفته‌های اخیر برای انتشار «اخبار جعلی» در مورد حمله ارتش روسیه به اوکراین در نظر گرفته شده بود اما به نوشته خبرگزاری بلومبرگ، اکنون با تصویب قانون جدید در پارلمان روسیه، این مجازات‌ها به «انتشار عامدانه اطلاعات نادرست» در مورد فعالیت همه ادارات و سازمان‌های دولتی روسیه در خارج از کشور نیز تعمیم یافته است.

۱۴:۲۸ ۲.۱.۱۴۰۱

دیمیتری موراتف، روزنامه‌نگار روسی و یکی از برندگان جایزه صلح نوبل سال گذشته میلادی، اعلام کرد که مدال نوبل خود را برای جمع‌آوری کمک مالی برای پناهندگان اوکراینی به حراج می‌گذارد.

دیمیتری موراتف، سردبیر روزنامه روسی نوایا گازتا است. روزنامه نوایا گازتا، اوایل ماه مارس اعلام کرد که در پاسخ به تهدیدات مبنی بر تعقیب کیفری روزنامه‌نگاران و شهروندانی که روسیه آنها را به «انحراف از قانون» متهم می‌کند، مطالب مربوط به تجاوز نظامی روسیه در اوکراین را به دلیل سانسور از وب‌سایت خود حذف خواهد کرد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG