لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۶
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۱۱:۴۳ ۳.۱.۱۴۰۱

وزیر خارجه روسیه روز پنج‌شنبه با رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ دیدار می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که دستور کار این جلسه بحث درباره «حوزه‌های اصلی فعالیت صلیب سرخ در زمینه کار بشردوستانه» خواهد بود.

پیشتر یک سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرده بود که قرار است پیتر مورِر، رئیس این کمیته، در رابطه با اوکراین به مسکو سفر کند.

۱۱:۳۸ ۳.۱.۱۴۰۱

وزارت دفاع بریتانیا در تازه‌ترین ارزیابی خود از وضعیت جبهه‌های نبرد در اوکراین می‌گوید که جبهه شمال اوکراین «تا حد زیادی ساکن» است.

در ارزیابی این وزارتخانه، دلیل «احتمالی» این امر «تلاش نیروهای روسی برای سازماندهی مجدد پیش از آغاز عملیاتی در مقیاس وسیع» عنوان شده است.

۱۱:۳۳ ۳.۱.۱۴۰۱

نقشه‌ای که وزارت دفاع بریتانیا بامداد چهارشنبه از وضعیت نیروهای روسیه منتشر کرده مسیرهایی را نشان می‌دهد که نیروهای روسی تلاش می‌کنند از آنها خود را به شهرهای بزرگ از جمله کی‌یف برسانند:

۱۱:۳۰ ۳.۱.۱۴۰۱

معاون نخست وزیر اوکراین خبر داد که روز چهارشنبه قرار است ۹ «کریدور بشردوستانه» کار تخلیه غیرنظامیان از چند شهر و روستا را میسر سازد.

به گفته ایرینا وِرِشچوک، روسیه با باز شدن این کریدورها موافقت کرده است.

با این حال همین مقام اشاره کرد که درباره باز شدن کریدوری از شهر ماریوپل به خارج هیچ توافقی حاصل نشده است.

۱۰:۰۲ ۳.۱.۱۴۰۱

خروج مردم اوکراین از کشورشان هم‌چنان ادامه دارد.

بنا بر تازه‌ترین آمار از آژانس پناهندگان سازمان ملل، در نزدیک به یک ماهی که از تهاجم روسیه می‌گذرد، بیش از سه میلیون و ۵۵۷ هزار نفر از کشور خارج شده‌اند.

کراکووتس در نزدیکی مرز لهستان
کراکووتس در نزدیکی مرز لهستان

۰۶:۳۳ ۳.۱.۱۴۰۱

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز چهارشنبه کشور خود را به مقصد اروپا ترک می‌کند، سفری که هدف از آن تقویت اتجاد غرب و تشدید تحریم‌های بی‌سابقه علیه روسیه عنوان شده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به خبرنگاران گفت که آقای بایدن به دنبال «تقویت اتحاد باورنکردنی است که ما توانسته‌ایم با متحدان و شرکای خود ایجاد کنیم».

آقای سالیوان همچنین خبر داد که تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه در جریان این سفر تشدید خواهد شد. به گفته او، بسته جدیدی در روز پنج‌شنبه به متحدان واشینگتن ارائه خواهد شد که این بسته نه تنها بر تحریم‌های جدید تمرکز دارد بلکه راه‌حل‌هایی برای برخورد با فرار از تحریم‌ها ارائه می‌کند.

جو بایدن روز پنج‌شنبه در اجلاس ناتو، گروه هفت و شورای اروپایی شرکت می‌کند. او روز جمعه به لهستان پرواز می‌کند، کشور همسایه اوکراین که اکنون در خط مقدم آن‌چه برخی یک جنگ سرد جدید می‌نامند قرار دارد.

۰۵:۴۷ ۳.۱.۱۴۰۱

سازمان ملل متحد روز چهارشنبه با سه قطعنامه درباره وخیم شدن شرایط انسانی در اوکراین مواجه خواهد شد که یک مورد آن در شورای امنیت و دو مورد دیگر در مجمع عمومی به رای گذاشته می‌شود.

روسیه خواستار رای‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل متحد بر سر قطعنامه‌ای شده که در آن اشاره‌ای به تهاجم نظامی این کشور به اوکراین نشده است.

مجمع عمومی سازمان ملل نیز قرار است دو قطعنامه رقیب را بررسی کند که یک مورد آن تصریح دارد روسیه مسئول این بحران انسانی است، اما قطعنامه دومی چنین نمی‌گوید.

فرانسه و مکزیک پس از آن که روسیه گفت پیش‌نویس قطعنامه آنها را در شورای امنیت وتو خواهد کرد، تصمیم گرفتند که آن را در مجمع عمومی سازمان ملل به رای بگذارند. این قطعنامه می‌گوید که بحران در کمک‌رسانی نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین است.

دو کشور یادشده به همراه بیست کشور دیگر، از جمله اوکراین و ایالات متحده در نامه‌ای به ریاست مجمع عمومی ارسال خواستار برگزاری جلسه‌ای فوری در روز چهارشنبه برای رای‌گیری درباره این قطعنامه شده‌اند.

پیش‌نویس قطعنامه رقیب نیز که آفریقای جنوبی آن را نوشته است، روز دوشنبه منتشر و روز سه‌شنبه به مجمع عمومی ارسال شد. این پیش‌نویس اما هیچ‌ اشاره‌ای به تهاجم نظامی روسیه ندارد. این قطعنامه هم می‌تواند روز چهارشنبه به رای گذاشته شود.

۰۵:۰۵ ۳.۱.۱۴۰۱

کاخ الیزه اعلام کرد که امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز سه‌شنبه با همتایان روسی و اوکراینی خود درباره شرایط یک آتش‌بس احتمالی گفت‌وگو کرد.

اطلاعیه این نهاد می‌افزاید که طی این تماس‌ها «هیچ توافقی» به دست نیامد، اما آقای مکرون «به ضرورت ادامه تلاش‌هایش اعتقاد دارد» و همچنان «کنار اوکراین می‌ایستد».

کرملین تایید کرده که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، با مکرون تلفنی درباره شرایط اوکراین و مذاکرات بین مسکو و کی‌یف گفت‌وگو کرده است.

۰۳:۵۷ ۳.۱.۱۴۰۱

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، گفت، نیروهای روسیه روز سه‌شنبه نه تنها جلوی کاروان حامل کمک‌های انسان‌دوستانه برای ساکنان شهر محاصره‌شده ماریوپل را گرفتند، بلکه تعدادی از امدادگران و رانندگان اتوبوس را نیز اسیر کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، او تاکید کرد که روس‌ها پیش از این با برقراری این مسیر امن به شهر ماریوپل موافقت کرده بودند.

آقای زلنسکی در نطقی ویدیویی برای ملت خود گفت: «ما تلاش می‌کنیم تا مسیرهای امن انسان‌دوستانه‌ای برای ساکنان ماریوپل تدارک ببینیم، اما متاسفانه اشغال‌گران روس تقریبا تمام تلاش‌های ما را با بمباران و ترور خنثی می‌کنند.‌»

ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین، نیز گفت که روس‌ها ۱۱ راننده تاکسی و ۴ امدادگر را به اسارت برده و وسایل نقلیه آنها را تصرف کرده‌اند. او افزود که سرنوشت آنها مشخص نیست. خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که قادر به تایید فوری این آمار نیست.

زلنسکی اظهار داشت که روز سه‌شنبه بیش از ۷ هزار نفر از شهروندان غیرنظامی ماریوپل را ترک کردند، اما ۱۰۰ هزار نفر از شهروندان دیگر در شرایطی «غیرانسانی»، تحت محاصره کامل، بدون غذا، بدون آب، بدون دارو و تحت بمباران بی‌وقفه در شهر باقی مانده‌اند.

قبل از جنگ ۴۳۰ هزار نفر در شهر بندری ماریوپل در کناره دریای آزوف زندگی می‌کردند.

۲۲:۵۴ ۲.۱.۱۴۰۱

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، روز سه‌شنبه گفت روسیه تنها در صورتی از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد که موجودیتش تهدید شود.

خبرگزاری روسی تاس این مطلب را از قول آقای پسکوف منتشر کرد اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

اعلام این موضع پس آن انجام می‌شود که رئیس‌جمهوری روسیه ماه گذشته در ارتباط با جنگ اوکراین دستور آماده‌باش کامل نیروهای هسته‌ای روسیه را داد.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، پیرو این دستور، وزارت دفاع روسیه روز نهم اسفند گفت نیروهای موشکی هسته‌ای و ناوگان اتمی شمال و اقیانوس آرام این کشور آرایش رزمی پیشرفته به‌خود گرفته‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز ۲۳ اسفند گفت: «چشم‌انداز مناقشه هسته‌ای که زمانی غیرقابل تصور بود، اکنون به محدوده احتمالات بازگشته است».

بیشتر

XS
SM
MD
LG