لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۷
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۱۲:۴۰ ۵.۱۲.۱۴۰۰

خبرگزاری فرانسه ویدئویی از بمباران یک مجتمع مسکونی در شهر چوگوئف در اوکراین را منتشر کرده است:

و لاشه موشک زمین به هوای روسی که یک شهروند خبرنگار از کی‌یف منتشر کرده است:

۱۲:۴۴ ۵.۱۲.۱۴۰۰

ویدئوی ورود نیروهای نظامی روسیه از شبه‌جزیره کریمه که مسکو پیشتر اشغال کرده است به خاک اصلی اوکراین:

۱۲:۵۱ ۵.۱۲.۱۴۰۰

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز پنج‌شنبه حمله روسیه به اوکراین را از زمان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه دانست و گفت که ما در «یکی از تاریک‌ترین دوران‌های اروپا از زمان جنگ جهانی دوم» به سر می‌بریم.

وی افزود که اتحادیه اروپا با «قوی‌ترین شرایط ممکن» به این اقدام روسیه پاسخ خواهد داد و «سخت‌ترین بسته تحریمی را که تاکنون اجرا کرده‌ایم» علیه روسیه تصویب خواهد کرد.

آقای بورل از ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، خواست به این «تجاوز بیهوده» پایان دهد و تاکید کرد که اروپا در کنار اوکراین ایستاده است.‎

۱۳:۰۷ ۵.۱۲.۱۴۰۰

همزمان با افزایش هشدارها در مورد خطرات پرواز بر فراز اوکراین و نیز در مناطق مرزی روسیه و بلاروس، اوکراین حریم هوایی خود را به روی پروازهای غیرنظامی بست.


شرکت خدمات ترافیک هوایی دولتی اوکراین در وب‌سایت خود اعلام کرد که حریم هوایی این کشور از روز پنج‌شنبه به روی پروازهای غیرنظامی بسته شده و خدمات ترافیک هوایی به حالت تعلیق درآمده است.

آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که حریم هوایی روسیه و بلاروس در نزدیکی مرزهای آنها با اوکراین هم می‌تواند برای پروازهای غیرنظامی خطرناک باشد.

۱۳:۱۱ ۵.۱۲.۱۴۰۰

‎سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، می‌گوید جمهوری اسلامی در تلاش است با چند «پرواز اختصاصی» ایرانیان مقیم اوکراین را از «برخی مناطق» این کشور خارج کند.

اظهارات وی پس از آن مطرح می‌شود که سفارت ایران در کی‌یف از ایرانیان مقیم اوکراین و به ویژه دانشجویان خواست، با وجود بسته بودن آسمان اوکراین، از هر امکانی برای خروج از این کشور استفاده کنند.

۱۳:۲۱ ۵.۱۲.۱۴۰۰

نخست وزیر فنلاند روز پنج‌شنبه ضمن محکوم کردن حمله روسیه به خاک اوکراین رسما برای پذیرفتن آوارگان اوکراینی اعلام آمادگی کرد.

روز گذشته نماینده آمریکا در سازمان ملل در جلسه مجمع عمومی این سازمان پیش‌بینی کرده بود که تهاجم روسیه دست‌کم پنج میلیون نفر را در اوکراین آواره و بی‌کاشانه خواهد کرد.

۱۳:۴۵ ۵.۱۲.۱۴۰۰

در حالی که از آغاز روز پنج‌شنبه رسانه‌های جهان پر شده است از واکنش مقامات رسمی در گوشه و کنار دنیا به خبر تهاجم روسیه به اوکراین، هنوز هیچ یک از مقامات جمهوری اسلامی به این رخداد «تاریخی» واکنش نشان نداده‌اند.

تا این لحظه مقامات وزارت خارجه ایران تنها به مسئله شهروندان ایرانی مقیم اوکراین پرداخته‌اند، آن هم در واکنشی دیرهنگام و پس از آن که فرودگاه‌ها در اوکراین به دلیل وضعیت اضطراری بسته شد.

تنها روز سوم اسفندماه، ساعاتی پس از ورود اولیه نظامیان روسیه به مناطق جدایی‌طلب اوکراین، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، با انتقاد از ناتو و آمریکا گفت: «متاسفانه مداخلات و اقدامات تحریک‌آمیز ناتو با محوریت آمریکا شرایط را در این منطقه پیچیده‌تر کرده است.»

دست‌کم تا این لحظه به نظر می‌رسد در ادامه پیروی «سیاست نگاه به شرق» در حکومت جمهوری اسلامی، مقامات ایرانی قصد ندارند تهاجم به خاک یک کشور اروپایی مستقل را محکوم کنند.

۱۴:۳۶ ۵.۱۲.۱۴۰۰

اسرائیل روز پنج‌شنبه سکوت خود را شکست و سرانجام اقدامات روسیه در قبال اوکراین را محکوم کرد و از قدرت‌های جهانی خواست تا بحران میان دو کشور را به سرعت حل کنند.

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه، در بیانیه‌ای تلویزیونی گفت: «حمله روسیه به اوکراین نقض جدی نظم بین‌الملل است. اسرائیل این حمله را محکوم می‌کند.»

پیش از این رسانه‌های اسرائیل نوشته بودند سکوت دولت اسرائیل در قبال تشدید بحران میان اوکراین و روسیه، ناشی از نیاز تل‌آویو به مسکو برای عملیات نظامی علیه ایران در سوریه است.

۱۵:۲۵ ۵.۱۲.۱۴۰۰

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان ناتو، روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که این سازمان هیچ نیروی نظامی در خاک اوکراین ندارد و برنامه‌ای هم برای اعزام نیرو به این کشور ندارد.

اوکراین هنوز عضو سازمان ناتو نیست، بلکه سال‌هاست که درخواست کرده است که به عضویت این سازمان درآید، و همین اکنون بهانه‌ای شده است برای ولادیمیر پوتین.

آقای پوتین رسما خواسته است که اوکراین درخواست عضویت خود را پس بگیرد، و پیشتر هم از کشورهای غربی، به‌ویژه آمریکا، خواسته است که اوکراین را به عضویت ناتو نپذیرند.

کشورهای غربی رسما این درخواست رئیس جمهور روسیه را رد کرده‌اند.

۱۵:۲۹ ۵.۱۲.۱۴۰۰

بالاخره بعدازظهر روز پنج‌شنبه یعنی ساعت‌ها پس از تهاجم روسیه به خاک اوکراین، وزارت خارجه جمهوری اسلامی به این رخداد رسما واکنش نشان داد.

با این حال سخنگوی وزارت خارجه بار دیگر ادعا کرد که «اقدامات تحریک‌آمیز» ناتو و آمریکا عامل تهاجمی است که هم‌اکنون در خاک اوکراین در جریان است.

سعید خطیب‌زاده گفت: «جمهوری اسلامی ایران با نگرانی عمیق تحولات در اوکراین را پیگیری می‌نماید. متاسفانه ادامه اقدامات تحریک‌آمیز ناتو با محوریت آمریکا منجر به وضعیتی شده است که منطقه اوراسیا در آستانه ورود به یک بحران فراگیر است.»

به نظر می‌رسد در ادامه پیروی «سیاست نگاه به شرق» در حکومت جمهوری اسلامی، مقامات ایرانی قصد ندارند تهاجم به خاک یک کشور اروپایی مستقل به دست حکومت ولادیمیر پوتین را محکوم کنند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG