لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۰۲:۱۴ ۶.۱۲.۱۴۰۰

ویکتور لیاشکو، وزیر بهداشت اوکراین، روز پنج‌شنبه ۵ اسفند اعلام کرد که حمله نیروهای روسیه به این کشور تاکنون ۵۷ کشته و ۱۶۹ مجروح بر جای گذاشته است.

آقای لیاشکو که در یک برنامه زنده تلویزیونی حضور یافته بود گفت که بیمارستان‌ها و کارکنان بخش پزشکی و درمان در نقاط مختلف اوکراین، از جمله در آدیوکا و ووهلدار در دونتسک نیز روز پنج‌شنبه هدف حمله نیروهای روسی قرار گرفته‌اند به‌طوری که بخشی از این تلفات مربوط به کارکنان درمانی است.

۰۲:۵۶ ۶.۱۲.۱۴۰۰

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، شامگاه پنج‌شنبه با صدور فرمانی خواستار بسیج عمومی مردم کشورش در برابر حمله نظامی تمام عیار روسیه شد.

طبق این فرمان که دفتر رئیس جمهوری اوکراین منتشرش کرده و برای ۹۰ روز لازم الاجراست، تمام سربازان وظیفه و نیروهای ذخیره در سراسر اوکراین به خدمت فرا خوانده خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای زلنسکی به ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین دستور داد که بررسی کند چه تعداد سرباز و به چه ترتیبی به خدمت فرا خوانده خواهند شد.

حملات روسیه در روز پنج‌شنبه تا عمق خاک اوکراین را در برگرفت به طوری که نبرد به حومه کی‌یف رسید.

با فرمان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، نیروهای روسی از زمین و هوا تهاجم گسترده‌ای را به اوکراین آغاز کرده‌اند، امری که باعث شده بسیاری از مردم اوکراین به ایستگاه‌های مترو پناه ببرند. شمار شهروندان اوکراینی که تاکنون ناگزیر به ترک خانه‌های خود شده‌اند تا یکصد هزار نفر برآورد شده است.

۰۳:۱۶ ۶.۱۲.۱۴۰۰

سازمان همبستگی جمهوری‌خواهان ایران روز پنج‌شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرد و از مردم ایران خواست به هر شکل ممکن مخالفت خود با این جنگ را نشان دهند.

این سازمان سیاسی مخالف حکومت ایران در اطلاعیه خود اقدام نیروهای روس را «تجاوزگرانه» و «مغایر با قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد» دانسته و تاکید داشته که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، با دستور خود برای انجام این حمله «صلح و امنیت جهانی را به خطر انداخته است».


اطلاعیه این سازمان می‌افزاید: «همبستگی جمهوری‌خواهان ایران با محکومیت اقدام جنگ‌طلبانه دولت روسیه و تمایلات مبتنی بر کشورگشایی و توسعه‌طلبی ارضی پوتین برای تحقق خیال خام بازسازی نفوذ شوروی در اروپای شرقی، از اعتراضات ضد جنگ در سراسر دنیا علیه اشغال اوکراین حمایت می‌کند.»

سازمان همبستگی جمهوری‌خواهان ایران در انتهای اطلاعیه خود نوشته است: «از مردم ایران دعوت می‌کنیم در شرایطی که حکومت جمهوری‌اسلامی - در ادامه سیاست اتکا به شرق - عملا از تجاوز روسیه حمایت کرده‌است، به نحوی که مناسب می‌دانند مخالفت خود و تقاضا برای توقف فوری جنگ در اوکراین را نشان دهند.»

ایران در روزهای اخیر، آمریکا و ناتو را مسئول وضعیت جاری در اوکراین دانسته است. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، نیز روز پنج‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین به‌طور تلویحی از حمله روسیه به اوکراین حمایت کرد و گفت: «امیدواریم آنچه اتفاق می‌افتد به نفع ملت‌ها و منطقه تمام شود».

۰۳:۲۸ ۶.۱۲.۱۴۰۰

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، بامداد جمعه گفت که «گروه‌های خرابکار» روسی وارد کی‌یف شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای زلنسکی در یک سخنرانی ویدیویی برای مردم اوکراین با چهره‌ای غمگین گفت که «گروه‌های خرابکار دشمن وارد کی‌یف شده‌اند» و سپس از مردم خواست که هوشیار باشند و قوانین منع آمد و شد را رعایت کنند.

۰۳:۵۱ ۶.۱۲.۱۴۰۰

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، اعلام کرد که ارتش این کشور در نخستین روز حمله روسیه، ۱۳۷ سرباز خود را از دست داده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، آقای زلنسکی در یک سخنرانی ویدیویی به مردم اوکراین اطلاع داد که ۳۱۶ سرباز اوکراینی نیز مجروح شده‌اند.

وی اظهار داشت: «امروز روسیه به تمام خاک اوکراین حمله کرده است. و امروز نیروهای دفاعی ما عملکرد خیلی خوبی داشتند.»

ساعاتی قبل از این ویکتور لیاشکو، وزیر بهداشت اوکراین، اعلام کرده بود که حمله نیروهای روسیه به این کشور تا غروب پنج‌شنبه ۵۷ کشته و ۱۶۹ مجروح بر جای گذاشته است.

۰۳:۵۵ ۶.۱۲.۱۴۰۰
ساکنان کی‌یف به ایستگاه‌های مترو پناه برده‌اند
ساکنان کی‌یف به ایستگاه‌های مترو پناه برده‌اند


آژانس پناهندگان سازمان ملل گفت، برآوردها حاکی از آن است که ۱۰۰ هزار اوکراینی در پی حمله نیروهای روسیه، از خانه‌های خود گریخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این نهاد همچنین اعلام کرد که هزاران اوکراینی تلاش می‌کنند به کشورهای همسایه از جمله رومانی، مولداوی، لهستان و مجارستان پناه ببرند.

دولت آلمان به کشورهای همسایه اوکراین پیشنهاد کمک‌های بشردوستانه داده است. رسانه‌های آلمانی نیز تخمین می‌زنند که در مجموع بین ۲۰۰ هزار تا یک میلیون اوکراینی به کشورهای اتحادیه اروپا پناه خواهند برد.

۰۴:۱۶ ۶.۱۲.۱۴۰۰

ارتش اوکراین اعلام کرد که ۳۰ فروند تانک، ۵ هواپیما و ۶ بالگرد متعلق به ارتش روسیه را منهدم کرده است.

به گزارش نیوزویک، وزارت دفاع اوکراین نیز گفت که «تیپ واکنش سریع» این وزارتخانه سه فروند بالگرد از ۳۴ بالگرد روسی را سرنگون کرده است.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که نیروهای اوکراینی فرودگاهی را که هواپیماهای روسی در آن فرود آمده بودند، زیر آتش توپخانه گرفتند.

۰۵:۰۳ ۶.۱۲.۱۴۰۰

گزارش‌ها حاکی از افزایش احتمال حمله به کی‌یف، پایتخت اوکراین، در آینده‌ بسیار نزدیک است.

نشریه نیوزیک به نقل از منابع خبری اوکراینی گزارش داده که کی‌یف احتمالا شامگاه جمعه حدود ساعت ۲۰ یا حوالی نیمه شب هدف حمله گسترده‌ای قرار بگیرد.

این گزارش پس از اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، منتشر شد که گفته است، «تمام شواهد حاکی از آن است که روسیه قصد دارد کی‌یف را محاصره و تهدید کند».

آقای بلینکن روز پنج‌شنبه گفت: «روسیه در صدد نقض گسترده حقوق بشر در اوکراین است.»

بر اساس گزارش وبسایت خبری ایندیپندنت کی‌یف، احتمالا دیگر شهرهای اوکراین نیز در شامگاه جمعه هدف حملات روسیه قرار بگیرند.

۰۵:۴۰ ۶.۱۲.۱۴۰۰

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، روز جمعه اعلام کرد که رهبران اتحادیه اروپا بر سر تحریم مسکو توافق کرده‌اند و این تحریم‌ها شامل ۷۰ درصد بازار بانکی روسیه و شرکت‌های دولتی کلیدی در این کشور می‌شود.

این مقام اروپایی در توییتر نوشت که از جمله شرکت‌های روسی مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا شرکت‌هایی هستند که در حوزه دفاعی فعالیت می‌کنند.

وی افزود که اتحادیه اروپا همچنین بخش انرژی روسیه را هدف تحریم قرار داده که بخشی حیاتی در اقتصاد مسکو است و دولت روسیه از آن استفاده می‌کند.


به گفته او، اتحادیه اروپا صادرات به روسیه در حوزه نفت را نیز ممنوع کرده و به این ترتیب روسیه نمی‌تواند امکانات پالایشگاه‌های خود را بهبود ببخشد.

رئیس کمیسیون اروپا در ادامه گفت که این اتحادیه فروش هواپیما و تجهیزات مربوطه به شرکت‌های روسیه را ممنوع کرده و آخرین بخش تحریم‌ها هم شامل ممنوعیت صدور ویزا برای دیپلمات‌های روس و بستگان آنها تجار روسی می‌‌شود و آنها دیگر به اتحادیه اروپا دسترسی نخواهند داشت.

اورزولا فون درلاین همچنین پس از اجلاس رهبران اتحادیه اروپا در نشستی خبری گفت که این تحریم‌ها «حداکثر تاثیر را بر اقتصاد روسیه و نخبگان سیاسی آن خواهد داشت».

اجلاس اضطراری رهبران اتحادیه اروپا شامگاه پنج‌شنبه در بروکسل برگزار شد و تا ساعات اولیه جمعه به طول انجامید.

۰۶:۲۱ ۶.۱۲.۱۴۰۰

خبرگزاری اینترفکس اوکراین گزارش داد که بامداد جمعه صدای دو انفجار در کی‌یف، پایتخت اوکراین، شنیده شده است.

بامداد پنج‌شنبه نیز صداهای انفجار مهیبی در کی‌یف شنیده شد که به گفته مقامات اوکراین، بر اثر حملات موشکی روسیه به یک پایگاه نظامی در شهرک بروواری، نزدیکی پایتخت، بوده است. آن حمله شش کشته بر جای گذاشت.

بیشتر

XS
SM
MD
LG