لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۰
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۰۶:۴۷ ۶.۱۲.۱۴۰۰


امانول مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، گفت که به درخواست همتای اوکراینی خود گفت‌وگوی «صریح و بی‌پرده‌ای» با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری، داشته است و از او خواسته که حمله به اوکراین را متوقف کند.

آقای مکرون پس از اجلاس رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت: «این مکالمه همچنین برای این بود که از او بخواهم با رئیس جمهور زلنسکی گفت‌وگو کند، چون او نتوانسته بود با پوتین تماس بگیرد.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، ساعاتی قبل از آغاز حمله روسیه گفته بود که تلاش کرده با آقای پوتین تماس بگیرد اما کرملین پاسخی به او نداده است.

۰۷:۱۰ ۶.۱۲.۱۴۰۰

گارد مرزی اوکراین بامداد جمعه اعلام کرد که یکی از پاسگاه‌های آن در منطقه مرزی زاپوریژیا، واقع در جنوب شرقی اوکراین، مورد اصابت موشک قرار گرفت.

گزارش خبرگزاری رویترز حاکی از آن است که این حمله تلفات جانی داشته، اما هنوز تعداد قربانیان آن اعلام نشده است.

۰۷:۴۳ ۶.۱۲.۱۴۰۰

کی‌یف، پایخت اوکراین، طی ساعات اخیر هدف چندین حمله موشکی ارتش روسیه قرار گرفته است.

ساکنان این شهر ویدیوهای متعددی از حملات شبانه روس‌ها و فرود آتش از آسمان منتشر کرده‌اند که تنها یک مورد آن باعث شده ساختمانی مسکونی در کی‌یف دچار آتش‌سوزی شود.

نیوزویک به نقل از منابع خبری در اوکراین نوشته که سیستم دفاع هوایی اوکراین یک فروند هواپیمای روسی را سرنگون کرد و اصابت این هواپیما به ساختمانی در کی‌یف باعث آتش‌سوزی در آن شد.

گزارش‌ها حاکی است که یک ساختمان دیگر نیز در کی‌یف به همین شکل آتش گرفته است و در مجموع بر اثر این آتش‌سوزی‌ها سه نفر مجروح شده‌اند که شرایط جسمانی یکی از آنها وخیم است.

۰۹:۵۵ ۶.۱۲.۱۴۰۰

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، صبح جمعه در یک پیام به اوکراینی‌ها با انتقاد از قدرت‌های جهانی گفت که «قدرتمندترین کشورهای جهان فقط از دور نظاره‌گرند».

آقای زلنسکی که به دو زبان روسی و اوکراینی با مخاطبانش حرف می‌زد گفت: «ما اکنون تنها از خود دفاع می‌کنیم.»

او همچنین بار دیگر از ولادیمیر پوتین، همتای روسش، خواست تا برای پایان دادن به تهاجم و خسارت‌های جنگ با او به گفت‌وگو بنشیند.

۰۹:۵۷ ۶.۱۲.۱۴۰۰

دادگاه کیفری بین‌المللی در بیانیه‌ای از تحولات اوکراین و تهاجم به این کشور ابراز نگرانی کرد.

این نهاد بین‌المللی اعلام کرد که تحولات این کشور را «با دقت» زیر نظر دارد و هر گونه جنایت جنگی یا جنایت علیه بشریت را بررسی و رسیدگی خواهد کرد.

۱۰:۴۶ ۶.۱۲.۱۴۰۰

گروه جنبش هکرهای گمنام (Anonymous) پنج‌شنبه شب اعلام کرد که «رسما با دولت روسیه وارد جنگ سایبری شده است».


این گروه در ادامه در پیامی توییتری خبر داد که چندین وب‌سایت دولتی روسیه و همین طور وب‌سایت خبری راشا تودِی را هک کرده است.

شبکه خبری راشا تودی با بودجه کلانی که ولادیمیر پوتین به آن اختصاص داده فعالیت می‌کند.

راشا تودی در وب‌سایت خود خبر هک شدن را تایید کرده و می‌گوید که وب‌سایت‌های دولت روسیه، کرملین، مجلس روسیه، و وزارت دفاع روسیه نیز دست‌کم برای ساعاتی از دسترس خارج شده‌اند.

۱۰:۵۳ ۶.۱۲.۱۴۰۰

در پاسخ به اعتراضات مردمی، پلیس روسیه روز پنج‌شنبه، ۵ اسفند، بیش از ۱۶۰۰ نفر از معترضان به تهاجم نظامی این کشور به اوکراین را بازداشت کرد.

به گزارش رویترز، در اولین روز حمله روسیه به اوکراین صدها نفر در شهرهای بزرگ روسیه از جمله مسکو، سن پترزبورگ و یِکاتِرین‌بورگ تظاهرات کردند و شعار «نه به جنگ» سر دادند.

دعوت به شرکت در تجمعات اعتراضی صبح روز پنج‌شنبه، چند ساعت پس از اعلام رسمی حمله روسیه به اوکراین با دعوت برخی از فعالان مدنی و شهروندان روسی در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد، اما مقامات روسیه و مسکو هر گونه تجمع را به بهانه همه‌گیری کرونا ممنوع اعلام کردند.


اعتراض به تهاجم روسیه به اوکراین در دیگر کشورها از جمله جمهوری چک و ازبکستان نیز عده زیادی را به خیابان‌ها آورده بود.


معترضان به جنگ در شهرهای سیدنی در استرالیا، نیویورک در آمریکا و مادرید در اسپانیا نیز روز پنج‌شنبه تجمعاتی برگزار کرده بودند.

۱۲:۱۲ ۶.۱۲.۱۴۰۰

وزیر دفاع بریتانیا روز جمعه در مصاحبه‌ای گفت که ارزیابی کشورش این است که ولادیمیر پوتین «قصد تصرف کامل اوکراین را دارد».

بن والاس در ادامه با اشاره به این که روسیه در روز اول تهاجم ۴۵۰ نفر تلفات داشته اضافه کرد که به نظرش رئیس جمهور روسیه «کلا قاتی کرده» است.

او گفت: «کسی که مغزش درست کار کند دست به کارهایی که امروز در تلویزیون‌ می‌بینیم نخواهد زد.»

در دو روز گذشته گزارش‌هایی در رسانه‌های غربی منتشر شده است حاکی از این که ولادیمیر پوتین بیش از پیش «از واقعیت جدا افتاده» و به‌ویژه به دلیل همه‌گیری کرونا و تنگ‌تر شدن حلقه پیرامونش ارتباط «منطقی» با جهان خارج ندارد.

۱۲:۱۴ ۶.۱۲.۱۴۰۰

دولت بوریس جانسون روز جمعه، ششم اسفند، در نخستین گام از اعمال تحریم‌های سنگین لندن علیه مسکو، حریم هوایی بریتانیا را به روی خطوط هوایی روسیه از جمله آئروفلوت بست.

همزمان با تشدید نگرانی‌ها از تهاجم همه‌جانبه روسیه به اوکراین، هواپیمایی ژاپن نیز پرواز عصر پنج‌شنبه خود به مسکو را به دلیل خطرات احتمالی در حریم هوایی روسیه لغو کرد.

ساعتی پس از انتشار این خبر، بی‌بی‌سی گزارش داد که روسیه برای مقابله به مثل تمام پروازهای مرتبط با بریتانیا را از ورود به حریم هوایی خود منع کرده است.

۱۲:۳۸ ۶.۱۲.۱۴۰۰

وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که نیروهایش جزیره زِمینی معروف به جزیره مارها در جنوب اوکراین را به طور کامل تصرف کرده‌اند.

مقامات اوکراینی در همین زمینه خبر داده‌اند که تمام ۱۳ نگهبان مرزی مستقر در این جزیره در آتش توپ‌های ناو‌های جنگی روسیه جان باخته‌اند.

جزیره زِمینی در دریای سیاه
جزیره زِمینی در دریای سیاه


ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، صبح جمعه در پیام خود به مرگ این سربازان اشاره کرده و آنها را «قهرمانان اوکراین» خطاب کرد.

جزیره زمینی معروف به جزیره مارها در کمتر از ۵۰ کیلومتری شهر بندری اودسا در جنوب اوکراین قرار دارد و با جزیره کریمه که روسیه در سال ۲۰۱۴ تصرف کرد ۳۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG