لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۱۰:۵۵ ۷.۱۲.۱۴۰۰

همزمان با سومین روز از حمله روسیه به اوکراین، وزارت علوم ایران اعلام کرد که دانشجویان مقیم اوکراین که تمایل به بازگشت به کشور را دارند باید در سامانه‌ای که وزارت خارجه طراحی کرده ثبت نام کنند.

به گزارش ایسنا، هاشم داداش‌پور، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، روز شنبه، ۷ اسفند شمار دانشجویان مقیم اوکراین را ۱۴۲۴ نفر اعلام کرد و بدون اشاره به جزئیات گفت: «با پیگیری‌های صورت‌گرفته اکنون این دانشجویان در سلامت و امنیت کامل به‌ سر می‌برند و طی روزهای آتی با پروازهای ویژه به کشور منتقل خواهند شد.»

۱۱:۲۴ ۷.۱۲.۱۴۰۰

در سومین روز از تهاجم روسیه به اوکراین، بد نیست توان نظامی دو کشور را با هم مقایسه کنیم:

نیروی آماده به خدمت: روسیه ۹۰۰ هزار نفر، اوکراین ۱۹۶ هزار نفر

نیروی ذخیره: روسیه دو میلیون نفر، اوکراین ۹۰۰ هزار نفر

خودروی زرهی: روسیه ۱۵۸۵۷، اوکراین ۳۳۰۹

جت جنگنده: روسیه ۱۳۹۱، اوکراین ۱۳۲

هلی‌کوپتر: روسیه ۹۴۸، اوکراین ۵۵

زیردریایی: روسیه ۴۹، اوکراین صفر

بودجه نظامی: روسیه ۴۵.۸ میلیارد دلار، اوکراین ۴.۷ میلیارد دلار

منبع: موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک ۲۰۲۲

۱۲:۲۰ ۷.۱۲.۱۴۰۰

به اعتقاد رئیس جمهور فرانسه، جهان باید خود را برای جنگی طولانی آماده کند.

امانوئل مکرون که صبح شنبه در یک مراسم سخن می‌گفت با اشاره به تهاجم روسیه به اوکراین گفت: «امروز صبح اگر یک چیز بتوانم به شما بگویم، این است که این جنگ طول خواهد کشید.»

او با تاکید بر این که همه باید آماده باشند هشدار داد: «این بحران طول خواهد کشید، این جنگ طول خواهد کشید، و تمام بحران‌هایی که با این جنگ خواهد آمد عواقبی درازمدت خواهد داشت.»

او ادامه داد: «جنگ به اروپا بازگشته است و این انتخاب یک‌طرفه پرزیذنت پوتین بود.»

۱۲:۲۷ ۷.۱۲.۱۴۰۰

مقامات آمریکایی و اوکراینی از آمادگی دولت جو بایدن برای کمک به خروج ولودیمیر زلینسکی از کی‌یف، پایتخت اوکراین، خبر دادند. با این حال رئیس جمهوری اوکراین تاکنون از ترک کی‌یف خودداری کرده است.

همزمان با پیشروی سریع نیروهای روسیه در خاک اوکراین، روزنامه واشینگتن پست روز جمعه به نقل از مقاماتی در دولت جو بایدن و همچنین اوکراین گزارش داد که ولودیمیر زلنسکی به عنوان «هدف شماره یک» نظامیان روسی در خطر دستگیری یا کشته شدن است.

به‌رغم تشدید حملات ارتش روسیه در دومین روز از تهاجم مسکو به خاک اوکراین، ولودیمیر زلنسکی متعهد شد که همچنان در راس دولت خود بماند.

۱۲:۳۴ ۷.۱۲.۱۴۰۰

خبرگزاری فرانسه روز شنبه خبر داد که ناظر حکومتی رسانه‌ها در روسیه به تمام رسانه‌های این کشور اعلام کرده است که مجاز به استفاده از کلمات «تهاجم» و «حمله» در اخبار مربوط به اوکراین نیستند.

۱۲:۵۰ ۷.۱۲.۱۴۰۰

در ادامه اعتراض به آغاز جنگ در اروپا به دست ولادیمیر پوتین، روز شنبه صدها نفر در دو شهر سیدنی در استرالیا و توکیو در ژاپن به خیابان‌ها آمدند و خواستار پایان جنگ شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، صدها نفر روز شنبه زیر باران در شهر سیدنی به خیابان‌ها آمدند و شعار دادند که «پیروزی با اوکراین است».

معترضان در سیدنی همچنین خواستار اقدامات بیشتر علیه روسیه شدند.

همزمان عده چشمگیری از مردم توکیو نیز شنبه صبح برای اعتراض به خیابان آمدند و خواستار اخراج روسیه از شورای امنیت سازمان ملل شدند.

ژاپنی‌ها همچنین پلاکاردهایی در دست داشتند که ولادیمیر پوتین را در هیئت آدولف هیتلر نشان می‌داد.

اعتراض در توکیو
اعتراض در توکیو


پوتین مدعی است که اوکراین به دست نئونازی‌ها افتاده و این کشور باید «نازی‌زدایی» شود.

این ادعا برعکس منجر به این شده است که در چند روز گذشته خود ولادیمیر پوتین به فاشیسم و یهودستیزی متهم شود.

در سه روز گذشته، هزاران نفر از توکیو تا ورشو و از لندن تا نیویورک در اعتراض به آغاز جنگ به دست روسیه به خیابان‌ها ریخته‌اند.

۱۳:۲۳ ۷.۱۲.۱۴۰۰

اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور در ایران از احتمال ایجاد مشکل در واردات نهاده‌های دامی و غلات به ایران در پی حمله روسیه به اوکراین خبر داد.

کسری لشکری، بازرس این اتحادیه، روز شنبه، ۷ اسفند در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا ضمن پیش‌بینی «افزایش قیمت و کُندی ارسال محموله‌های نهاده‌های دامی و غلات» پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین خبر داد که بسیاری از شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که در شرایط فعلی نمی‌توانند به قراردادهای خود عمل کنند و ارسال محموله‌ها به بعد از شرایط جنگی موکول خواهد شد.

۱۴:۴۲ ۷.۱۲.۱۴۰۰

رئیس فدراسیون فوتبال لهستان روز شنبه، هفتم اسفند، گفت که لهستان به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، در پلی‌آف جام جهانی مقابل تیم ملی فوتبال روسیه بازی نخواهد کرد.

سزاری کولس در توییتی نوشت: «حرف دیگر بس است. وقت اقدام فرا رسیده! به دلیل تشدید تهاجم فدراسیون روسیه به اوکراین، تیم ملی فوتبال لهستان در مسابقه پلی‌آف جام جهانی در برابر روسیه بازی نخواهد کرد.»

پیشتر قرار بود این دیدار در ۲۴ مارس سال جاری میلادی (۴ فروردین ۱۴۰۱) بین لهستان و روسیه در مسکو برگزار شود.

رئیس فدراسیون فوتبال لهستان همچنین افزود: «ما در حال مذاکره با فدراسیون‌های سوئد و جمهوری چک هستیم تا بیانیه مشترکی را به فیفا ارائه دهیم.»

فدراسیون‌های سوئد و جمهوری چک پیشتر اعلام کرده بودند که حاضر نیستند برای حضور در بازی‌های پلی‌آف جام جهانی ۲۰۲۲ در مسکو بازی کنند.

در ادامه اعمال تحریم‌های همه‌جانبه علیه مسکو، یوفا نیز روز گذشته علاوه‌ بر سلب میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا از سن پترزبورگ، تیم‌های روسیه را از حق میزبانی در مسابقات بین‌المللی اروپایی محروم کرد.

۱۴:۵۹ ۷.۱۲.۱۴۰۰

در ادامه اعمال محدودیت‌های تازه علیه مسکو به دلیل تهاجم نظامی به خاک اوکراین، استونی نیز روز شنبه اعلام کرد که حریم هوایی خود را به روی خطوط هوایی روسیه خواهد بست.

تاوی آس، وزیر امور اقتصادی و زیربنایی استونی، به رسانه‌ها گفت که از این پس، خطوط هوایی روسیه مجوز پرواز در حریم هوایی این کشور حوزه بالتیک را ندارند.

پیشتر دولت بریتانیا نیز در نخستین گام از اعمال «سخت‌ترین» تحریم‌های لندن علیه مسکو، حریم هوایی بریتانیا را به روی خطوط هوایی روسیه از جمله «ائروفلوت» بسته بود.

۱۵:۲۵ ۷.۱۲.۱۴۰۰

«نت‌بلاکس» که محدودیت‌های اینترنتی را در سراسر جهان رصد می‌کند، شنبه، هفتم اسفند، خبر داد که اتصال اینترنت در اوکراین مختل شده است.

به گزارش نت‌بلاکس، این کندی و اختلال تحت تاثیر تهاجم نظامی روسیه و پیشروی نیروهای روسی رخ داده، به‌ویژه در بخش‌های جنوبی و شرقی اوکراین که شاهد درگیری‌ شدیدتر بوده است.

داده‌های تایید شده از سوی این ناظر اینترنتی همچنین حاکی است که دسترسی مردم به توییتر در روسیه از صبح شنبه و توسط برخی شرکت‌های ارائه خدمات اینترنتی زیر نظر حکومت محدود شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG