لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۱۶:۰۵ ۷.۱۲.۱۴۰۰

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفت که نیروهای کشورش توانسته‌اند طرح روسیه برای دستگیری او و انتصاب یک رئیس دولت دست‌نشانده مسکو را متوقف کنند.

او همچنین از روس‌ها خواست به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، فشار بیاورند تا به تهاجم نظامی علیه اوکراین پایان دهد.

ولودیمیر زلنسکی با اشاره به خنثی‌سازی برنامه مسکو برای تصرف کی‌یف افزود که نیروهای اوکراینی در حال حاضر کنترل پایتخت و مناطق اطراف آن را در دست دارند.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین روز شنبه بار دیگر خواستار پذیرش عضویت کشورش در اتحادیه اروپا شد.

او در توییتی نوشت که با توجه به لحظه سرنوشت‌ساز کنونی، باید یک‌ بار و برای همیشه پرونده این بحث قدیمی بسته شود و اتحادیه اروپا در مورد تایید عضویت اوکراین تصمیم‌گیری کند.

اوکراین سال‌هاست که خواهان عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو است؛ موضوعی که کرملین می‌گوید تهدیدی برای امنیت روسیه به شمار می‌رود.

در همین حال، همواره این نگرانی وجود داشته که پذیرش عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا به روابط این اتحادیه و مسکو آسیب بزند.

۱۶:۳۵ ۷.۱۲.۱۴۰۰

شهردار کی‌یف روز شنبه از تمدید مقررات منع آمد و شد در پایتخت تا صبح دوشنبه (۲۸ فوریه) خبر داد.

ویتالی کلیچکو، سیاستمدار فعلی و قهرمان پیشین بوکس جهان، در توییتی نوشت که برای «دفاع موثر از پایتخت و تامین امنیت ساکنان آن» مقررات منع آمد و شد از ساعت پنج عصر تا هشت صبح برقرار خواهد بود.

او روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفته بود که با توجه به پیشروی نیروهای روسی تا نزدیکی پایتخت، ساعات سختی پیش روی شهروندان کی‌یف است.

مداخله نظامی ارتش پوتین که با ادعای حمایت از جدایی‌طلبان شرق اوکراین شروع شده بود، از روز چهارشنبه کل این کشور را در وضعیت فوق‌العاده قرار داده است.

۱۸:۱۲ ۷.۱۲.۱۴۰۰

هزاران نفر در برخی شهرهای جهان به تجمع‌های اعتراضی ضدجنگ پیوسته‌اند؛ تجمع‌هایی در محکومیت اقدام نظامی روسیه و رییس‌جمهور این کشور علیه اوکراین. محمدضرغامی گزارش می‌دهد:

گزارش محمد ضرغامی از انعکاس صداهای ضد جنگ علیه ولادیمیر پوتین
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:15 0:00
لینک مستقیم


۱۸:۴۰ ۷.۱۲.۱۴۰۰

شاهزاده ویلیام و همسرش کاترین میدلتون، در اقدامی کم‌سابقه با «شجاعانه» توصیف کردن مبارزه مردم اوکراین علیه نیروهای مهاجم روسیه، اعلام کردند که در کنار اوکراینی‌هایی که برای آینده کشورشان می‌جنگند، می‌ایستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز اظهارنظر این عضو خانواده سلطنتی بریتانیا کم سابقه است و آنها معمولا درباره مسائل سیاسی اظهارنظر نمی‌کنند.

پیشتر شاهزاده هری، برادر کوچک‌تر ویلیام و همسرش مگان که اکنون عضو خانواده سلطنتی نیستند، نیز حمله روسیه را «نقض قوانین بین‌المللی» خوانده بودند و گفته بودند که همراه مردم اوکراین هستند.

سال ۲۰۱۴، پس از حمله روسیه به کریمه، نیز پدر آنها، شاهزاده چارلز، در اظهارنظری بحث‌انگیز پوتین را به هیتلر تشبیه کرد.

۱۹:۱۵ ۷.۱۲.۱۴۰۰

فیلیپو گراندی، کمیسر سازمان ملل در امور پناهندگان، می‌گوید از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین تاکنون بیش از۱۵۰ هزار نفر خاک اوکراین را ترک کرده‌اند. بیشتر مهاجران اوکراینی به سمت لهستان می‌روند.

خبرگزاری ایلنا به نقل از یک مقام وزارت راه ایران خبر داده است که شش کامیون که راننده ایرانی بودند، در داخل خاک اوکراین شناسایی شده و «در حال بررسی امکان هدایت و خروج امن آنها از کشور رومانی و مجارستان هستیم».

۱۹:۴۱ ۷.۱۲.۱۴۰۰

فرانسه روز یکشنبه ۷ اسفندماه یک کشتی باری روسی حامل خودرو که احتمالا مشمول‌ تحریم‌های جدید علیه روسیه می‌شود را توقیف کرده است.

کشتی «بالتیک لیدر» که با پرچم روسیه حرکت می‌کند و پلیس فرانسه می‌گوید این کشتی احتمالا به شرکتی متعلق به یک شهروند روسی تعلق دارد که به خاطر حمله روسیه به اوکراین توسط اتحادیه اروپا تحریم شده است.

هنوز نام فرد تحریم شده اعلام نشده است اما مقصد این کشتی شهر سن پترزبورگ روسیه بوده است.

۲۰:۵۲ ۷.۱۲.۱۴۰۰

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، برخی از شهروندان تهرانی امشب در یک تجمع در حمایت از مردم اوکراین و اعتراض به حمله نظامی روسیه شرکت کرده و شعارهایی مانند «مرگ بر پوتین» و «سفارت روسیه، لانه جاسوسیه» سر داده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها، این تجمع در مقابل سفارت اوکراین در تهران برگزار شده است.

۲۲:۱۹ ۷.۱۲.۱۴۰۰

اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان، از ارسال ۱۰۰۰ قبضه سلاح ضد تانک و ۵۰۰ موشک زمین به هوا برای اوکراین خبر داده است.

او گفته است این اقدام در راستای کمک به اوکراین برای دفاع در برابر روسیه انجام می‌شود. دولت آلمان پیش از این مخالف ارسال سلاح به اوکراین بود.

۲۳:۴۸ ۷.۱۲.۱۴۰۰

وزارت دفاع آمریکا با تاکید بر تعهد ایالات متحده به ادامه تامین تسلیحاتی اوکراین گفته است بر اساس مشاهدات ما، مقاومت اوکراین «بسیار بیشتر» از آن چیزی است که روسیه انتظار داشت.

این بیانیه که روز شنبه ۷ اسفند در سایت پنتاگون منتشر شده می‌افزاید نشانه‌هایی از «ناامیدی فزاینده» روسیه از عدم پیشرفت، خصوصا در جبهه شمال اوکراین دیده می‌شود.

وزارت دفاع آمریکا در ادامه گفته است نیروهای روسیه تاکنون نتوانسته‌اند کنترل هیچ کدام از شهرهای اوکراین را در دست بگیرند، اگرچه طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۰ موشک به اوکراین پرتاب کرده‌اند و صدماتی به مناطق مسکونی و زیرساخت‌های کشور وارد کرده‌اند.

بر اساس این بیانیه، روسیه طی ۲۴ ساعت گذشته یک سوم از ۱۵۰ هزار نیروی نظامی خود در مرزهای اوکراین را وارد این کشور کرده و از سه سمت به این کشور حمله کرده است.

پنتاگون همچنین به کمک یک میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین طی یک سال گذشته اشاره کرده و گفته است جو بایدن رئیس‌جمهوری کشور نیز روز شنبه کمک اضطراری نظامی ۳۵۰ دلاری به اوکراین را امضا کرد.

۰۲:۰۷ ۸.۱۲.۱۴۰۰


ایالات متحده، بریتانیا، اتحادیه اروپا و کانادا روز شنبه بر سر ممانعت از دسترسی شماری از بانک‌های روسیه به نظام پرداخت بین‌المللی سوئیفت به توافق رسیدند.

قطع دسترسی روسیه به سوئیفت نقطه عطفی در تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه محسوب می‌شود که در روزهای اخیر تهاجم گسترده‌ای را از زمین و هوا و دریا به اوکراین آغاز کرده است.

دور جدید تحریم‌های غرب علیه روسیه همچنین شامل ذخایر بین‌المللی بانک مرکزی روسیه می‌شود که طی روزهای آینده اعمال خواهد شد.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمسیون اروپا، گفت که او تلاش خواهد کرد تا اتحادیه اروپا دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را مسدود کند تا امکان تراکنش نداشته باشند.

وی با اشاره به قطع دسترسی شماری از بانک‌های روسی به سوئیف عنوان کرد که این اقدام به قطع ارتباط این بانک‌ها از نظام اقتصادی بین‌المللی منجر می‌شود و به توانایی عملیاتی آنها در سطح جهان آسیب می‌رساند.

رئیس کمیسیون اروپا افزود که سومین اقدام اتحادیه اروپا نیز محدود کردن فروش حق شهروندی این اتحادیه یا به عبارتی پاسپورت طلایی است که به روس‌های ثروتمند مرتبط با حکومت روسیه اجازه می‌داد تا شهروند کشورهای اتحادیه اروپا بشوند و به نظام مالی ما دسترسی داشته باشند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG