لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۰۳:۴۹ ۸.۱۲.۱۴۰۰

قدردانی اوکراین از اقدام مربوط به سوئیفت

دنیس شمیهال، نخست وزیر اوکراین، بامداد یکشنبه با انتشار توییتی از آخرین دور تحریم‌های ایالات متحده و هم‌پیمانانش علیه روسیه قدردانی کرد.

او نوشت: «سپاسگزار دوستانمان هستیم... به خاطر تعهدی که برای حذف شماری از بانک‌های روسی از نظام سوئیفت داشتند» و به خاطر «مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی روسیه».

ایالات متحده، بریتانیا، اتحادیه اروپا و کانادا روز شنبه بر سر قطع دسترسی شماری از بانک‌های روسی به نظام پرداخت بین‌المللی سوئیفت توافق کردند. تحریم‌های جدید غرب شامل محدودیت‌هایی برای بانک مرکزی روسیه نیز می‌شود.

۰۴:۰۲ ۸.۱۲.۱۴۰۰

یوشیماسا هایاشی، وزیر خارجه ژاپن، روز یکشنبه گفت که توکیو با دیگر اعضای گروه ۷ برای تصمیم‌گیری در مورد اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه همکاری می‌کند.

ایالات متحده، بریتانیا، اتحادیه اروپا و کانادا روز شنبه نسبت به قطع دسترسی شماری از بانک‌های روسیه به نظام پرداخت بین‌المللی سوئیفت اقدام کردند، امری که در واکنش به حمله تمام عیار روسیه به اوکراین بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه ژاپن که در برنامه‌ای تلویزیونی حضور یافته بود در پاسخ به سئوالی درباره موضع این کشور در قبال قطع دسترسی روسیه به سوئیفت اظهار داشت: «ما باید تاثیر این رخداد بر بازارهای بین‌المللی را بسنجیم در عین حال که به اقدامات کشورهای غربی نیز توجه ویژه‌ای داریم».

۰۴:۵۶ ۸.۱۲.۱۴۰۰

سازمان ملل متحد تایید کرد که در جریان حمله روسیه به خاک اوکراین از روز پنج‌شنبه تاکنون دست‌کم ۶۴ غیرنظامی کشته شده‌اند و مجموع شمار کشته‌ها و زخمی‌های غیرنظامی نیز دست‌کم ۲۴۰ نفر است.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل در گزارش روز شنبه خود تاکید کرد که اعتقاد دارد «ارقام واقعی» مربوط به کشته‌ها و زخمی‌های جنگ اوکراین «به مراتب بیشتر از این است»، چرا که هنوز بسیاری از گزارش‌ها دراین‌باره در دست بررسی هستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این سازمان همچنین گفت، خساراتی که به تاسیسات زیرساختی اوکراین وارد شده باعث قطع دسترسی هزاران نفر به برق و آب شده است.

گزارش‌ پیشین سازمان ملل که روز جمعه منتشر می‌شد عنوان می‌کرد شمار کشته‌های غیرنظامی این جنگ دست‌کم ۲۵ نفر و شمار زخمی‌های غیرنظامی نیز دست‌کم ۱۰۲ نفر است و اغلب این خسارات جانی بر اثر بمباران و حملات هوایی بوده است.

۰۵:۴۰ ۸.۱۲.۱۴۰۰

اختصاص ۳۵۰ میلیون دلار از سوی آمریکا برای تقویت دفاعی اوکراین

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، به وزارت امور خارجه این کشور دستور داد تا جنگ‌افزار بیشتری به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار در اختیار اوکراین قرار داده شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای بایدن در یادداشتی به آنتونی بلینکن با استناد به قانون کمک‌های خارجی خواست که ۳۵۰ میلیون دلار به اوکراین جهت دفاع از خود اختصاص یابد.

اوکراین خواستار دریافت موشک‌های ضدتانک جاولین و موشک‌های استینگر برای مقابله با جنگنده‌های روسی شده است.

آقای بلینکن در اطلاعیه‌ای گفت که این سومین دستور رئیس جمهوری ایالات متحده برای ارسال سلاح به اوکراین امری «بی‌سابقه» است.

پنتاگون اعلام کرد که این کمک‌های نظامی شامل اسلحه‌های مخصوص خودروهای زرهی، اسلحه‌های کوچک، جلیقه‌های ضدگلوله و مهمات مختلف می‌شود.

ایالات متحده یک بار پاییز ۲۰۲۱ و یک بار نیز در ماه دسامبر از ذخایر تسلیحاتی خود به اوکراین کمک کرد. به گفته بلینکن، ایالات متحده طی یک سال گذشته بیش از ۱ میلیارد دلار کمک امنیتی به اوکراین کرده است.

۰۵:۴۴ ۸.۱۲.۱۴۰۰

اوکراین می‌گوید که نیروهای روسیه یک خط لوله گاز را در خارکیف، دومین شهر بزرگ این کشور، منفجر کرده‌اند.

۰۵:۵۰ ۸.۱۲.۱۴۰۰

شهردار شهرک واسیلکیف، واقع در جنوب غرب کی‌یف، اعلام کرد که نیروهای روس این شهرک را هدف حملات موشکی خود قرار داده و یک پایانه نفتی را به آتش کشیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ناتالیا بالاسینوویچ گفت: «دشمن می‌خواهد همه چیز را در این اطراف نابود کند.»

عکس‌ها و ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، شعله‌های آتش را نشان می‌دهد که شباهنگام آسمان را روشن کرده‌اند.

۰۶:۵۱ ۸.۱۲.۱۴۰۰

قطع دسترسی چند بانک روسی به سوئیفت در چند روز آینده

سامانه جهانی پرداخت‌های بین بانکی، سوئیفت، روز شنبه اعلام کرد که خود را آماده اجرای تحریم‌های آمریکا و هم‌پیمانانش برای قطع دسترسی شماری از بانک‌های روسیه به سوئیفت طی روزهای آینده می‌کند.

این نهاد در اطلاعیه‌ای گفت: «ما در حال هماهنگی با مقامات اروپایی هستیم تا از فهرست نهادهایی که مشمول اقدامات جدید خواهند شد، مطلع شویم و خود را آماده اجرای این دستورالعمل‌های قانونی می‌کنیم.»

ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا و کانادا روز شنبه بر سر قطع دسترسی شماری از بانک‌های روسی به سوئیفت به توافق رسیدند.

۰۷:۲۵ ۸.۱۲.۱۴۰۰

مسکو به نیروهای خود دستور داد که «از همه جوانب» در خاک اوکراین پیشروی کنند در حالی که غرب روز شنبه تحریم‌های سختی را علیه نظام بانکی روسیه اعمال کرد.

مقامات اوکراین می‌گویند که از روز پنج‌شنبه و آغاز تهاجم روس‌ها تاکنون ۱۹۸ شهروند غیرنظامی از جمله سه کودک کشته شده‌اند. دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل نیز روز شنبه کشته شدن دست‌کم ۶۴ غیرنظامی را تایید کرد و گفت که اما ارقام واقعی «به مراتب بیشتر از این است» چرا که این نهاد هنوز در حال بررسی گزارش‌هاست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مسکو گفت که با موشک‌های کروز خود اماکن نظامی در اوکراین را هدف قرار گرفته است و همچنان این حملات ادامه خواهد یافت.

اما در سومین روز تهاجم روسیه به اوکراین، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، تاکید کرد که کشورش هرگز تسلیم کرملین نمی‌شود.

ارتش اوکراین در همین روز اعلام کرد که یک یورش به پایتخت را دفع کرده اما همچنان در حال جنگ با «گروه‌های خرابکار» است که به پایتخت نفوذ کرده‌اند.

زلنسکی در پیام ویدیویی گفت: «ما تا زمانی که کشورمان را آزاد نکرده‌ایم، خواهیم جنگید.»

او ساعاتی قبل از آن گفته بود که اوکراین نقشه مسکو برای سرنگوی وی را خنثی کرده و سپس از روس‌ها خواست که به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، فشار بیاورند تا جنگ را متوقف کند.

۱۱:۱۲ ۸.۱۲.۱۴۰۰

سربازان روس وارد دومین شهر اوکراین شدند

مقامات اوکراینی می‌گویند که روسیه حملات خود را تشدید کرده و نیروهای روس در پی درگیری‌های شدید اکنون وارد خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، شده‌اند.

اولگ سینگوبوف، فرماندار خارکیف، گفت که در چهارمین روز از تهاجم روسیه به اوکراین، خودروهای نظامی سبک «به شهر نفوذ کرده‌اند».

این گزارش توسط آنتون هراشچنکو، مشاور وزیر کشور اوکراین نیز تأیید شده و وی ویدئویی را در تلگرام منتشر کرده است که نشان می‌دهد چند خودروی نظامی سبک در امتداد یک خیابان حرکت می‌کنند و در آن حوالی یک تانک هم در حال سوختن است.

سینگوبوف از ساکنان خواست که در خانه‌های خود بمانند و گفت که به نظر می‌رسد نیروهای روسی در مرکز شهر هستند. او در یک پیام فیس‌بوکی گفت: «پناهگاه‌ها را ترک نکنید! نیروهای مسلح اوکراین در حال از بین بردن دشمن هستند. از غیرنظامیان خواسته می‌شود به خیابان‌ها نیایند.»

پیش از این رئیس جمهوری اوکراین از مردم این کشور خواسته بود که برای مبارزه با ارتش روسیه کوکتل مولوتوف درست کنند:

۱۱:۳۰ ۸.۱۲.۱۴۰۰

انفجار مهیب در حومه کی‌یف

شهروندان کی‌یف، پایتخت اوکراین از چندین انفجار از جمله یک انفجار مهیب در اوایل بامداد یک‌شنبه، ۸ اسفند در این شهر خبر می‌دهند.

احتمال می‌رود این انفجار بزرگ در یک انبار سوخت نظامی در واسیلکیف، شهری در جنوب کی‌یف، رخ داده باشد.

در پی این رخداد، ناتالیا بالاسینویچ، شهردار واسیلکیف گفته است: «دشمن می‌خواهد همه چیز را نابود کند». تاکنون گزارشی از تلفات جانی و خسارت‌های مالی این انفجار منتشر نشده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG