لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۴
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۱۳:۰۸ ۸.۱۲.۱۴۰۰

لیز تراس: می‌ترسم این جنگ چند سال طول بکشد

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا روز یکشنبه هشدار داد که درگیری روسیه و اوکراین ممکن است «چند سال» طول بکشد و جهان باید برای احتمال استفاده مسکو «از سلاح‌های بدتر» آماده باشد.

خانم تراس به اسکای نیوز گفت: «می‌ترسم که مدت این جنگ طولانی باشد، ممکن است چند سال طول بکشد. روسیه نیروهایی قوی دارد و می‌دانیم که اوکراینی‌ها شجاع هستند، آنها مصمم هستند برای حاکمیت و تمامیت ارضی خود بایستند و مصمم به جنگ هستند.»

وزیر خارجه بریتانیا همچنین گفت پیش‌شرط هرگونه گفت‌وگویی با روسیه این است که نخست نیروهای روسی از خاک اوکراین عقب بنشینند.

۱۳:۴۴ ۸.۱۲.۱۴۰۰

پوتین دیگر «رئیس‌جمهور افتخاری» فدراسیون جهانی جودو نیست

سازمان جهانی جودو در پی تهاجم نظامی اخیر روسیه به اوکراین روز یک‌شنبه، ۸ اسفند در بیانیه‌ای اعلام کرد که وضعیت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را به عنوان «رئیس‌جمهور افتخاری» و «سفیر» این فدراسیون تعلیق می‌کند.

این اقدام سازمان جهانی جودو در حالی صورت گرفته که بر اساس آنچه در این بیانیه آمده است «پوتین، بازیکنی مشتاق در رشته جودو است و به سطح کمربند سیاه در این ورزش رسیده است.»

روسیه نفوذ زیادی در حوزه ورزش جودو دارد و ماریوس ویزر، رئیس سازمان جهانی جودو دوست پوتین است و بخش اروپایی این سازمان توسط سرگئی سولوویچیک روسی رهبری می‌شود و هر دو سازمان حمایت قابل توجهی از روسیه دریافت می‌کنند.

پیش از این در روز جمعه اعلام شده بود که مسابقات «گرند اِسلَم» جودو که قرار بوده در ماه مه در کازان روسیه برگزار شد، در پی حمله روسیه به اوکراین لغو شده است.

۱۴:۰۲ ۸.۱۲.۱۴۰۰

زلنسکی: حق رأی روسیه در شورای امنیت سلب شود

در حالی که قرار است شورای امنیت سازمان ملل امروز بار دیگر دربارهٔ حمله نظامی روسیه به اوکراین، تشکیل جلسه دهد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، از دبیرکل سازمان ملل خواسته است که حق رای روسیه در شورای امنیت سلب شود.

او به آنتونیو گوترش گفته است که روسیه یک کشور متجاوز است و اقدامات این کشور باید «نسل‌کشی محسوب شود».

در جلسه امروز شورای امنیت که چهارمین جلسه این شورا در روزهای اخیر است، قرار است دربارهٔ ارجاع قطعنامه مخالفت با حمله روسیه به مجمع عمومی سازمان ملل رای‌گیری شود.

در جلسه قبلی که روز جمعه برگزار شد روسیه قطعنامه پیشنهادی را وتو کرد. در جلسه امروز که موضوع آن ارجاع قطعنامه به مجمع عمومی است، روسیه نمی‌تواند از حق وتو استفاده کند و در صورتی که از ۱۵ کشور عضو شورای امنیت، ۹ کشور رای مثبت دهند، قطعنامه به مجمع عمومی سازمان ملل می‌رود.

۱۴:۲۹ ۸.۱۲.۱۴۰۰

تغییر لحن ترکیه در مورد حمله روسیه به اوکراین

خبرگزاری رویترز با اشاره به اینکه مقام‌های دولت ترکیه روز یک‌شنبه تغییر رویه داده و از کلمه «جنگ» برای توصیف ورود نظامیان روسیه به اوکراین استفاده کرده‌اند، نوشته است که با این اقدام احتمالاً راه برای محدود کردن عبور نیروی دریایی روسیه از تنگه بسفر هموار شود.

دولت ترکیه بر اساس کنوانسیون مونترو که سال ۱۹۳۶ امضا شده، کنترل تنگه‌های بسفر و داردانل بین دریای مدیترانه و سیاه را بر عهده دارد و می‌تواند در زمان جنگ یا تهدید، این مسیر را محدود کند.

روز جمعه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، درخواست منع عبور کشتی‌های روسیه از این تنگه را مطرح کرد و حتی خبر از موافقت ترکیه با آن داد ولی دولت ترکیه آن را تأیید نکرد.

دولت ترکیه در روزهای اخیر حمله روسیه به اوکراین را «غیرقابل قبول» خوانده بود اما از به‌رسمیت شناختن آن به عنوان «جنگ» خودداری کرده بود.

۱۵:۱۰ ۸.۱۲.۱۴۰۰

اوکراین: کنترل کامل خارکیف در دست ما است

پس از این‌که روز یک‌شنبه خبرگزاری‌ها از ورود نیروهای روس به خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، خبر دادند، فرماندار خارکیف بعد از ظهر در پیامی در شبکه‌های اجتماعی نوشت که اوکراین کنترل کامل شهر خارکیف را در دست دارد.

اوله سینگوبوف در تلگرام نوشت: «کنترل خارکیف کاملاً در اختیار ماست! نیروهای مسلح، پلیس و نیروهای دفاعی در حال کار هستند و شهر به طور کامل از وجود دشمن پاکسازی می‌شود.»

۱۵:۴۳ ۸.۱۲.۱۴۰۰

سازمان ملل: بیش از ۳۶۰ هزار اوکراینی از کشور گریخته‌اند

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد می‌گوید دست‌کم ۳۶۸ هزار نفر در پی تهاجم روسیه، از اوکراین به لهستان و سایر کشورهای همسایه گریخته‌اند.

از زمانی که مسکو حمله خود را آغاز کرد، شمار آوارگان اوکراینی به سرعت افزایش یافته و انتظار می‌رود که این روند شتاب بگیرد.

۱۵:۵۶ ۸.۱۲.۱۴۰۰

اوکراین انجام مذاکره در بلاروس را رد کرد؛ ثبت شکایت اوکراین در دیوان بین‌المللی دادگستری

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین ضمن رد پیشنهاد انجام مذاکرات با روسیه در بلاروس گفت که او در کشوری که میزبان نیروهای مهاجم روسیه است، مذاکره نمی‌کند.

از یک ماه پیش، ارتشیان روسیه در بلاروس مستقر شدند و سپس از آنجا به سمت پایتخت اوکراین حمله کردند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز یک‌شنبه همچنین خبر داد که کشورش شکایتی را علیه روسیه نزد دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه ثبت کرده است.

او با اعلام این خبر در توییتر نوشت: «روسیه باید به دلیل دستکاری در مفهوم نسل‌کشی با هدف توجیه تجاوز پاسخگو باشد.»

۱۶:۲۸ ۸.۱۲.۱۴۰۰

شهردار کی‌یف می‌گوید هیچ نیروی روسی وارد پایتخت اوکراین نشده است

شهردار کی‌یف می‌گوید هیچ نیروی نظامی روسی در پایتخت اوکراین حضور ندارد و وضعیت دفاعی شهر در برابر حملات نیروهای روس «مستحکم است.»

ویتالی کلیچکو در کانال پیام‌رسان تلگرام خود با ذکر این مطلب نوشت: «ارتش، نیروی انتظامی و نیروهای دفاعی ما به شناسایی و خنثی کردن خرابکاران ادامه می‌دهند.»

۱۶:۵۶ ۸.۱۲.۱۴۰۰

اوکراین برای داوطلبان دیگر کشورها لژیون خارجی ایجاد می‌کند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز یکشنبه گفت که اوکراین در حال ایجاد یک لژیون «بین‌المللی» خارجی برای داوطلبان دیگر کشورها است که می‌خواهند برای دفاع از اوکراین بجنگند.

زلنسکی در بیانیه‌ای خطاب به شهروندان دیگر کشورها گفت که پیوستن به این واحد نظامی «گواه اصلی حمایت شما از کشورمان خواهد بود.»

۱۷:۴۲ ۸.۱۲.۱۴۰۰

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز یکشنبه در یک سخنرانی با استناد به «بیانیه‌های تهاجمی» رهبران ناتو و در واکنش به اعمال تحریم‌های سنگین غرب علیه مسکو، به نیروهای بازدارنده هسته‌ای خود دستور داد تا در حالت آماده‌باش قرار گیرند.

در پی این اظهارات، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، گفت که دستور ولادیمیر پوتین مبنی‌بر آماده‌باش نیروهای هسته‌ای روسیه، به این معناست که «او به تشدید این جنگ به شیوه‌ای که مطلقا غیرقابل قبول است، ادامه می‌دهد».

سفیر آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد که آمریکا و متحدانش باید به قاطع‌ترین شیوه ممکن، اقدامات رئیس‌جمهوری روسیه را مهار کنند.

کاخ سفید نیز در واکنش به سخنان اخیر رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد دستور آماده‌باش پوتین به نیروهای هسته‌ای بخشی از «الگوی مسکو برای ایجاد تهدید و با هدف توجیه تجاوز است» و این در حالی است که «روسیه در هیچ مقطعی از سوی ناتو تهدید نشده است».

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» تصریح کرد: «روسیه از سوی اوکراین نیز در معرض تهدید قرار نگرفته است. اینها همه انگاره‌های رئیس‌جمهور پوتین است و ما در مقابل آن ایستادگی خواهیم کرد».

بیشتر

XS
SM
MD
LG