لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۲
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۱۸:۰۳ ۸.۱۲.۱۴۰۰

دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین ظهر یک‌شنبه ملاقات دیپلمات‌های اوکراین و روسیه در مرز بلاروس را تایید کرد.

دفتر ولودیمیر زلنسکی در «تلگرام» اعلام کرد که دو طرف در «مکانی نامشخص» در مرز بلاروس با یکدیگر دیدار خواهند کرد. به زمان دقیق این ملاقات نیز اشاره نشده است.

این اعلامیه روز یکشنبه ساعاتی پس از آن منتشر شد که روسیه اعلام کرد هیات نمایندگان این کشور برای مذاکره با مقامات اوکراینی به بلاروس پرواز کرده است.

مقامات اوکراینی ابتدا با رد این اقدام مسکو تاکید کردند که هر گونه مذاکره‌ای باید در جایی غیر از بلاروس انجام شود، جایی‌که روسیه شمار قابل توجهی از نیروهای خود را پیش از حمله به اوکراین در آن‌جا مستقر کرده و با این کشور همسایه مانور مشترک نظامی برگزار کرده بود.

دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین اعلام کرد که الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس و از متحدان ولادیمیر پوتین، تضمین کرده است که «تمام هواپیماها، بالگردها و موشک‌های مستقر در قلمرو بلاروس در طول سفر، مذاکرات و بازگشت هیات اوکراینی روی زمین باقی می‌مانند» و هیچ‌گونه اقدام نظامی علیه اوکراین انجام نمی‌دهند.

۱۸:۳۲ ۸.۱۲.۱۴۰۰

نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد کشورش تصمیم گرفته است تا به ایالات متحده و کشورهای اروپایی در زمینه قطع دسترسی روسیه به سوئیفت بپیوندد. این کشورها در پی حمله روسیه به اوکراین تصمیم گرفتند تا مسکو را از دسترسی به سیستم بین‌المللی تبادل مالی محروم کنند.

فومیو کیشیدا به خبرنگاران گفت که ژاپن همچنین دارایی‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری، و سایر مقامات روس را مسدود خواهد کرد و ۱۰۰ میلیون دلار کمک انسان‌دوستانه به اوکراین می‌فرستد.

او اظهار داشت: «تجاوز روسیه تلاشی یک‌جانبه برای تغییر وضعیت و اقدامی است که بنیان نظم جهانی را به لرزه در می‌آورد. این نقض فاحش قوانین بین‌المللی است و به شدت آن را محکوم می‌کنیم».

آقای کیشیدا تصریح کرد: «ژاپن در کنار مردم اوکراین می‌ایستد که سرسختانه در حال دفاع از حاکمیت و سرزمین خود، کشورشان و خانواده‌شان هستند».

۱۸:۳۴ ۸.۱۲.۱۴۰۰

دبیرکل ناتو از دستور ولادیمیر پوتین برای آماده‌باش تسلیحات بازدارنده هسته‌ای این کشور ابراز نگرانی کرد.

ینس استولتنبرگ روز یکشنبه در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت این تصمیم رئیس‌جمهوری روسیه نشان می‌دهد که بن‌بست در مورد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تا چه اندازه «جدی» است.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از بلندپایه‌ترین مقام ناتو گزارش داد که این سازمان کمک نظامی خود به اوکراین در زمینه دفاع هوایی و زمینی را افزایش می‌دهد.

۱۸:۴۶ ۸.۱۲.۱۴۰۰

فرانسه روز یک‌شنبه اعلام کرد که با پیوستن به دیگر کشورهای اروپایی، حریم هوایی خود را به روی کلیه هواپیماهای روسیه خواهد بست.

پیشتر آلمان، اتریش، ایتالیا، جمهوری چک، لهستان، اسلوونی، استونی، لتونی، لیتوانی، رومانی و لوکزامبورگ اعلام کرده‌ بودند که حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسی می‌بندند.

ژان باپتیست جباری، وزیر ترابری فرانسه، ضمن اعلام این تصمیم تاکید کرد که «اروپا با اتحاد کامل به حمله روسیه به اوکراین پاسخ می‌دهد».

شرکت هواپیمایی «ایرفرانس» هم در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که پروازهای خود به مقصد روسیه و از مبدا روسیه را «تا اطلاع ثانوی» به دلایل ایمنی متوقف می‌کند.

کانادا نیز اعلام کرد که حریم‌ هوایی خود را به روی پروازهای روسیه می‌بندد.

۱۹:۲۰ ۸.۱۲.۱۴۰۰

دست‌کم ۱۰۰ هزار نفر در برلین، پایتخت آلمان، در اعتراض به حمله روسیه به اوکراین و برای نمایش همبستگی با مردم اوکراین، دست به راهپیمایی زدند.

در تظاهرات روز یکشنبه که به صورت «مسالمت‌آمیز» برگزار شد بسیاری همراه با اعضای خانواده خود در خیابان‌های برلین راهپیمایی کردند و پرچم‌های زرد و آبی اوکراین را به نشانه حمایت خود از مردم این کشور به اهتزاز درآوردند.

شماری از تظاهرکنندگان نیز پلاکاردهایی با نوشته‌هایی چون «پوتین دنبال درمان باش و بگذار اوکراین و دنیا در آرامش باشند» و یا «پوتین برگرد خانه‌ات» و «دست از سر اوکراین بردار» در خیابان‌های برلین ظاهر شدند.

۱۹:۴۰ ۸.۱۲.۱۴۰۰

در ادامه واکنش‌ مقامات غربی به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه خواستار حذف روسیه از جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر شد.

نوئل لوگرات، رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه، در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی «لو پاریزین» اظهار داشت: «دنیای ورزش و به ویژه فوتبال، نمی‌تواند بی‌طرف بماند».

او افزود که موافق حذف روسیه از این مسابقات است.

در همین زمینه، جمهوری چک نیز روز یکشنبه به لهستان و سوئد پیوست و اعلام کرد تیم ملی فوتبال این کشور در مرحله پلی‌آف جام جهانی ۲۰۲۲ مقابل روسیه بازی نخواهد کرد.

فدراسیون فوتبال چک همچنین اعلام کرد که تیم ملی این کشور به‌هیچ‌وجه مقابل روسیه بازی نخواهد کرد و این تصمیم کمیته اجرایی تنها محدود به مرحله پلی‌آف نخواهد بود.

۲۰:۰۴ ۸.۱۲.۱۴۰۰

آندری کوزیرف، وزیر خارجه سابق روسیه، روز یکشنبه در واکنش به اعزام هیات روسی برای مذاکره با مقامات اوکراینی در مرز بلاروس، این اقدام مسکو را «ریاکاری» دانست.

این سیاستمدار ۷۰ ساله در توئیتی نوشت: «اعضای هیات اعزامی روسیه حتی دیپلمات هم نیستند و دست‌نشانده‌های بی‌کله درجه دو کرملین هستند».

دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین ظهر یک‌شنبه ملاقات دیپلمات‌های اوکراین و هیات اعزامی روسیه در مرز بلاروس را تایید کرد.

این خبر پس از آن اعلام شد که ولادیمیر پوتین در جلسه‌ای با وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش روسیه دستور داد که نیروهای بازدارنده هسته‌ای این کشور در حالت آماده‌باش قرار گیرند.

۲۰:۵۱ ۸.۱۲.۱۴۰۰

میت رامنی، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، روز یک‌شنبه در واکنش به تداوم حمله نظامی روسیه به اوکراین، ولادیمیر پوتین را فردی «حقیر» و «شرور» خواند.

آقای رامنی با اشاره به نقل قولی قدیمی از جان مک‌کین، سناتور درگذشته جمهوری‌خواه، در توصیف رهبر روسیه گفت: «حق با جان مک‌کین بود. او گفته بود که وقتی به چشم‌های ولادیمیر پوتین نگاه کرد، کاگاب را دید».

سناتور جمهوری‌خواه ایالت یوتا در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» افزود ولادیمیر پوتین در تلاش است تا دنیا را به شکل دورانی درآورد که در آن، روسیه بار دیگر امپراتوری خواهد بود.

۲۰:۵۹ ۸.۱۲.۱۴۰۰

شرکت بریتیش پترولیوم روز یکشنبه اعلام کرد که تصمیم گرفته است ۱۹.۷۵ درصد سهام خود در شرکت نفتی روسی «روس‌نفت» را واگذار کند.

برنارد لونی، رئیس بریتیش پترولیوم، که از عضویت در هیات مدیره روس‌نفت کناره‌گیری کرده است در بیانیه‌ای گفت: حمله روسیه به اوکراین، «باعث شد تا به شکلی بنیادین درباره وضعیت بی‌پی با روس‌نفت تجدیدنظر کنیم».

شرکت بی‌پی اعلام کرد واگذاری سهم ۱۹.۷۵ درصدی این شرکت در شرکت روس‌نفت هزینه‌ای ۲۵ میلیارد دلاری تا پایان سه‌ماهه اول بر این شرکت خواهد داشت.

هنوز معلوم نیست شرکت بریتانیایی چطور قصد واگذاری سهام خود در بزرگترین شرکت نفت روسیه را دارد.

شرکت بی‌پی سال ۲۰۱۳ با فروش ۱۲.۵ میلیارد دلار سهام خود در شرکت روسی-‌بریتانیایی «تی‌ان‌ک‌بی‌پی» اقدام به خرید ۱۹.۷۵ درصد از سهام بزرگترین شرکت نفتی روسیه، روس‌نفت، کرده بود.

سود پارسال این شرکت بریتانیایی از روس‌نفت ۶۴۰ میلیون دلار بود. شرکت روس‌نفت سهمی ۵۰ درصدی در ذخایر نفت و گاز بی‌پی و سهمی ۳۰ درصدی در تولید این شرکت دارد.

شرکت بی‌پی دو نماینده در هیات رهبری شرکت روس‌نفت دارد که هر دو آن‌ها روز یکشنبه استعفا دادند.

۲۱:۰۳ ۸.۱۲.۱۴۰۰

اورسلا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، روز یک‌شنبه اعلام کرد اتحادیه اروپا حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای متعلق به روسیه و یا ثبت‌شده و تحت کنترل روسیه می‌بندد.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا در توئیتی نوشت که در نتیجه این اقدام، هواپیمای روسی از جمله «جت‌های شخصی الیگارش‌ها» از این پس، اجازه نخواهند داشت در قلمرو اتحادیه اروپا فرود بیایند و یا بر فراز آن پرواز کنند.

کشورهای اتحادیه اروپا در روزهای اخیر در پی حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین، یکی پس از دیگری ممنوعیت ورود هواپیماهای روسی به حریم هوایی خود را اعلام کردند.

بریتانیا نیز در اقدامی مشابه و در نخستین گام از اعمال «سخت‌ترین» تحریم‌ها علیه مسکو، از روز پنج‌شنبه خطوط هوایی روسیه را از فرود در فرودگاه‌های این کشور یا عبور از حریم هوایی خود منع کرده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG