لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

آغاز رزمایش چند روزه چین همراه با محدودیت تجاری در پاسخ به سفر پلوسی به تایوان


نانسی پلوسی (چپ) در کنار تسای اینگ‌وِن،‌ رئیس جمهور تایوان
نانسی پلوسی (چپ) در کنار تسای اینگ‌وِن،‌ رئیس جمهور تایوان

ساعاتی پس از آن که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خاک تایوان را ترک کرد، پکن در پاسخ به سفر او «بزرگ‌ترین» رزمایش خود در نزدیکی خاک این کشور را آغاز کرد.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، روز چهارشنبه،‌ ۱۲ مردادماه، تایوان را ترک کرد و در ادامه سفر آسیایی خود وارد کره جنوبی شد.

خانم پلوسی در جریان سفر خود به تایوان از دموکراسی در این سرزمین ستایش کرد و ضمن اعلام همبستگی واشینگتن با تایوان خاطرنشان ساخت که خشم چین نمی‌تواند مانع سفر رهبران جهان به این جزیره شود.

چین خشم و ناراحتی شدید خود از سفر عالی‌ترین مقام ایالات متحده به تایوان طی ربع قرن اخیر را با فعالیت‌های نظامی گسترده در آب‌های اطراف این جزیره، احضار سفیر آمریکا در پکن و ممنوعیت واردات چندین محصول کشاورزی از تایوان نشان داده است.

بر اساس اعلام وزارت دفاع تایوان، برخی رزمایش‌های چین در قلمرو دریایی و آسمان تایوان انجام خواهد شد، رخدادی بی‌سابقه که یک مقام ارشد این وزارتخانه در گفت‌وگویی با خبرنگاران آن را «محاصره دریایی و هوایی تایوان» نامیده است.

به گفته وزارت دفاع این جزیره، تایوان روز چهارشنبه با جت‌های خود به ۲۷ هواپیمای چینی که وارد منطقه دفاع هوایی آن شده بودند هشدار داد، در حالی که ۲۲ فروند از این هواپیماها نیز از خط میانه‌ای که تایوان را از چین جدا می‌کند، عبور کردند.

رزمایش بزرگ چین که طبق گزارش‌ها همراه با شلیک جنگی خواهد بود نیمه‌شب چهارشنبه به وقت محلی آغاز شد. این رزمایش در برخی از نقاط با فاصله کمتر از ۲۰ کیلومتر با خاک تایوان انجام می‌شود. طبق اعلام رسمی، رزمایش روز یک‌شنبه هفته آینده به پایان می‌رسد.

به گزارش شبکه جهانی بی‌بی‌سی، مقامات ارشد در تایوان پکن را متهم می‌کنند که قصد دارد با این مانور نظامی که در آبراهه‌های پرترافیک اطراف تایوان برگزار می‌شود «وضعیت موجود در منطقه را تغییر دهد».

دولت آمریکا تاکید می‌کند که به سیاست «چین واحد» پایبند است، به این معنا که تنها یک کشور، یعنی چین را به رسمیت می‌شناسد و تایوان نیز بخشی از این کشور واحد محسوب می‌شود، اما در عین حال حاکمیت چین بر تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد و مخالف هر گونه تهدید علیه این جزیره است.

چین تایوان را بخشی از قلمرو خود و یک استان این کشور تلقی می‌کند و صراحتا گفته است که حضور مقام ارشد آمریکایی در این جزیره را یک تحریک جدی می‌داند.

خبرگزاری فرانسه ویدئویی از پرواز هلی‌کوپترهای چینی در نزدیکی خاک تایوان را منتشر کرده است:

همزمان با مانور نظامی که آشکارا پاسخی به سفر مقام ارشد آمریکایی به تایوان است و ارتش چین هم پیشتر وعده آن را داده بود، پکن برای تنبیه تایوان دست به برخی از محدودیت‌های تجاری برای این کشور نیز زده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، این محدودیت‌ها شامل تعلیق واردات برخی از انواع میوه و ماهی از تایوان و همین تعلیق صادرات شن و ماسه به این کشور است.

دولت تایوان صبح پنج‌شنبه اعلام کرد که برخی از وزارتخانه‌های این کشور در چند روز اخیر هدف حملات سایبری قرار گرفته‌اند،‌ از جمله وزارت دفاع تایوان که رسما اعلام کرده است وب‌سایتش ساعاتی از دسترس خارج بوده است.

نانسی پلوسی شامگاه سه‌شنبه در راس هیئتی از نمایندگان کنگره ایالات متحده با نادیده گرفتن هشدارهای مکرر چین وارد تایوان شد و این سفر را نشانه تعهد خدشه‌ناپذیر ایالات متحده به پایداری دموکراسی در تایوان توصیف کرد.

خانم پلوسی در دیدار با تسای اینگ‌ون، رئیس جمهوری تایوان، گفت: «هیئت ما به تایوان آمده تا به صراحت اعلام کند که ما تایوان را رها نخواهیم کرد.»

وی همچنین در طول سفر ۱۹ ساعته خود به تایوان گفت: «همبستگی ایالات متحده با تایوان اکنون بیشتر از هر زمانی اهمیت دارد و این پیامی است که ما امروز با خود به اینجا آورده‌ایم.»

آخرین بار که یکی از روسای مجلس نمایندگان ایالات متحده به تایوان سفر کرده بود به سال ۱۹۹۷ و سفر نیوت گینگریچ به این جزیره بازمی‌گردد. چین این نگرانی را دارد که مقامات تایوان برای استقلال این کشور اقدام کنند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز، سی‌ان‌ان/ س. ن./ک. خ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG