لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

چین: هرگز از حق استفاده از زور علیه تایوان چشم‌پوشی نمی‌کنیم


شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین
شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین

شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین ضمن تأکید بر مخالفت با استقلال تایوان، گفت که کشورش «هرگز از حق خود برای استفاده از زور در حل مسئله تایوان چشم‌پوشی نخواهد کرد».

شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، روز یکشنبه ۲۴ مهر در نشست گشایش حزب کمونیست ضمن تأکید بر مخالفت با استقلال تایوان، گفت که کشورش «هرگز از حق خود برای استفاده از زور در حل مسئله تایوان چشم‌پوشی نخواهد کرد».

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای شی در حالی که گفت چین «صادقانه و با تمام قوا بر چشم‌انداز اتحاد مجدد مسالمت‌آمیز» با تایوان تأکید دارد، اما افزود که پکن امکان اتخاذ «همه اقدامات لازم» را در قبال مسئله تایوان برای خود «محفوظ می‌داند».

به گفته او، حل و فصل مسئله تایوان به چین و تصمیم مردم این کشور بستگی دارد.

تنش میان چین و تایوان از دو ماه پیش بدنبال سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان تشدید شده است.

چین که تایوان را قلمرو خود می‌داند و به «چین واحد» پایبند است، از سفر خانم پلوسی و متعاقب آن، دیدارهای چند مقام ارشد دیگر از کنگره و یک فرماندار آمریکا و سپس سفر بلندپایگان فرانسه به تایوان، شدیداً ابراز خشم کرده و برای بیان جدیت خود، رزمایش‌های دریایی در نزدیکی تایوان را گسترش داده‌است.

تایوان روز ۲۳ مهر گزارش داده بود که کشتی‌های جنگی و جنگنده‌های چین در این روز از خط میانی تنگه تایوان عبور کرده و تحرکات نظامی را در اطراف تایوان گسترش داده‌اند.

رئیس‌جمهوری آمریکا تأکید کرده که در صورت تهاجم نظامی چین به تایوان، نیروهای آمریکایی از تایوان دفاع خواهند کرد. پیش از این اظهارت جو بایدن نیز دو رزمناو آمریکایی دو ماه پیش از آب‌های منطقه عبور کردند تا مهر تأییدی بر حمایت عملی واشینگتن از تایوان باشد.

شی جین پینگ در سخنرانی دو ساعته روز یکشنبه در نشست افتتاحیه حزب کمونیست چین گفت حفظ «گزینه نظامی» از سوی کشورش برای مقابله با «مداخله» نیروهای خارجی و «فعالیت تجزیه‌طلبانه» از سوی «تعداد بسیار کمی» از ساکنین تایوان است.

او در میان تشویق ممتد حاضران در کنگره حزب، وجود تایوان را برای حفظ پیوستگی سرزمین چین ضروری دانست و گفت «چرخ‌های تاریخی اتحاد ملی و جوان‌سازی ملی به جلو می‌چرخد و اتحاد کامل سرزمین مادری باید حاصل و محقق شود».

سو تسنگ چانگ، نخست‌وزیر تایوان، در واکنش به سخنان شی جین پینگ گفت که خودش یک «جدایی طلب» است، و افزود آقای شی به جای فکر استفاده از زور برای مقابله با تایوان، بهتر است بر مسائل مردم کشور خود تمرکز کند.

آقای چانگ به یک بنر با مضمون اعتراض سیاسی که هفته گذشته در رویدادی کم سابقه بر پل منطقه سیتونگ در پکن نصب شده بود، اشاره کرد.

به نوشته رویترز، دفتر ریاست جمهوری تایوان نیز در بیانیه‌ای در واکنش به سخنان شی جین پینگ نوشت که «موضع تایوان محکم است؛ هیچ گونه عقب‌نشینی از حاکمیت ملی صورت نخواهد گرفت و بر سر دموکراسی و آزادی کشور سازش نخواهد شد».

تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان، هفته گذشته در سخنرانی در سالروز «استقلال» نیز در حالی که متعهد شد که کشور به تقویت «توان دفاعی» ادامه دهد، گفت که جنگ «مطلقاً» نمی‌تواند یک گزینه باشد.

خانم اینگ ون در دوره اخیر تمایل برای مذاکره با پکن را پیاپی تکرار کرده‌است.

تایوان می‌گوید که تنها مردم این کشور حق دارند سرنوشت خود را تعیین کنند، و با رد ادعاهای مالکیت از سوی چین، تأکید دارد که چین هرگز بر هیچ بخشی از این جزیره حکمرانی نکرده‌است.

ارزیابی شده که بیستمین کنگره حزب کمونیست چین در پایان نشست سه روزه خود در پکن شی جین پینگ را برای سومین دوره پنج ساله ریاست جمهوری در این مقام ابقا کند.

دوران ده ساله ریاست جمهوری آقای شی تا حال با تقویت حاکمیت چین بر هنگ کنگ و در سه سال اخیر در مبارزه سرسختانه با ویروس کرونا، که ابتدا از چین به سراسر جهان رسید، متمرکز بود اما او در ماه‌های گذشته مبارزه جدی علیه تایوان را در سرلوحه اهداف خود قرار داده است.

XS
SM
MD
LG