لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

آسوشیتدپرس از «تدارک ایران برای حمله احتمالی به عربستان در آینده نزدیک» خبر داد


بقایای موشک وپهپادهایی که گفته می‌شود در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان در شهریور ۱۳۹۸ به کار گرفته شد.
بقایای موشک وپهپادهایی که گفته می‌شود در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان در شهریور ۱۳۹۸ به کار گرفته شد.

سه مقام آمریکایی روز سه‌شنبه ۱۰ آبان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند ریاض اطلاعاتی را در اختیار مقامات آمریکایی گذاشته است که نشان می‌دهد ایران احتمالا برای حمله‌ای قریب‌الوقوع به خاک عربستان آماده می‌شود.

یکی از این مقام‌ها گفته است، اطلاعات دریافتی حاکی از احتمال انجام حمله در آینده نزدیک یا ۴۸ ساعت آینده است.

در همین زمینه، یک مقام دیگر به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت اطلاعات مبادله شده بین ایالات متحده و عربستان سعودی نشان می‌دهد که ایران احتمالا در حال برنامه‌ریزی برای یک حمله قریب‌الوقوع به زیرساخت‌های انرژی در خاورمیانه، به ویژه در عربستان سعودی است.

یک مقام عربستانی هم به سی‌ان‌ان گفته که ریاض اطلاعاتی در مورد یک «حمله احتمالی» در اختیار ایالات متحده گذاشته است، اما اطلاعات دقیقی در مورد این حمله ارائه نکرد.

این مقام آمریکایی با این حال تصریح کرد٬ هیچ افزایشی در سطح حفاظت از نیروهای نظامی ایالات متحده در منطقه روی نداده است، زیرا گمان نمی رود که نیروهای نظامی ایالات متحده هدف چنین حملاتی باشند.

یک مقام دیگر آمریکایی هم به سی‌ان‌ان گفته که جنگنده‌های اف-۲۲ آمریکا در حال حاضر در عربستان سعودی برای مقابله با هرگونه تهدیدی در دسترس هستند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در همین زمینه در پاسخ به پرسشی تصریح کرد که ایالات متحده «نگران» چشم‌انداز این تهدید است و از طریق کانال‌های نظامی، دیپلماتیک و اطلاعاتی با سعودی‌ها در تماس دائمی است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که ایالات متحده «در دفاع از منافع خود و شرکایش در منطقه» تردید نخواهد کرد.

روزنامه «وال‌استریت جورنال» پیشتر در روز سه‌شنبه گزارش داد ریاض اطلاعاتی در اختیار واشینگتن گذاشته که حاکی از برنامه‌ریزی ایران برای حمله قریب‌الوقوع به اهدافی در خاک عربستان سعودی است.

وال‌استریت جورنال به نقل از مقامات سعودی و آمریکایی نوشته بود که عربستان، ایالات متحده و چند کشور منطقه با توجه به این اطلاعات سطح هشدار برای نیروهای نظامی خود را افزایش داده‌اند.

منابع مطلع به سی‌ان‌ان گفته‌اند ایالات متحده بر این باور است که ایران ممکن است تلاش کند که توجهات را بر عربستان سعودی متمرکز کند چرا که تهران، ریاض را به کمک به «تحریک اعتراضات» متهم می‌کند.

«قریب‌الوقوع بودن حمله»

یک مقام مطلع آمریکایی هم در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس ضمن تایید تبادل اطلاعات بین عربستان و آمریکا در خصوص حمله احتمالی ایران گفته است براساس اطلاعات دریافتی، این حملات احتمالا در ۴۸ ساعت آینده صورت خواهند گرفت.

آسوشیتدپرس می‌گوید با این حال هیچ یک از سفارتخانه‌های آمریکا در منطقه سطح هشدار امنیتی را افزایش نداده‌اند.

به‌دنبال تداوم اعتراضات سراسری در ایران، فرمانده سپاه پاسداران روز شنبه به عربستان سعودی هشدار داد که به‌دلیل پوشش اعتراضات توسط شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای تحت حمایت این کشور، باید در انتظار پاسخ جمهوری اسلامی باشد.

سپاه پاسداران اوایل مهرماه امسال و در بحبوحه اعتراضات به جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، مواضعی را در اربیل، مرکز اقلیم کردستان، و شهر سلیمانیه هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داد.

نیروی زمینی سپاه پاسداران گفته بود که ۷۳ فروند موشک بالستیک زمین‌به‌زمین و ده‌ها فروند پهپاد انتحاری را در این حملات به کار گرفته بود.

عربستان هم می‌گوید که اقدام احتمالی ایران برای انحراف افکار عمومی از اعتراضات در داخل این کشور است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس، سی‌ان‌ان و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG