لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

امدادگر بلژیکی بازداشت‌شده در ایران به ۲۸ سال زندان محکوم شد


اولیویه فانده‌کاستیل
اولیویه فانده‌کاستیل

سخنگوی خانواده اولیویه فانده‌کاستیل، امدادگر بلژیکی بازداشت‌شده در ایران، اعلام کرد که این شهروند بلژیکی از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به ۲۸ سال زندان محکوم شده است.

اولیویه وان اشتایرتگم، سخنگوی خانواده فانده‌کاستیل، روز چهارشنبه ۲۳ آذر با تاکید بر این که هیچ اطلاعی از اتهام‌های صادر شده علیه این امدادگر ندارد، گفت که این خبر را دولت بلژیک به او داده است.

او به خبرگزاری فرانسه گفت که خانواده‌ آقای فانده‌کاستیل از شنیدن این خبر بهت‌زده‌اند.

به گفته سخنگوی خانواده فانده‌کاستیل، «هیچ طرح جایگزینی» برای این محکومیت زندان وجود ندارد و «اگر راه‌حلی وجود نداشته باشد، اولیویه فانده‌کاستیل تا سال ۲۰۵۰ در زندان خواهد ماند، زمانی که تقریبا ۷۰ ساله خواهد شد.»

اولیویه فانده‌کاستیل ۴۱ ساله در ۲۴ فوریه در تهران به اتهام «جاسوسی» بازداشت شد.

خبر محکومیت او به ۲۸ سال زندان چند روز پس از آن منتشر شده که دادگاه قانون اساسی بلژیک معاهده جنجالی تبادل زندانیان بین این کشور و حکومت جمهوری اسلامی را تعلیق کرد.

این معاهده، در صورت اجرا، زمينه آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی را که به جرم طراحی بمب‌گذاری در همایش سازمان مجاهدین خلق به ۲۰ سال زندان محکوم شده، فراهم می‌کند.

دولت بلژیک تاکید کرده که این معاهده تنها راه تضمین آزادی امدادگر بلژیکی است.

آقای فانده‌کاستیل یکی از ده‌ها شهروند غربی یا دوتابعیتی است که در این سال‌ها و به‌ویژه ماه‌های اخیر در ایران بازداشت شده‌اند.

مخالفان حکومت و گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند جمهوری اسلامی از این زندانیان برای اعمال فشار به غرب و کسب امتیاز بهره‌برداری می‌کند.

XS
SM
MD
LG