لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۹

گزارش سالانه سیویکوس: جمهوری اسلامی جزو سرکوبگرترین حکومت‌ها در زمینه جامعه مدنی


سیویکوس، یک سازمان غیردولتی مستقر در آفریقای جنوبی که در زمینه حقوق شهروندی و تقویت جامعه مدنی در جهان فعالیت می‌کند، جمهوری اسلامی را در دسته سرکوبگرترین حکومت‌ها در زمینه جامعه مدنی و آزادی تظاهرات قرار داد.

بر اساس تازه‌ترین گزارش این سازمان غیردولتی، ۲۷ کشور یا منطقه در جهان دارای فضای «بسته» از نظر جامعه مدنی هستند که ایران یکی از این کشورهاست.

سیویکوس در گزارش خود که اواسط فروردین‌ماه منتشر شده به سرکوب شدید و کشتار معترضان در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» اشاره کرده است.

در جریان این اعتراضات، به گفته سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری بیش از پانصد نفر بر اثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی کشته شدند.

همچنین جمهوری اسلامی ده‌ها هزار نفر را بازداشت کرد و چهار معترض را نیز پس از بازداشت و محاکمه‌های غیرمنصفانه که در داخل و خارج از کشور محکوم شد اعدام کرد.

چین، روسیه، بلاروس، عراق، عربستان سعودی، افغانستان و مصر نیز هم‌ردیف جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند.

همچنین بر اساس این ارزیابی که در ماه گذشته میلادی به‌روزرسانی شده، ۵۰ کشور در دسته «سرکوب‌شده» و ۴۰ کشور به عنوان «دارای مانع» معرفی شده‌اند.

در مجموع ۱۱۷ کشور از ۱۹۷ کشور و منطقه جهان دارای محدودیت‌های آزادی‌های مدنی از جمله نقض آزادی تظاهرات و تجمع مسالمت‌آمیز هستند و این سازمان تخمین زده که ۲۸ درصد از جمعیت جهان سرکوب شدید این آزادی‌ها را تجربه می‌کنند.

در این ارزیابی، ۴۲ کشور از جمله فرانسه دارای فضای مدنی «کاهش‌یافته» هستند و تنها ۳۸ کشور جهان از جمله کشورهای کانادا، سوئد، نروژ، فنلاند، آلمان و پرتغال جزو کشورهای «باز» محسوب شده‌اند.

نزول فرانسه به دسته کشورهای دارای فضای مدنی «کاهش‌یافته» همزمان شده است با تظاهرات گسترده مردمی در این کشور در اعتراض به قانون افزایش سن بازنشستگی که در هفته‌های گذشته با خشونت نیروهای امنیتی مواجه شده است.

پیشتر آمریکا، شورای اروپا و چند سازمان حقوق بشری خواستار احترام به حق تظاهرکنندگان در فرانسه شده بودند.

XS
SM
MD
LG