لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۷

جواهرات میلیاردر مرتبط با آلمان نازی به رغم اعتراض‌های يهوديان حراج شد


تصویری از یاقوت گران قیمت «Sunrise Ruby» (عکس از آرشیو).
تصویری از یاقوت گران قیمت «Sunrise Ruby» (عکس از آرشیو).

مجموعه‌ای از جواهرات یک میلیاردر اتریشی که همسرش در دوران آلمان نازی ثروت کلانی اندوخته بود به رغم اعتراضات گروه‌های یهودی روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت حراج شد.

حراج این مجموعه که شامل حدود ۱۰۰ قطعه جواهر گرانبهاست توسط موسسه حراج کریستیز در شهر وین و با حضور خریداران یا نمایندگان آنها برگزار شد.

راهول کاداکیا، مدیر بین المللی بخش جواهرات موسسه کریستیز در آغاز مراسم حراج گفت:«تصمیم ما برای حراج جواهرات موجود در اموال به جا مانده از هیدی هورتون پس از بررسی‌های دقیق و در نظر گرفتن تاثیر مهم این حراج بر امور خیریه اتخاذ شده است.»

او تاکید کرد که درآمد حاصل از فروش همه جواهرات به امور خیریه اختصاص خواهد یافت ولی منتقدان این موضوع را پاسخی نامناسب می دانند.

مجموعه‌ای که موسسه کریستیز قصد دارد تا پایان سال جاری در حراج‌های حضوری و آنلاین به حراج بگذارد حدود ۷۰۰ قطعه جواهر را شامل می شود که ارزش تقریبی آن بیش از ۱۵۰ میلیون دلار برآورد شده است.

برخی از این جواهرها محصول طراحان معروف قرن بیستم نظیر کارتیه و بولگاری هستند و بخشی از ثروت به جا مانده از هیدی هورتون، میلیاردر اتریشی است که سال گذشته در سن ۸۱ سالگی درگذشت. مجله مالی فوربز ثروت او را ۲.۹ میلیاردر دلار تخمین زده است.

موسسه کریستیز گفت یکی از جواهرات پر طرفدار در حراج روز چهارشنبه قطعه‌ای موسوم به «یاقوت بامدادی» است که ارزش آن بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار برآورد شده است.

درآمد حاصل از فروش تمامی جواهرات به جا مانده ازهیدی هورتون می تواند گرانقیمت‌ترین حراج جواهرات در تاریخ فعالیت موسسه کریستیز باشد.

قبل از اين گرانقیمت‌ترین حراج جواهرات توسط این موسسه مجموعه جواهرات الیزابت تیلور، بازیگر سرشناس هالیوود در سال ۲۰۱۱ و مجموعه دیگری تحت عنوان «شکوه مهاراجه و گورکانیان» در سال ۲۰۱۹ بود که هر دو آنها به رقمی بالاتر از ۱۰۰ میلیون دلار به فروش رفتند.

مورخان در سال ۲۰۲۲ در گزارشی که از سوی «بنیاد هورتون» سفارش داده شده بود به این نتیجه رسیدند که همسر خانم هورتون به نام هلموت هورتون که در سال ۱۹۸۷ در سوئیس درگذشت قبل از اخراج از حزب نازی آلمان مدتی عضو فعال این حزب بوده است.

براساس این پژوهش، هلموت هورتون در سال ۱۹۳۶ و سه سال پس از روی کارآمدن آدولف هیتلر یک شرکت بزرگ نساجی در شهر دویسبرگ، واقع در غرب آلمان را که صاحبان یهودی آن گریخته بودند به مالکیت خود درآورد.

او چندین مغازه و مستغلات دیگر را نيز که قبل از شروع جنگ متعلق به یهودیان بود از آن خود کرد.

گروه‌های مدافع یهودیان قربانی رژیم نازی از موسسه کریستیز خواسته بودند این حراج را لغو کند.

یوناتان آرفی، رییس شورای نمایندگی نهادهای یهودی فرانسه به خبرگزاری‌ها گفت:«نه تنها پولی که با آن این جواهرات خریداری شده محصول مصادره اموال یهودیان در دوران آلمان نازی است بلکه درآمد حاصل از حراج آنها قرار است به بنیادی تعلق بگیرد که رسالت آن حفظ نام یک نازی سابق در آینده است.»

«مرکز سیمون ویزنتال» یک نهاد مدافع حقوق بشر یهودیان هتفه گذشته در بیانیه‌ای گفت:«موسسه کریستیز تا زمان بررسی دقیق نقش اموال مصادره شده یهودیان در خرید این جواهرات باید حراج را تعلیق کند.»

کمیته یهودیان آمریکا نیز ضمن انتقاد از تصمیم موسسه کریستیز برای اهدای بخشی از درآمد این حراج به موسسات پژوهشی و آموزشی که در مورد هولوکاست فعالیت دارند گفت:«اهدای بخشی از این درآمد به امور خیریه و یا آموزش در مورد هولوکاست کافی نیست. این حراج تا زمان انجام مطالعات دقیق در مورد سهم قربانیان آلمان نازی در این ثروت باید تعلیق شود.»

اما موسسه حراج کریستیز از این برنامه دفاع کرده و راهول کاداکیا، مدیر بین المللی بخش جواهرات این موسسه به خبرگزاری فرانسه گفت:«تمامی درآمدهای این حراج به امور خیریه نظیر حفاظت و رفاه کودکان، پژوهش‌های علمی و دسترسی عموم به هنر اهدا خواهد شد.»

او اضافه کرد: «بخش دیگری از آن نیز به موسسات پژوهشی و آموزشی در مورد هولوکاست اهدا می شود. ما معتقدیم که در نهایت پول حاصل از این حراج به فعاليت‌های مثبتی تعلق خواهد گرفت و به همین دلیل تصمیم گرفتیم حراج را برگزار کنیم.»

XS
SM
MD
LG