لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۹

مونتاژ یک خودرو درجه دو چینی دیگر در پارس‌خودرو


زوتی DL5 یا زوتی T300‌ قرار است ابتدا به‌عنوان محصولی وارداتی و سپس مونتاژی در ایران عرضه شود
زوتی DL5 یا زوتی T300‌ قرار است ابتدا به‌عنوان محصولی وارداتی و سپس مونتاژی در ایران عرضه شود

مونتاژ یک خودرو چینی درجه دو در پارس‌خودرو، تارا و شاهین با موتور جدید و خودرو مسابقه‌ای دانشجویی در مشهد موضوعات مجلۀ خودرو این هفته است.

مونتاژ خودرو جدید چینی در پارس‌خودرو

شرکت پارس‌خودرو که زمانی مونتاژ کننده بهترین خودروهای آمریکایی در ایران بود، حالا قرار است یک خودرو درجه دو چینی دیگر به‌نام زوتی DL5 را مونتاژ کند. پارس‌خودرو در حالی قصد دارد این خودرو را به‌عنوان یک محصول جدید در ایران عرضه کند که شش سال از زمان نخستین تولید آن در بازار خودرو چین می‌گذرد.

برند زوتی چین در ایران سابقه خوبی ندارد و در بازار چین هم یک برند درجه دو محسوب می‌شود. رسانه‌های خودرویی ایران گزارش داده‌اند که پیش از شروع مونتاژ، در ابتدای عرضه چندین هزار دستگاه از این خودرو به ایران وارد خواهد شد و تصاویر و گزار‌ش‌هایی هم از ورود اولین سری این خودروها به محوطه شرکت پارس‌خودرو منتشر شده است.

زوتی DL5 در بازار چین دارای موتور توربو است، اما شرکت پارس‌خودرو می‌خواهد یک موتور ضعیف روی این خودرو بگذارد. موتوری که پارس‌خودرو برای مونتاژ این خودرو چینی در ایران انتخاب کرده موتور ۱.۵ لیتری چهارسیلندر است که ۱۱۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و گشتاور آن تنها ۱۴۳ نیوتن‌متر است.

گیربکس این خودرو هم پنج‌سرعتۀ دستی است. موتور و گیربکس خودرو برای اندازه و وزن این خودرو مناسب به‌نظر نمی‌رسد و مشخص نیست چرا پارس‌خودرو چنین خودرویی را برای مونتاژ در ایران انتخاب کرده است.

پارس‌خودرو که اکنون به مونتاژکننده محصول درجه دو و ضعیف چینی در ایران تبدیل شده است، پیش از انقلاب ۵۷ تولیدکنندۀ محصولات شرکت جنرال موتورز در ایران بود و لوکس‌ترین خودرو آن زمان آمریکا، که در ایران با نام کادیلاک ایران شناخته می‌شد، در این شرکت تولید می‌شد.

این شرکت سال‌ها تولیدکنندۀ محصولات نیسان ژاپن در ایران هم بود اما در چند سال اخیر با خروج نیسان از ایران به سمت خودروهای چینی رفته است.

تولید تارا و شاهین با موتور جدید

رسانه‌های خودرویی ایران از تولید تارا و شاهین با موتورهای جدید در سال‌ جاری خبر داده‌اند.

شرکت ایران‌خودرو قصد دارد تارا را در سال جاری با موتور جدید خود با نام EFP تولید کند.

تارا هم‌اکنون با موتور توسعه‌یافتۀ پژو ۲۰۶ در حال تولید است، اما قدرت این موتور ۱۱۳ اسب بخار است و چندان بالا نیست، برای همین ایران‌خودرو قصد دارد این محصول را با موتور جدید و قوی‌تر تولید کند.

موتور EFP از نوع توربوشارژ، چهارسیلندر و ۱۶ سوپاپ است و به سیستم زمان‌بندی دوگانۀ سوپاپ دود و گاز مجهز است. این موتور ‍۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد.

بر اساس گزارش رسانه‌های خودرویی ایران، این موتور فعلاً قدرتمندترین و مدرن‌ترین موتور ایرانی محسوب می‌شود.

خودرو شاهین سایپا چند سالی است که با مشکل موتور روبه‌روست. در ابتدای سال جاری اخباری از تغییر موتور این خودرو منتشر شده بود.

موتور جدید ‌‌EC5 نام دارد و یکی از موتورهای ساخت شرکت پژو سیتروئن است که در حدود ۱۱۵ اسب بخار قدرت دارد. این موتور از شهریور امسال روی شاهین قرار خواهد گرفت و تولید این محصول آغاز خواهد شد.

موتور کنونی شاهین هشت سوپاپ و توربوشدۀ موتور تیبا است که ۱۰۸ اسب بخار قدرت دارد و گزارش‌های مختلفی از آتش‌سوزی آن منتشر شده است. موتور جدید برخلاف موتور قبلی ۱۶ سوپاپ است و به‌نسبت فناوری ساخت بهتری دارد.

خودرو مسابقه‌ دانشجویی ایرانی

بر اساس گزارش رسانه‌های خودرویی ایران، دانشجویان دو دانشگاه در مشهد با مشارکت همدیگر یک خودرو مسابقه‌ای برای شرکت در یک مسابقهۀ دانشجویی در ایتالیا ساخته‌اند.

نام این اتومبیل مسابقه‌ای «رهام» است که برای شرکت در رقابت‌های فرمول دانشجویی SAE آماده شده است.

سایت دیجیاتو گزارش داده که تیم سازندۀ خودرو رهام از ۱۲ نفر تشکیل شده است که ۹ نفر آن‌ها دانشجوی رشتۀ مهندسی مکانیک و سه نفر دیگر دانشجوی رشتۀ مهندسی صنایع هستند. از این نفرات، ۱۰ نفر دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد و دو نفر دانشجوی دانشگاه فنی و حرفه‌ای «شهید منتظری» مشهد هستند.

پیشرانه و گیربکس این خودرو مسابقه‌ای از موتورسیکلت سوزوکی جی‌ایکس ۶۰۰ برداشته شده است. موتور این خودرو حداکثر۶۷ اسب‌بخار قدرت و ۵۱ نیوتن‌متر گشتاور دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو هم ۵.۲ ثانیه و حداکثر سرعت آن به ۱۱۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

طراحی شاسی، منیفولد (چندراهه) ورودی و خروجی موتور، بدنۀ خودرو و همچنین کامپیوتر مرکزی آن توسط تیم دانشجویی انجام شده است.

XS
SM
MD
LG