لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۱

تداوم قطع آب شهر زاهدان؛ وعده مقامات برای رفع فوری بی ‌آبی هنوز عملی نشده است


با وجود گذشت بیش از چهل و هشت ساعت از قطع گسترده آب شرب در زاهدان و وعده مقام‌های مسئول برای رفع فوری آن، هزاران تن از مردم مرکز استان سیستان و بلوچستان، همزمان با گرمای شدید و بروز پدیده ریزگردها، همچنان با بحران «قطع آب» مواجه هستند.

ابعاد بحران قطع آب زاهدان چنان است که خبرگزاری دولت نسبت به «پایان تحمل مردم» این شهر به مقام‌های حکومتی هشدار داد.

به گفته مقام‌های شهر زاهدان مناطق وسیعی از شهر زاهدان شامل «مناطق مهرشهر، زیباشهر، دانشگاه، بزرگمهر، معلم، جانبازان، قلنبر، دانشجو، دانش، پرستار، بهداشت، خرمشهر، مزاری، ثارالله، پوریا، امیرکبیر، آزادگان، انقلاب، شهرک کارگاهی، بعثت، کوثر، فاضلی، غدیر شهر، شهرک جهاد» طی چهل و هشت ساعت گذشته با قطع آب شرب مواجه شده‌اند.

علیرضا قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، قطع اعلام نشده و گسترده آب شهر زاهدان را اقدامی توسط این شرکت و به دلیل وقوع نشتی آب در ایستگاه پمپاژ زابل- زاهدان عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: « از صبح سه‌شنبه متوجه نشتی در پشت ایستگاه پمپاژ شدیم و به دلیل ایام عید قربان قرار شد تا جمعه عملیات ترمیم را عقب بیندازیم اما پس از آن وضعیت وخیم شد و احتمال دادیم برای ایستگاه پمپاژ اتفاقی روی دهد که نشود آن را یک ماه آینده جمع کرد» و به همین دلیل «تصمیم گرفتیم آب را قطع کرده و ایستگاه پمپاژ زابل- زاهدان را برای عملیات ترمیم از مدار خارج کنیم.»

قاسمی افزود که با پایان آب ذخیره شده در مخازن، از ظهر پنج‌شنبه حدود ۳۵ درصد جمعیت شهر زاهدان دچار بی‌آبی شده اند.

این در حالی است که جمعیت شهر زاهدان براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ خورشیدی ۶۷۰ هزار نفر اعلام شده بود که مواجه شدن ۳۵ درصد از این جمعیت با «قطع آب» به معنای بی‌آبی بیش از ۲۳۴ هزار تن از مردم زاهدان طی چهل و هشت ساعت گذشته است.

ابعاد گسترده بحران قطع آب زاهدان چنان وضعیت وخیمی برای مردم این شهر رقم زده است که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، در گزارشی به مقام‌های حکومتی هشدار داد که «خشکسالی، وقوع توفان‌های شدید، ریزگردها، گرمای سوزان از یک سو، و افت شدید فشار و قطعی‌های مکرر آب از سوی دیگر تاب و تحمل را از مردم سیستان و بلوچستان به ویژه مردم زاهدان» گرفته است.

این خبرگزاری دولتی در توصیف شرایط فعلی در زاهدان تاکید کرد که بحران قطع آب «شرایط طاقت‌فرسایی را در برخی از نقاط زاهدان برای شهروندان» به بار آورده است و سبب «بروز مشکلات عدیده» و افزایش «نارضایتی‌» مردم شده است.

در همین حال مرتضی نورا، مدیر امور آب و فاضلاب شهر زاهدان، گفت که حتی در شرایط عادی و قبل از قطع شدن آب شرب، نیز «شهر زاهدان در ایام تابستان حدود ۶۰۰ لیتر در ثانیه با کمبود آب» مواجه است.

مرتضی نورا افزود که به دلیل «کمبود اعتبارات بخشی از شبکه توزیع آب آشامیدنی زاهدان تکمیل نشده است» و حتی طی زمستان ۱۴۰۱ نیز برخی از مناطق شهر زاهدان با بحران شدید افت فشار مواجه بوده است.

مدیر امور آب و فاضلاب شهر زاهدان افزود که مردم در مناطق حاشیه این شهر، چون منطقه شریعتی شمالی، طی ده سال گذشته، به دلیل اختلاف ارتفاع، تنها روزی دو ساعت به آب ‏دسترسی داشتند و آبرسانی در این مناطق «به‌صورت سقایی» صورت می‌گرفت.

مقام‌های شرکت آب استان سیستان و بلوچستان و همچنین شهر زاهدان از روز پنج‌شنبه بارها اعلام کرده‌اند که قطعی آب زاهدان «فوری» و «تا چند ساعت دیگر» رفع خواهد شد اما تا شامگاه جمعه شانزدهم تیر ماه، همچنان قطع آب در شهر زاهدان ادامه دارد.

شهر زاهدان از هشتم مهر ماه که نزدیک به یکصد تن از مردم و نمازگزاران اهل سنت با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند، تاکنون به یکی از کانون‌های اعتراضی علیه جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

هزاران تن از مردم شهر زاهدان روز جمعه شانزدهم تیر ماه نیز پس از حضور در نماز جمعه اهل سنت زاهدان در مصلی و مسجد مکی و شنیدن سخنرانی مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، از رهبران بلندپایه اهل سنت ایران، در«چهلمین جمعه اعتراضی» اقدام به تظاهرات در خیابان‌های این شهر کرده و به سردادن شعار علیه جمهوری اسلامی پرداختند.

XS
SM
MD
LG