لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۹

قهرمان زنان ویمبلدون؛ باز هم از جمهوری چک


در مسابقات بزرگ ویمبلدون و فینال رقابت‌های انفرادی زنان، مارکتا وندروسووا از جمهوری چک با خلق شگفتی، یادبود اختصاصی قهرمانی زنان موسوم به «گلابدان ونوس» (Venus Rosewater Dish) را بالای سر برد.

او پیش از شروع مسابقات در رتبه ۴۲ جهان قرار داشت، یعنی پایین‌ترین رتبه در تاریخ رنکینگ WTA که موفق شده قدیمی‌ترین تورنمنت تنیس دنیا را با قهرمانی به پایان برساند. وندروسووا با این افتخارآفرینی به رتبه دهم رنکینگ صعود کرد.

این تنیس‌باز ۲۴ ساله در فینال مقابل انس جابر ستاره سرسخت تونسی، با اینکه در ابتدا عقب افتاده بود اما روند مسابقه را تغییر داد تا در دو ست پیاپی به برتری برسد.

شاهدخت ولز پس از دلداری به انس جابر، یادبود قهرمان را به وندروسووا اهدا کرد. کیت میلدتون در میان تشویق شدید تماشاگران، ستاره بی‌شکست امسال را علاوه بر زمین بازی، در جایگاه ویژه نیز در آغوش گرفت و صمیمانه از او تجلیل کرد.

این سومین فینال گرنداسلم جابر بود که باز هم بدون جام ماند. در ویمبلدون پارسال به النا ریباکینا از قزاقستان باخت. فینال یواس اوپن را هم به ایگا شوانتک از لهستان واگذار کرد.

وندروسووا پنجمین زن چپ‌ دستی است که در انفرادی، ویمبلدون را به خانه می‌برد. جالب اینکه علاوه بر او، دو عضو دیگر از چپ دست‌های قهرمان نیز اهل جمهوری چک هستند، مارتینا ناوراتیلووا (بانوی رکوردها) و پترا کِویتووا.

پدیده چکی که تجربه فینال رولان گاروس ۲۰۱۹ را دارد و نشان نقره المپیک توکیو را به گردن آویخته، پارسال مچ دستش را جراحی کرد. او در پایان فینال ویمبلدون گفت اطمینان نداشت که بتواند به سطح سابق خود برگردد اما تنیس، جنون‌آمیز است و حالا این اتفاق رخ داده.

مارکتا برای بردن جایزه هنگفت دو میلیون و ۳۵۰ هزار پوندی، ابتدا پیتون مکنزی (آمریکا) را ۲-۰ شکست داد. مکنزی تنها حریف او روی چمن‌های ویمبلدون بود که جایگاهی پایین‌تر در رنکینگ داشت.

وندروسووا سپس با همین نتیجه از سد ورونیکا کودرمتووا نفر دوازدهم دنیا گذشت که از روسیه اما بدون پرچم، در تنها گرنداسلم چمنی دنیا حضور داشت. دونا وکیچ از کرواسی بخت بیستم رقابت‌ها نیز در دو ست پیاپی مغلوب وندروسووا شد.

دور چهارم، رقابتی داخلی برگزار شد و ماریا بوزکووا با وجود رتبه بالاتر در رنکینگ و به رغم اینکه ست اول را ۶-۲ و بدون دردسر برده بود، در نهایت ۲-۱ مغلوب هم‌میهنش شد.

در مرحله یک‌چهارم نهایی، رقیب آمریکایی دیگری در برابر وندروسووا ایستاد، جسیکا پگولا با رتبه چهارم دنیا که او نیز ۲-۱ تسلیم شد تا رقیب اهل جمهوری چک راهی نیمه نهایی شود.

الینا سویتولینا از اوکراین، تا پیش از نیمه نهایی خوش درخشیده و با برتری مقابل چهار قهرمان مختلف گرنداسلم، حتی ایگا شوانتک بانوی شماره یک جهان را هم از پیش رو برداشته بود، اما ناباورانه و با نتایج مشابه ۶-۳ به وندروسووا باخت.

حساب توییتر ویمبلدون در شرح تصویر بالا بردن یادبود قهرمانی توسط وندروسووا نوشت:‌ «تازه‌ترین، در صف طولانی قهرمانان چکی.»

فینال دو نفره مردان هم پس از فینال انفرادی زنان برگزار شد و نیل اسکوپسکی از انگلیس به اتفاق وسلی کولهوف از هلند که از قضا بخت شماره یک هم بودند، قهرمان شدند. آنها در فینال دو بازیکن مشهور اسپانیایی و آرژانتینی یعنی مارسل گرانولرز و هوراسیو زبالوس را از پیش رو برداشتند.

در فینال مختلط، ماته پاویچ از کرواسی با همراهی لودمیلا کیچنوک اوکراینی از سد زوج ژو ییفان (چین) و یوران فیلگن بلژیکی گذشتند.

فینال انفرادی مردان را روز یکشنبه نوواک جوکوویچ از صربستان با کارلوس آلکاراس از اسپانیا برگزار می‌کنند.

پس از تعیین قهرمان مردان، آخرین رویداد ویمبلدون ۲۰۲۳، فینال دو نفره زنان است که استورم هونتر (استرالیا) و الیس مرتنس (بلژیک) در برابر باربورا استریکووا (جمهوری چک) و سو وی از تایوان، پا به روی چمن می‌گذارند.

XS
SM
MD
LG