لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۰

دو غیرنظامی در حمله به پل هوایی کریمه کشته شدند؛ روسیه اوکراین را متهم کرد


پل کریمه
پل کریمه

در پی یک حمله به پل هوایی که شبه‌جزیره کریمه در جنوب اوکراین را به خاک روسیه متصل می‌کند، دو غیرنظامی کشته شدند. مسکو کی‌یف را به انجام این حمله متهم کرد.

دادستانی روسیه روز دوشنبه مدعی شد که سازمان امنیت اوکراین این «حمله تروریستی» را انجام داده است.

مقام‌های روسیه روز دوشنبه اعلام کردند که در حمله شامگاه گذشته به این پل، دو غیرنظامی، یک مرد و یک زن که در یک خودروی در حال حرکت، کشته شدند.

کمیته تحقیقات روسیه در بیانیه‌ای اضافه کرد که دختر آنها نیز زخمی شده است.

در حالی که روسیه اوکراین را به انجام این حمله متهم کرده، خبرگزاری رویترز به نقل از ارتش اوکراین نوشت که این حمله می‌تواند نوعی اقدام تحریک‌آمیز از سوی خود روسیه باشد.

اما خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع در سازمان امنیت اوکراین که نامش را فاش نکرد، نوشت از پهپادهای دریایی در حمله به پل کریمه استفاده شده و نیروهای ویژه و نیروی دریایی اوکراین در این حمله دست داشته‌اند.

پل هوایی کریمه، شامل راه شوسه و خط آهن است و مسیر اصلی تدارکات نیروهای روسیه در اوکراین به شمار می‌رود.

روز دوشنبه همزمان با این که رسانه‌های اوکراینی از انفجار در زیرساخت‌ها خبر دادند، مقامات روسیه نیز اعلام کردند تردد روی این پل متوقف شده است.

روسیه شبه‌جزیره کریمه را در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک خود کرد و این پل را چهار سال بعد، برای اتصال این شبه‌جزیره به منطقه کراسنودار، بر فراز تنگه کرچ افتتاح کرد.

این پل پیشتر در اکتبر گذشته هدف یک انفجار قوی قرار گرفته بود که روسیه آن را به سرویس‌های امنیتی اوکراین نسبت داد.

سرگئی آکسیونوف، فرماندار کریمه که از سوی روسیه منصوب شده، اعلام کرد که وضعیت «اضطراری» در ستون صد و چهل و پنجم پل برقرار است. او جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد.

وزارت حمل و نقل روسیه نیز گفت که جاده بخشی از پل که نزدیک به کریمه است آسیب دیده، اما ستون‌های پل سالم مانده‌اند. این وزارتخانه نیز دلیل این خسارت را مشخص نکرد.

یک کانال تلگرامی به نام «منطقه خاکستری» که وابسته به گروه واگنر است و در روسیه مخاطبان فراوان دارد، دو حمله به پل را در طول شب گذشته گزارش داد.

ویاچسلاو گلادکوف فرماندار منطقه بلگورود اعلام کرد زوجی که سوار بر خودرو روی پل بودند کشته شدند و دخترشان مجروح شد.

همچنین رسانه‌ها گزارش دادند که یک راهبندان چند کیلومتری صبح روز دوشنبه در نزدیکی پل ایجاد شد و پلیس در حال متفرق کردن خودروها بود.

این حادثه در شرایطی رخ داده که مهلت توافق صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه که با میانجیگری سازمان ملل متحد به امضا رسید، روز دوشنبه منقضی می‌شود.

XS
SM
MD
LG