لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۷
۱۰:۲۱ ۳۰.۵.۱۴۰۲

دارایی‌های مسدودشده ایران به بانک مرکزی سوئیس منتقل شده است

رسانه‌های کره جنوبی روز دوشنبه ۳۰ مرداد گزارش دادند که دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی، هفته گذشته برای مبادله و انتقال به ایران به بانک مرکزی سوئیس منتقل شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بانک ملی سوئیس قصد دارد این دارایی را که مبلغ آن معادل ۶ میلیارد دلار است، از وون کره جنوبی به دلار و سپس به یورو تبدیل کند.

وزارت خارجه آمریکا روز ۱۹ مرداد تأیید کرد که جمهوری اسلامی ایران در برابر آزادی پنج زندانی دوتابعیتی شش میلیارد دلار از پول نفت خود را که از سال‌ها پیش نزد بانک‌های کره جنوبی مسدود شده است، دریافت خواهد کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با بیان این‌که آزادی این پنج تن «یک گام مثبت است» و «ما با آن‌ها پس از خروج از زندان گفت‌وگو کردیم» افزود: «ما تنها در ابتدای این روند هستیم و بازگشت آن‌ها به خانه (در آمریکا) هنوز مستلزم کار زیادی است.»

۲۲:۴۴ ۲۹.۵.۱۴۰۲

مژگان ایلانلو، مستندساز ایرانی، بار دیگر بازداشت شد

مژگان ایلانلو، مستندسازی که سال گذشته در جریان اعتراض‌های «زن، زندگی، آزادی» بازداشت و سپس توسط دادگاه انقلاب به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود، بار دیگر بازداشت شده است.

یک منبع مطلع در گفت‌وگو با رادیوفردا گفت که خانم ایلانلو بعدازظهر یکشنبه ۲۹ مرداد به پلیس اطلاعات و امنیت تهران احضار و بعد از چند ساعت به زندان اوین منتقل شده است.

به گفته این منبع، هیچ دلیل اتهامی به این فیلم‌ساز اعلام نشده و هنوز مشخص نیست پلیس امنیت به دستور کدام مرجع قضایی او را بازداشت کرده است.

دی ماه سال گذشته گزارش شد که خانم ایلانلو از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به شش سال، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۱۵ ماه، «اخلال در نظم عمومی» به ۱۵ ماه و بابت «تشویق به اعمال منافی» به ۱۵ ماه زندان محکوم شده است.

۷۴ ضربه شلاق و پرداخت هشت میلیون تومان جزای نقدی در حق صندوق دولت، بخش دیگری از حکم علیه او بود.

این مستندساز با آغاز اعتراض‌های سراسری سال گذشته با انتشار ویدئوهایی از آن حمایت کرده بود و به همین دلیل، نیروهای امنیتی روز ۲۵ مهر با هجوم به آپارتمان او و شکستن دوربین‌ها اقدام به بازداشت خانم ایلانلو کردند.

۲۲:۲۰ ۲۹.۵.۱۴۰۲

«سه میلیارد دلار» پوشاک خارجی قاچاق در ایران عرضه می‌شود

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران برآورد کرده که ۳۰ درصد از بازار عرضه پوشاک کشور، معادل سه میلیارد دلار را کالاهای «قاچاق» تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایسنا سعید جلالی قدیری روز یکشنبه ۲۹ مرداد گفت این کالاها عمدتاً «استوک» هستند که شامل پوشاک نو خارجی هستند که فصل آنها گذشته و به دلیل قسمت پایین، تولیدکنندگان داخلی نمی‌توانند با آنها رقابت کنند.

او مدعی شد که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به دلیل «برخورد» با عرضه پوشاک قاچاق، تولید و توزیع پوشاک داخلی ۲۵ درصد رشد داشت و خبر داد که به دلایل «مبهم» مبارزه با عرضه قاچاق این کالاها متوقف شد.

جلالی قدیری خواستار برخورد «مستمر و ملموس» با قاچاق پوشاک خارجی و حذف دلال‌ها شد و همچنین از این که در ایران ارتباط «مستقیم» میان تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان پوشاک وجود ندارد، انتقاد کرد.

۲۱:۲۲ ۲۹.۵.۱۴۰۲

انفجار بمب در شمال غرب پاکستان ۱۱ نفر را کشت

حمله روز یکشنبه یک گروه مسلح ناشناس در شمال غربی پاکستان به مرگ ۱۱ کارگر ساختمانی انجامید.

مقامات امنیتی گفته‌اند که عامل این انفجار، برخورد یک بمب دست‌ساز به کامیون حامل کارگران به پروژه‌ای در یک پایگاه نظامی در وزیرستان، در نزدیکی مرز با افغانستان، بوده است.

هنوز فرد یا گروهی، مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است.

۲۱:۱۲ ۲۹.۵.۱۴۰۲

عدم موافقت با عفو سروناز احمدی و کامیار فکور

وکیل سروناز احمدی و کامیار فکور می‌گوید، شرط «عدم عضویت و وابستگی در گروه‌های معاند و برانداز» دلیل عدم عفو موکلانش اعلام شده است.

عرفان کرم‌ویسی، وکیل پایه‌یک دادگستری روز یکشنبه در اینستاگرام با انتشار این خبر نوشت که همزمان حکم دو سال حبس تعلیقی که سال ۱۴۰۰ که از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب علیه کامیار فکور صادر شده بود، به اجرا درآمده است. به گفته آقای کرم‌ویسی این حکم به هشت‌ماه حبس فعلی آقای فکور اضافه خواهد شد.

از سوی دیگر همچنین با درخواست مرخصی خانم احمدی جهت انجام پروژه‌های مربوط به «پایان‌نامۀ رشتهٔ دانشگاهی» نیز مخالفت شد.

وکیل این دو زندانی سیاسی در انتها اعلام کرد پروندهٔ آن‌ها به دیوان عالی کشور ارجاع شده و منتظر تصمیم نهایی دیوان در خصوص پرونده است.

کامیار فکور، ترانه‌سرا و روزنامه‌نگار و همسرش، سروناز احمدی، روزنامه‌نگار و مددکار اجتماعی به همراه چند فعال صنفی و کارگری در پی یورش نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به منزل محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان (تهران)، بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته فشار زیادی را بر فعالان کارگری از طریق احضار، بازداشت و یا اجرای احکام از پیش صادرشده وارد کرده و با شروع اعتراضات «زن، زندگی،‌ آزادی»‌ این فشارها را افزایش داده‌اند.

۲۰:۵۵ ۲۹.۵.۱۴۰۲

حذف «مجسمه‌سازی» و «سینما» از فهرست انتخاب رشته دانشگاه هنر تهران

کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور از حذف دو رشتۀ مجسمه‌سازی و سینما از فهرست دانشگاه هنر در دفترچۀ انتخاب رشته کنکور بدون هیچ اطلاع قبلی خبر داده است.

رسانه این فعالان دانشجویی با یادآوری این که دانشجویان این دو رشته بیشترین مشارکت را در اعتراضات سال گذشته داشته‌اند و تعداد زیادی از دانشجویان و اساتید این رشته‌ها تعلیق و محروم شده‌اند، این اقدام سازمان سنجش را نشانۀ عزم مقامات برای «حذف» کامل این دو رشته دانسته‌اند.

اکانت «حرفه: هنرمند» نیز در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشته با توجه به مشارکت دانشجویان رشته مجسمه‌سازی دانشگاه هنر در تحصن‌های همزمان با اعتراضات سال گذشته، پیش از این «شایعاتی» درباره تصمیم مدیران برای حذف کامل آن وجود داشت که حالا مشخص شده درست بوده‌اند.

این خبر در همین شبکه اجتماعی با واکنش‌های گسترده مواجه شده است، اما مسئولان سازمان سنجش و وزارت علوم هنور درباره دلایل این اتفاق توضیحی نداده‌اند.

در جریان اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱، دانشگاه‌های ایران یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات بود و در ماه‌های گذشته، علاوه بر اعمال محدودیت‌های گسترده علیه دانشجویان، محدودیت‌هایی نیز علیه استادان حامی اعتراضات و دانشجویان وضع شده است.

۲۰:۴۳ ۲۹.۵.۱۴۰۲

بازداشت دو چهره سرشناس مخالف ارتش در پاکستان

پلیس پاکستان یک روز پس از بازداشت شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پیشین این کشور، یک فعال سرشناس حقوق بشر و نیز یکی از رهبران احزاب مخالف را بازداشت کرد.

بازداشت ایمان زینب مزاری، فعال سرشناس حقوق بشر، ظاهراً در ارتباط با سخنرانی اخیر او در روز جمعه صورت گرفته که در آن به شدت از ارتش پاکستان انتقاد کرده بود.

بر اساس گزارش‌ها بازداشت خانم مزاری با هجوم پلیس به خانه‌اش در ساعات اولیه صبح صورت گرفته است.

علی وزیر، رهبر حزب پشتون تحفظ، دیگر چهره مخالفی است که روز یکشنبه بازداشت شد. این چهره مخالف دولت هم از سخنرانان تظاهرات روز جمعه بود.

حزب تفحظ که در سال ۲۰۱۸ تأسیس شد، اقلیت قومی ۳۵ میلیون نفری پشتون را در این کشور نمایندگی می‌کند، و از منتقدان اقدامات ارتش در زمینه ربایش شهروندان غیرنظامی است.

۱۷:۱۶ ۲۹.۵.۱۴۰۲

انتقال اسدالله هادی، زندانی سیاسی، به بهداری زندان اوین

رسانه‌های حقوق بشری خبر داده‌اند که اسدالله هادی، زندانی سیاسی پس از «وخامت حال عمومی»، به بهداری زندان اوین منتقل شده است.

خبرگزای هرانا گزارش داد این شهروند ۶۶ ساله در حالی روز دوشنبه ۲۸ مرداد به بهداری زندان منتقل شده که وضعیت حقوقی او «بلاتکلیف» است و «گواهی عدم تحمل حبس» نیز برای او صادر شده است. «گواهی عدم تحمل حبس» در حالتی صادر می‌شود که شهروند زندانی توان و تحمل اجرای حبس را نداشته یا با رفتن به حبس، بیماری او تشدید شده و بهبودی او به تأخیر بیفتد.

اسدالله هادی، مهرماه سال گذشته در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» توسط نهادهای امنیتی بازداشت شد. او ابتدا به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و پس از ۴۵ روز به زندان تهران بزرگ منتقل شد. این زندانی سیاسی به تازگی به زندان اوین منتقل شده است.

در پی اعتراضات سراسری و ادامه‌دار «زن، زندگ، آزادی» که از روز ۲۶ شهریور سال گذشته در پی جان باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، آغاز شد، نهادهای امنیتی بسیاری از شهروندان معترض را بازداشت کردند. مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی نه تنها همواره از ارائه آمار دقیق و به‌روز از بازداشت‌شدگان خودداری کرده‌اند، بلکه آماری هم از قربانیان سرکوب این اعتراضات به دست نداده‌اند.

۱۶:۲۸ ۲۹.۵.۱۴۰۲

نوید میهن‌دوست، کارگردان سینما به زندان اوین منتقل شد

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد نوید میهن‌دوست، کارگردان سینما، سه سال بعد از آن که با حکم دادگاه انقلاب به حبس محکوم شده بود، روز یکشنبه ۲۹ مرداد بازداشت و برای اجرای این حکم به زندان اوین منتقل شد.

بر اساس این گزارش، این کارگردان اسفند ماه ۹۹، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اقدام علیه امنیت کشور» به سه سال حبس تعزیری و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی ایران» به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد و طبق قانون تجمیع احکام، سه سال حبس برای او قابل اجرا اعلام شد.

روز نهم اسفند ۹۹ محمدهادی عرفانیان کاسب، وکیل آقای میهن‌دوست، با انتشار توئیتی اعلام کرد که حکم حبس موکل او ظرف دو روز عیناً در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تهران تائید شده است.

هه‌نگاو نوشته که این فیلمساز روز ١٣ آذر ماه ١٣٩٨ پس از بازداشت به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و بعد از مدتی به قید وثیقه آزاد شده بود.

در آن زمان، خانواده او این اقدام را «احتمالاً» مرتبط با اعتراضات آبان ۹۸ اعلام و برخی منابع دیگر این اقدام را به دلیل مشارکت آقای میهن‌دوست در ساخت یک فیلم مستند درباره زندگی یک خبرنگار بیان کرده‌ بودند.

مصطفی عزیزی، تهیه‌کننده و کارگردان ایرانی مقیم کانادا، روز یکشنبه در شبکه ایکس (توئیتر) نوشت که آقای میهن‌دوست به دلیل «فیلمی که بیش از یک دهه پیش ساخته بود و هیج‌جا نمایش داده نشده» بازداشت شده است.

نوید میهن‌دوست، علاوه‌ بر نویسندگی یا کارگردانی چند سریال تلویزیونی، فیلم سینمایی «هرچی خدا بخواد» را نیز در سال ۱۳۸۹ کارگردانی کرد.

۱۵:۴۱ ۲۹.۵.۱۴۰۲

ایران در مظان اتهام وخیم شدن اوضاع امنیتی کرانه باختری

به‌دنبال قتل یک پدر و پسر اسرائیلی در عملیات مسلحانه یک مرد فلسطینی در شهرک «حواره» در روز شنبه ۲۸ مرداد، شبکه «کان» اسرائیل به نقل از «منابع امنیتی در تشکیلات خودگردان فلسطینی» اعلام کرد که ایران «در پشت پرده تشدید اوضاع امنیتی در کرانه باختری قرار دارد».

این شبکه که نام منابع خود را نبرده، افزود که تشکیلات فلسطینی، ایران را عامل وخامت اوضاع امنیتی در کرانه باختری دانسته و گفته است که تهران برای بی‌ثبات کردن مناطق تحت اختیار حکومت محمود عباس، سازمان‌های مسلح فلسطینی را در همکاری با یکدیگر قرار داده و با اهداف خود همراه کرده است.

این «منابع» به افزایش همکاری حماس و جهاد اسلامی فلسطین در دوره اخیر اشاره کرده و افزوده‌اند ایران تا چندی پیش هماهنگی میان این سازمان‌ها و تقویت بیشتر توان نظامی آن‌ها در نوار غزه برای هدف قرار دادن اسرائیل از جمله با راکت را مورد توجه قرار داده بود اما در دوره اخیر بر پیشبرد هدف ضربه زدن به اسرائیل از طریق کرانه باختری متمرکز شده است.

شماری از نظامیان ارشد پیشین اسرائیلی نیز در گفت‌وگو با رسانه‌های کشورشان در شامگاه شنبه این اتهام به ایران را تکرار کردند.

نهادهای امنیتی اسرائیل اعلام کردند که دو شهروند این کشور، شای نیگرکر، ۶۰ ساله و پسرش آویعاد، ۲۸ ساله، روز شنبه در حالی که در یک خودروشویی در شهرک «حواره» منتظر تحویل گرفتن خودروی خود بودند، با گلوله یک مرد فلسطینی که پیاده وارد این محل شد و از فاصله چند سانتی‌متری به این‌دو شلیک کرد، کشته شدند. فیلمی از این رویداد که از کارواش گرفته شده، در رسانه‌های اسرائیل پخش شد. مهاجم گریخت اما بنیامین نتانیاهو روز ۳۰ مرداد گفت به‌زودی این فرد به پایان کار خود نزدیک خواهد شد.

ژنرال هرتسی لوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، با حضور در «حواره» دستور استقرار ۱۵ یگان بیشتر از نظامیان برای مقابله با عملیات مشابه و همچنین جلوگیری از انتقام‌گیری احتمالی از سوی اسرائیلی‌ها را صادر کرد.

شهرک «حواره» در ماه‌های اخیر شاهد حملات متعدد میان اسرائیل و فلسطینیان بوده است. از آغاز سال ۲۰۲۳، شمار کشته‌ها در طرف اسرائیلی به ۳۲ تن و در طرف فلسطینی تا اواسط ماه گذشته از ۲۰۰ تن فراتر رفته بود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG