لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

«ایران خمینی» نام دختر نتیجه خمینی شد؛ واکنش منفی کاربران شبکه‌های اجتماعی

۱۲:۲۱ ۶.۶.۱۴۰۲

مرکز آمار ایران نرخ تورم مرداد را ٣٩.٨ درصد اعلام کرد

مرکز آمار ایران نرخ «تورم نقطه به نقطه» خانوارهای کشور را در ماه مرداد ٣٩.٨ درصد و نرخ تورم سالانه را نیز برای هر خانواده ۴۶.۷ درصد اعلام کرد.

بر اساس این گزارش رسمی، خانوارها برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان در مرداد امسال در مقایسه با زمان مشابه سال قبل به‌طور میانگین ٣٩.٨ درصد بیشتر هزینه کرده‌اند.

در همین حال و به‌گزارش این مرکز، در مرداد ۱۴۰۲ نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ۴۶.۷ درصد رسیده است. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

در گزارش مرکز آمار ایران هم‌چنین آمده که شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور در ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴٦.٧ درصد افزایش داشته است.

از آغاز روی کار آمدن دولت سیزدهم، ارزش پول ملی ایران به کمتر از نصف رسیده و بانک جهانی نیز به‌تازگی گزارش داده است که ایران از لحاظ تورم اقلام خوراکی بعد از ونزوئلا، لبنان، زیمبابوه و آرژانتین بیشترین تورم اقلام خوراکی را در جهان دارد.

آخرین به‌روزرسانی آمارهای بانک جهانی از تورم اقلام خوراکی جهان نشان می‌دهد که تورم اقلام خوراکی در ایران طی ماه مه امسال - حد فاصل ۱۱ اردیبهشت تا دهم خرداد- ۷۸ درصد بوده است.

۱۲:۵۲ ۶.۶.۱۴۰۲

وزیر ارشاد: فعالان فرهنگی که «کشف حجاب» کرده‌اند، اجازه کار ندارند

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد دولت ابراهیم رئیسی، بار دیگر تأکید کرد در حوزهٔ فرهنگی هر کس که «کشف حجاب» کرده باشد،‌ اجازه کار نخواهد داشت.

او روز دوشنبه ۶ شهریور در نشست مدیران این وزارتخانه گفت: «هیچ فعال فرهنگی که خلاف منافع ملی رفتاری داشته باشد، اجازهٔ کار ندارد. کسی که کشف حجاب کرده باشدٔ اجازه فعالیت نخواهد داشت.»

وزیر ارشاد دربارهٔ ارتباط حجاب اجباری با منافع ملی توضیح نداد ولی او روز ۷ مرداد هم دربارهٔ بازیگران زن مخالف حجاب اجباری گفته بود: «کسی که کشف حجاب کرده، اجازهٔ فعالیت در سینما را ندارد.»

او در فروردین و تیر ماه هم درباره بازیگرانی که حجاب اجباری را کنار گذاشته بودند، صحبت‌های مشابهی مطرح کرده بود.

این در حالی است که روح‌الله سهرابی، مدیرکل نظارت بر اکران فیلم‌ها در سازمان سینمایی وزارت ارشاد روز ۵ شهریور مدعی شده بود «مراجع ذیصلاح» درباره بازگشت به کار سینماگران مخالف حجاب اجباری تصمیم می‌گیرند.

او همچنین در موضعی که با حرف‌های وزیر ارشاد در تضاد است، گفته بود: «اگر بازیگری از رفتار خود پشیمان شود و به اصول سابق خود برگردد، می‌تواند با تصمیم مسئولان مربوطه کار کند.»

سهرابی اذعان کرده بود که سازمان سینمایی درباره فعالیت دوباره این بازیگران تصمیم‌گیرنده نیست و در این زمینه جنبه‌های «قضایی و امنیتی» وجود دارد.

۱۳:۴۲ ۶.۶.۱۴۰۲

مکرون خواستار آزادی شش فرانسوی زندانی در ایران شد

رئیس‌جمهور فرانسه خواستار آزادی چهار شهروند فرانسوی زندانی در ایران شد.

امانوئل مکرون این درخواست را روز دوشنبه در جریان سخنرانی سالانه خود در جمع سفرای فرانسه مطرح کرد.

پیشتر نیز جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیر‌عبداللهیان، وزیر خارجه ایران، خواستار آزادی «زندانیان اروپایی» در ایران شده بود.

۱۴:۲۴ ۶.۶.۱۴۰۲

اعضای خانوادهٔ حنانه کیا بازداشت شدند

به گزارش سایت حقوق بشری هرانا، چهار تن از اعضای خانواده حنانه کیا، از کشته‌شدگان اعتراضات «زن زندگی آزادی» در نوشهر، شامگاه یک‌شنبه پنجم شهریور بازداشت شدند.

هرانا به نقل منبع خود اعلام کرده است که پدر، مادر، خواهر و شوهر حنانه کیا در خانهٔ خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

حنانه کیا، متولد ۱۳۷۸، ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ و در بحبوحه اعتراضات در نوشهر بر اثر اصابت گلوله نیروهای حکومتی کشته شد.

هم‌زمان با نزدیک شدن به سالروز کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، حکومت از بیم جرقه دوباره اعتراضات، اقدام به احضار، بازداشت و تهدید خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات می‌کند.

به‌گفته برخی خانواده‌های دادخواه، آن‌ها بابت برگزاری هرگونه مراسم یا انتشار پست در شبکه‌های اجتماعی با تهدیدهای جانی در مورد خود و اعضای خانواده‌هایشان روبه‌رو شده‌اند.

۱۴:۵۲ ۶.۶.۱۴۰۲

حوادث رانندگی سفر «اربعین» در عراق باعث مرگ ۴ زن ایرانی و مجروح شدن ۲۳ تن دیگر شد

خبرگزاری دولتی ایرنا روز دوشنبه ۶ شهریور خبر داد که چهار زن «زائر» ایرانی که برای شرکت در مراسم اربعین به عراق سفر کرده بودند، بر اثر واژگونی اتوبوس جان باختند.

یک مقام مسئول در سفارت ایران در عراق به این خبرگزاری گفته است که بر اثر واژگونی یک اتوبوس حامل «زائران ایرانی» در استان واسط عراق، چهار زائر ایرانی که همگی زن بودند، جان خود را از دست دادند. او از مرگ یک شهروند عراقی در این حادثه نیز خبر داد و گفت ۱۶ ایرانی دیگر نیز مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.

مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی آبادان هم روز دوشنبه خبر داد که در حادثه‌ای دیگر در استان بصره عراق، یک دستگاه ون حامل زائران ایرانی واژگون شد که باعث مجروح شدن هفت تن از آنان شامل چهار مرد، دو زن و یک دختر هفت ساله شد.

او گفت که این مجروحان از طریق مرز شلمچه به ایران منتقل و در بیمارستانی در خرمشهر بستری شدند.

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر با تبلیغات گسترده درباره مراسم اربعین، مردم را با مشوق‌های مالی و غیرمالی به راهپیمایی یا سفر به کربلا، شهر محل دفن امام سوم شیعیان در عراق، تشویق کرده است.

۱۵:۰۷ ۶.۶.۱۴۰۲

وزارت کشور: اخراج استادان دانشگاه وظیفهٔ انقلابی بود

وزارت کشور در واکنش به اعتراض‌ها و انتقادها به موج اخراج و تعلیق استادان منتقد حکومت از دانشگاه‌ها، اعلام کرد که این اقدام «وظیفهٔ انقلابی» وزارت‌خانهٔ علوم بود.

مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور روز دوشنبه با «جوسازی‌های رسانه‌ای» توصیف کردن این اعتراض‌ها و انتقادها، نوشت: «آنچه وزارت علوم در برابر معدود اساتیدی که دچار رکود علمی بوده، اما نقش مهمی در نمایش‌های رسانه‌ای داشته‌اند، صورت داده کاملاً بر مبنای موازین قانونی و اداری و البته وظیفه انقلابی این وزارتخانه برای پویایی علمی و فرهنگی دانشگاه‌ها بوده است که جای تقدیر دارد.»

وزارت کشور در بیانیه خود مشخص نکرده که چرا به جای وزارت علوم به اعتراض‌ها و انتقادها علیه اخراج اساتید پاسخ داده است. چندی پیش در نامهٔ محرمانهٔ درزکرده‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، احمد وحیدی، وزیر کشور، به ابراهیم رئیسی نوشته بود در اعتراضات ۱۴۰۱ «اساتید ناهمسو اصلی‌ترین عامل بحران» در اعتراضات دانشگاه‌ها بودند و به همین دلیل در جلسه‌ی شورای امنیت کشور با حضور وزیران علوم و بهداشت و رئیس دانشگاه آزاد مصوب شد که «اختیارات ویژه‌ی استخدامی برای جذب ۱۵ هزار نفر اعضای هیئت علمی جدید» در نظر گرفته شود.

در روزهای اخیر گزارش‌هایی از اخراج یا تعلیق استادان دانشگاه همچون علی شریفی زارچی، آمنه عالی و حمیده خادمی، رهام افغانی، حسین علائی، رضا صالحی امیری، وحید عیدگاه، لیلی ورهرام، جواد بشری، قاسم عزیزی، میلاد عظیمی، داریوش رحمانیان و حسین مصباحیان منتشر شده است.

روز دوشنبه حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای و مدیرمسئول روزنامهٔ کیهان، نیز با حمایت از اقدام حکومت در اخراج برخی اساتیدِ حامی اعتراضات نوشت که اخراج این این اساتید «کمترین و پیش‌پاافتاده‌ترین مجازات» برای آنان بوده است.

۱۶:۱۲ ۶.۶.۱۴۰۲

نخست‌وزیر سابق پاکستان از اتهام قتل یک وکیل تبرئه شد

وکیل نخست‌وزیر سابق پاکستان اعلام کرد: دادگاهی در این کشور، اتهامات قتل علیه عمران خان را رد کرده است.

نخست‌وزیر سابق پاکستان پس از رای عدم اعتماد پارلمان و برکناری‌اش در اردیبهشت پارسال، با بیش از ۱۰۰ پرونده قضایی از جمله اتهام قتل یک وکیل در شهر کویته روبرو شده است.

یک دادگاه عالی در اسلام آباد نیز قرار است روز سه‌شنبه در مورد درخواست تجدیدنظر محکومیت عمران خان در یک پرونده اختلاس، حکم دهد.

عمران خان که اکنون برای تحمل سه سال حبس خود در زندان به سر می‌برد، به مدت پنج سال از فعالیت سیاسی منع شده است.

۱۶:۲۸ ۶.۶.۱۴۰۲

ایران کاردار سوئیس را در اعتراض به توقیف و تخلیه محموله نفتی ایران احضار کرد

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی توقیف و تخلیۀ محموله نفتی ایران از سوی آمریکا را خلاف تفاهم صورت گرفته در تبادل زندانیان خواند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که در رابطه با موضوع توقیف محمولۀ نفتی ایران از سوی آمریکا، کاردار سوئیس در تهران به وزارت خارجه احضار و به عنوان حافظ منافع ایالات متحده «دو یادداشت اعتراض‌آمیز» به او ارائه شده است.

پیشتر، خبرگزاری آسوشیتدپرس در روز ۲۹ مرداد گزارش داده بود که محموله نفت‌کش توقیف‌شده سوئز راجان که مظنون به حمل نفت خام تحریم‌شدۀ ایران است، در حال تخلیه در نزدیکی تگزاس آمریکاست.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین بار دیگر دولت آمریکا را به «بدعهدی» در احیای برجام متهم کرد و گفت آمریکا «باید نقض عهد را جبران کند».

کنعانی با اشاره به مذاکرات جاری در مورد آزادسازی پول‌های بلوکه‌شدۀ ایران و تبادل زندانیان تأکید کرد: اگر آزادسازی اموال ایران به درستی انجام شود، می‌تواند گام سازنده‌ای باشد که تهران بتواند در مسیر بازگشت متعهدانۀ طرف آمریکایی به توافق، گام‌های بعدی را بردارد.

مذاکرات برای بازگشت به توافق هسته‌ای موسوم به برجام، از تابستان گذشته بدون نتیجه متوقف مانده و پس از آغاز اعتراضات به جان باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد، آمریکا بارها اعلام کرده که بازگشت به برجام دیگر در اولویت دولت بایدن قرار ندارد.

۱۶:۴۸ ۶.۶.۱۴۰۲

مهدی یراحی به دستور دادستان تهران بازداشت شد

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی، عصر دوشنبه از بازداشت مهدی یراحی به دستور دادستان تهران خبر داد.

بازداشت این خوانندۀ معترض دو روز پس از آن صورت گرفته که اعلام شد برای او پروندۀ قضایی تشکیل شده است.

رسانۀ قوه قضائیه روز شنبه تشکیل این پرونده را مرتبط با انتشار یک ترانه «غیرقانونی ‌و خلاف اخلاق و عرف جامعه اسلامی» اعلام کرده بود.

مهدی یراحی به تازگی آهنگ «روسریتو ...» را در حمایت از دختران و زنان معترض به حجاب اجباری منتشر کرده بود. این آهنگ بازخوانی ترانۀ «از خودت خبر بیار» اوست که ده سال پیش منتشر شده بود.

آقای یراحی در اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» آثار دیگری هم در حمایت از معترضان خوانده بود.

مهرماه پارسال و در بحبوحۀ اعتراضات سراسری، این خوانندۀ معترض به همراه ۵۲ نفر دیگر از هنرمندان از جمله ترانه علیدوستی، اصغر فرهادی و منیژه حکمت از سوی حکومت جمهوری اسلامی «ممنوع‌المعامله» اعلام شد.

ممنوع‌المعامله شدن هنرمندانی که در جریان اعتراض‌های اخیر مواضعی در حمایت از معترضان گرفته بودند، فقط محدود به چهره‌های شناخته‌شده نبوده و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طی بخشنامه‌ای به تاریخ ۲۴ مهر ۱۴۰۱، ده‌ها هنرمند کمتر شناخته‌شده را نیز مشمول این ممنوعیت قرار داد.

۱۷:۰۶ ۶.۶.۱۴۰۲

هند کاوشگر خورشیدی خود را شهریورماه به فضا می‌فرستد

آژانس فضایی هند روز دوشنبه خبر داد اولین رصدخانه فضایی خود برای مطالعه خورشید را روز ۱۱ شهریور به فضا پرتاب خواهد کرد.

سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) با انتشار این خبر در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت آدیتیا-ال-۱ (Aditya-L1) اولین کاوشگر خورشیدی هند خواهد بود که با هدف مطالعه طوفان‌های خورشیدی به فضا فرستاده می‌شود.

این خبر چند روز پس از فرود موفقیت‌آمیز فضاپیمای چاندرایان-۳ در نزدیکی قطب جنوب ماه توسط این سازمان فضایی منتشر می‌شود.

هند اولین کشوری است که توانسته یک فضاپیما را در قطب جنوب ماه فرود بیاورد و همچنین بعد از آمریکا، شوروی (سابق) و چین به چهارمین کشوری تبدیل شد که توانسته است مأموریت موفقیت‌آمیز بر سطح کره ماه را اجرا کند.

آدیتیا‌-ال-۱ که کلمه هندی معادل «خورشید» است، با کمک موشک هندی پی‌اس‌ال‌وی (PSLV) از فرودگاه فضایی اصلی این‌ کشور در «سریهاری‌کوتا» پرتاب می‌شود و حدود ۱.۵ میلیون کیلومتر را در طول چهارماه طی خواهد کرد.

دولت هند چهار سال پیش ۴۶ میلیون دلار برای هزینه‌های این پروژه تصویب کرد اما پس از آن در این زمینه به‌روزرسانی انجام نداده و به سوالات رسانه‌ها در این مورد نیز پاسخی نداده است.

به باور تحلیلگران، موفقیت فرود بر ماه و پس از آن پرتاب کاوشگر خورشیدی به فضا، به نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و دولت ملی‌گرای او کمک می‌کند که تصویری از هند به عنوان یکی از قدرت‌های جهانی ارائه کنند و مجبوبیت خود را افزایش دهند، آن هم در حالی که یک سال به انتخابات سراسری مهم این کشور باقی مانده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG