لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

درگیری در اردوگاه پناهندگان فلسطینی در لبنان دست کم ۲۰ زخمی بر جای گذاشت


درگیری پنج‌شنبه‌شب میان طرفداران جنبش فتح به رهبری محمود عباس و گروه‌های اسلامگرا در اردوگاه پناهندگان فلسطینی عین‌الحلوه در لبنان، دست کم به زخمی شدن ۲۰ نفر انجامید.

این درگیری‌ها همچنین به فرار صدها نفر از پناهندگان فلسطینی از این اردوگاه منجر شده است.

اوایل تابستان سال جاری نیز درگیری‌های مشابهی باعث کشته شدن دست‌کم ۱۳ نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر شد.

این درگیری‌ها اوایل تابستان امسال و بعد از شلیک به یک فرمانده نظامی جنبش «فتح» در این اردوگاه آغاز و منجر به فرار هزاران پناهجوی ساکن عین الحلوه شد. جنبش فتح، گروه‌های اسلامگرا را متهم به تیراندازی و قتل ژنرال محمد ابو اشرف، از فرماندهان ارشد نظامی خود کرده است.

در پی خودداری گروه‌های اسلامگرا از تحویل قاتلان ابو اشرف، ناآرامی‌ها در این اردوگاه از هفته گذشته بالا گرفت و شامگاه پنج‌شنبه به رویارویی خشونت‌آمیز منجر شد.

کمیته مشترک جناح‌های فلسطینی در عین الحلوه روز گذشته اعلام کرده بود نیروهای امنیتی عملیات جستجوی قاتلان ژنرال ابو اشرف را آغاز خواهد کرد.

ماهر شبایطه، رئیس جنبش فتح در منطقه صیدا، به آسوشیتدپرس گفته است که گروه‌های اسلامگرا حین عملیات پاکسازی افراد مسلح وابسته به آنها از خیابان‌های اردوگاه به نیروهای امنیتی کمیته مشترک جناح‌های فلسطینی یورش بردند.

این گزارش می‌افزاید درگیری‌ها تا صبح روز جمعه فروکش کرد، اما طی روز جاری دوباره افزایش یافته است.

خبرگزاری دولتی لبنان گزارش داده که در درگیری‌های شب گذشته دست‌کم ۲۰ نفر، از جمله یک پیرمرد زخمی شدند و به بیمارستان منتقل شدند. بر اساس این گزارش، یک افسر نظامی لبنانی نیز از ناحیه سر مورد هدف گلوله قرار گرفته است.

آقای شبایطه می‌گوید سه نفر از زخمی‌شدگان نیز نیروهای داوطلب غیرنظامی برای اطفای یک آتش‌سوزی بودند که در حین مأموریت از طرف گروه‌های اسلامگرا مورد حمله مسلحانه قرار گرفتند.

بر اساس توافق، نیروهای نظامی لبنان حق ورود به داخل این اردوگاه را ندارند.

آژانس ویژه سازمان ملل در امدادرسانی به فلسطینیان (اونرا) هفته گذشته ۱۵.۵ میلیون دلار برای بازسازی خسارت‌ها به زیرساخت‌های این اردوگاه و کمک نقدی به افرادی که خانه‌هایشان در خشونت‌های اوایل تابستان خراب شده بود، اختصاص داد.

این آژانس می‌گوید عین الحلوه بزرگ‌ترین اردوگاه در میان ۱۲ اردوگاه فلسطینی در لبنان است و این کشور هم‌اکنون میزبان ۲۵۰ هزار پناهنده فلسطینی است.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس، و رادیو فردا؛ د.خ/م.ا
XS
SM
MD
LG